Gjest ja det var det da Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Det er ofte søtsaker som det står sugarfree på. Er det dermed sagt at det ikke inneholder sukker? Og hva med fett? Men det pleier jo å stå at det er tilsatt søtningsmidler. Hva vil det si? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Sukkerfri brukes oftest om varer uten sukker (sukrose), men sier ingenting om det finnes (kunstige) søtningsmidler i varen. Søtningsmiddel er et uttrykk som brukes om alt som gjør matvarer søtere, det kan være farin, aspartam, xylitol, fruktose, stevia eller annet. Noen søtningsmidler er kalorifrie, andre kaloririke. Noen gir blodsukkerstigning, andre ikke. Sukkerfri betyr ikke nødvendigvis verken kalorifritt eller at det kan brukes av diabetikere. Les mer for eksempel her: http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Sukkerfri brukes oftest om varer uten sukker (sukrose), men sier ingenting om det finnes (kunstige) søtningsmidler i varen. Søtningsmiddel er et uttrykk som brukes om alt som gjør matvarer søtere, det kan være farin, aspartam, xylitol, fruktose, stevia eller annet. Noen søtningsmidler er kalorifrie, andre kaloririke. Noen gir blodsukkerstigning, andre ikke. Sukkerfri betyr ikke nødvendigvis verken kalorifritt eller at det kan brukes av diabetikere. Les mer for eksempel her: http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 farin? 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg får mageknip av søtsaker tilsatt søtningsstoffet sorbitol. Vet at mange andre også får det. Bare så du er litt obs :-) 0 Siter
Dory Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg får mageknip av søtsaker tilsatt søtningsstoffet sorbitol. Vet at mange andre også får det. Bare så du er litt obs :-) Hmm, takk for info! Jeg hadde voldsom mageknip her om dagen, og da hadde jeg spist de nye pastillene til Mentos. De inneholder sorbitol tror jeg. Da vet jeg hvorfor jeg hadde så sinnsykt vondt...! Fikk det også da jeg spise noen mellers drops. Tror også de inneholdt sorbitol... Får ikke dette av annet søtstoff... Fordi drikker en del Pepsi max, og det får jeg ikke vondt av... Takk for info som sagt:) 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hmm, takk for info! Jeg hadde voldsom mageknip her om dagen, og da hadde jeg spist de nye pastillene til Mentos. De inneholder sorbitol tror jeg. Da vet jeg hvorfor jeg hadde så sinnsykt vondt...! Fikk det også da jeg spise noen mellers drops. Tror også de inneholdt sorbitol... Får ikke dette av annet søtstoff... Fordi drikker en del Pepsi max, og det får jeg ikke vondt av... Takk for info som sagt:) Jeg tåler også fint drikke av light-typen. Drikker masse Tab, og det går fint. Men de inneholder ikke sorbitol. Men jeg tåler tyggis med sorbitol da, men det kommer vel av at det blir veldig små mengder man får i seg i løpet av en dag gjennom tyggis. 0 Siter
Babette Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg får mageknip av søtsaker tilsatt søtningsstoffet sorbitol. Vet at mange andre også får det. Bare så du er litt obs :-) Og jeg blir kvalm av alle typer kunstig søtstoff. Synes også det smaker fryktelig syntetisk og med ekkel ettersmak. Lightbrus er puke. For ikke å snakke om saften fun light. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 farin? Bah.... min selvkorrektur falt ut.... farin er det som gjerne står poå sukkerpakkene i butikken...sukrose, altså. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Bah.... min selvkorrektur falt ut.... farin er det som gjerne står poå sukkerpakkene i butikken...sukrose, altså. ja, vi kan ikke ha no' tull her assa! ;D 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 ja, vi kan ikke ha no' tull her assa! ;D Nei, det er viktig å holde orden i rekkene! 0 Siter
fresja Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg kjøper en del Sugarfree drops/pastiller. Typen søtstoff varierer. Det står varedeklarasjon på alle pakningene. Noen har 0,1gr fett, andre har 12gr. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.