Gjest trix&mix Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Sambo har en misforstått oppfatning av dette med hormonell prevensjon. Han tror at dersom jeg bruker sånt (p-piller, p-sprøyte, hormonspiral etc), så kommer jeg til å bli skadelidende etterhvert, og slite med bivirkninger man ikke har funnet ut av enda. Han er med andre ord skrekkelig skeptisk, og redd for mitt ve og vel. Han bekymrer seg også for effekten dette kan ha på fremtidige barn. *sukk* Ja, jeg har tatt han med til legen for å få det forklart av en fagmann, men det hjalp ikke. Problemet er dermed prevansjon i det hele og store. Vi skal liksom bruke kondom, men ingen av oss er spesielt glade i dette, og ender som oftest med å hoppe av i svingen. Ikke spesielt pålitelig, nei jeg vet det. Og jeg vil IKKE bli gravid enda (har en liten en på knappe året fra før), så nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal lure sambo. F. eks bruke monofasiske p-piller (Yasmin skal vel være bra?), og kamuflere dem i en kosttilskuddsboks i kjøleskapet. Han har ikke tiltro til syntetiske vitaminer heller, så det er ingen fare for at han vil ta en p-pille ved et uhell... Er dette helt utrolig dårlig gjort, eller kan det passere som nokså harmløst? Det vil kun være lureri i perioden frem til vi begynner å prøve på nr 2, etter neste barn har han motvillig gått med på å la meg bruke den prevensjonen jeg vil ettersom vi ikke skal ha flere barn (og jeg dermed skader ikke disse med min hårreisende hormonbruk :-/ ). 0 Siter
Babette Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Lure og lure, fru Blom: Jeg synes en kvinne må kunne bestemme selv om hun vil ta P-piller. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Det er din EGEN kropp!- ingen andre bestemmer over den. 0 Siter
Gjest trix&mix Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Lure og lure, fru Blom: Jeg synes en kvinne må kunne bestemme selv om hun vil ta P-piller. Joda... Men jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av. Jeg mener jo at han skal få ha sitt å si han og, men akkurat dette er en litt stor kamel å svelge. 0 Siter
Gjest trix&mix Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Det er din EGEN kropp!- ingen andre bestemmer over den. Klart det, og det er jo egentlig "bare" å si at "nå tar jeg p-piller, end of discussion". MEN så var det det der med respekt for hverandres meninger osv. jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av heller. Skjønt jeg kan vel kanskje ikke komme unna med "respekt for hverandres meninger" når jeg vurderer å lure han ) Vanskelig dette! 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Klart det, og det er jo egentlig "bare" å si at "nå tar jeg p-piller, end of discussion". MEN så var det det der med respekt for hverandres meninger osv. jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av heller. Skjønt jeg kan vel kanskje ikke komme unna med "respekt for hverandres meninger" når jeg vurderer å lure han ) Vanskelig dette! Her er det han som må respektere deg - og millioner av andre kvinner i verden som bruker prevensjon. Selv bruker ejg hormonspiral - veldig fornøyd, og den skal visstnok kun virke lokalt i livmoren. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Joda... Men jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av. Jeg mener jo at han skal få ha sitt å si han og, men akkurat dette er en litt stor kamel å svelge. Han er en uvitende mann. 0 Siter
Babette Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Joda... Men jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av. Jeg mener jo at han skal få ha sitt å si han og, men akkurat dette er en litt stor kamel å svelge. Han har rett til å ha sin mening, men dette bør være din avgjørelse alene. Og bekymring om eventuell innvirkning på foster/barn etter at man har sluttet med pillen, finnes det overhodet ingen dokumentasjon for. Og hvor få er det som får blodpropp med dagens moderne P-piller? Jeg ville ha satt pris på omtanken, men bedt ham om å respektere min avgjørelse. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg ville tatt p-piller uansett hva han mener om den saken! Det er din kropp, det er du som vil måtte gå gravid, og det er du som må ta eventuelle bivirkninger. Han kan faktisk ikke bestemme hva du vil gjøre med din egen kropp. Sett deg ned sammen med ham, og si akkurat det, at du akter å begynne på p-piller, og at det er ditt valg alene! Og til å "hoppe av i svingen" må jeg si at det kan ikke anbefales!! Det er vår yngste et bevis på :-) Hun kom et halv år før vi hadde tenkt.. :-) 0 Siter
Babette Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Klart det, og det er jo egentlig "bare" å si at "nå tar jeg p-piller, end of discussion". MEN så var det det der med respekt for hverandres meninger osv. jeg liker jo ikke å gjøre noe som sambo er totalmotstander av heller. Skjønt jeg kan vel kanskje ikke komme unna med "respekt for hverandres meninger" når jeg vurderer å lure han ) Vanskelig dette! Respekt for hverandres meninger betyr jo ikke at man alltid føyer hverandre eller er enige. Personlig har jeg respekt for de som er motstandere av abort, men jeg selv er for selvbestemt. 0 Siter
Gjest trix&mix Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg ville tatt p-piller uansett hva han mener om den saken! Det er din kropp, det er du som vil måtte gå gravid, og det er du som må ta eventuelle bivirkninger. Han kan faktisk ikke bestemme hva du vil gjøre med din egen kropp. Sett deg ned sammen med ham, og si akkurat det, at du akter å begynne på p-piller, og at det er ditt valg alene! Og til å "hoppe av i svingen" må jeg si at det kan ikke anbefales!! Det er vår yngste et bevis på :-) Hun kom et halv år før vi hadde tenkt.. :-) Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt. *syns dette er litt flaut* 0 Siter
Babette Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt. *syns dette er litt flaut* Hehe, da får dere jo dobbelt prevensjon! 0 Siter
KaVa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg ville ganske enkelt forklart partneren at: "Jeg setter pris på at du tenker på mitt ve og vel, og vil mitt beste. Jeg vil at vi to skal ha et godt og trygt sex-liv, der vi ikke behøver å bekymre oss for uønsket graviditet. Når jeg ikke tar p-pillen, er jeg bekymret for å bli gravid, og det sliter på meg og på sex-livet vårt. DEessuten: Jeg har lest alt som er å lese om prevensjon, og er voksen nok til å ta en egen avgjørelse om dette: Og jeg velger p-piller/p-spiral/p-sprøyte (velg selv). Om han protesterer, så vis til at det er ditt valg, din kropp - og at dette er det rette for deg. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt. *syns dette er litt flaut* Himmel, hvor fant du den karen her?? Men så får det heller bli slutt på sexlivet deres da! Si at akkurat det får være opp til ham, etter et par-tre uker tenker jeg han kryper til korset :-) 0 Siter
KaVa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt. *syns dette er litt flaut* Tja, er han på _det_ stadiet i sin argumentasjon, er det jo bare å snu på samme argumentet: "Jeg er bekymret for å bli gravid når vi ikke bruker prevensjon. Derfor vil jeg ikke ha sex, før jeg begynner på p-piller" Så får dere se hvem som holder ut lengst *he he* 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg ville vært mer bastant på å huske kondom og minnet han på det i tide og utide. 0 Siter
Gjest førtifem Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt. *syns dette er litt flaut* "Okei, her er toppen av barnsligheten: Han påstår at om jeg tar hormoner mot hans vilje, så betyr det slutten på sexlivet vårt." Han er kanskje litt for engstelig. Men du svekker ditt forhold til ham ved å stemple ham som barnslig. Du får innse at den type holdning virker ødeleggende og gir negativ virkning på kommunikasjonen dere i mellom. Kjører du ditt eget løp fullt ut i denne saken, kan du bare glemme et varig forhold, selv om du har mer rett enn ham. Tukling med hormoner er ikke uten bivirkninger. F.eks. er det fremdeles en viss risiko, men heller liten for blodpropp. Fikk fortalt av legen at det kunne vi bare se bort fra. Men blodpropp fikk hun likevel, en som nesten tok livet av henne. Ettervirkningene sliter hun med enda, årevis etterpå. Mitt forslag les i medisinhåndboken om eventuelle bivirkninger. Tar du hormonpreparater, så velg piller eller sprøyte, ikke hormonspiral. "...jeg skal lure sambo. F. eks bruke monofasiske p-piller (Yasmin skal vel være bra?), og kamuflere dem i en kosttilskuddsboks i kjøleskapet." Veldig "lurt", helt til han også finner ut at han vil også vil ha "kosttilskudd". I så fall blir sexlysten hans temmelig dempet om ikke borte. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hva med kobberspiral da? JEg har min andre inne, og er veldig fornøyd. 0 Siter
Lurveline Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Du trenger da ikke lure ham, det finnes da flere alternativer som er uten hormoner: http://www.buenaventura.no/ http://www.oslojordmor.no/main_kobberspiral.html http://www.kvinnelegen.no/wip4/detail.epl?id=14516&cat=738 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Når en har en så lite fornuftig samboer, får en bruke fornuften selv og handle deretter. Med god samvittighet!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.