Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Vel, jeg må ha mer fiber. Knasker på noen fiberknekkebrød nå, men jeg lyger om jeg sier de er gode ;-) Har tenkt og kjøpe noen fibertabletter, noen og anbefale? Tar gjerne i mot tips og råd om mat med masse fiber i. 0 Siter
Dory Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg tror bønner er fiberrike:) Banan. Grovbrød. Grønnsaker. Ehh, ja er ikke helt sikker asså.. Men ta en titt på dette: http://www.lommelegen.no/art/art1802.asp 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Jeg tror bønner er fiberrike:) Banan. Grovbrød. Grønnsaker. Ehh, ja er ikke helt sikker asså.. Men ta en titt på dette: http://www.lommelegen.no/art/art1802.asp Takk for link ) Usj, bønner ja, det spiser jeg svært sjelden. Men grønnsaker har jeg som en del av kostholdet, får vel pøse på med litt ekstra nå da. Og banan må jeg dessverre være forsiktig med, pga sykdommen min, tåler jeg svært lite frukt, noe som er grusomt irriterendes, for frukt er godt! 0 Siter
Dory Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Takk for link ) Usj, bønner ja, det spiser jeg svært sjelden. Men grønnsaker har jeg som en del av kostholdet, får vel pøse på med litt ekstra nå da. Og banan må jeg dessverre være forsiktig med, pga sykdommen min, tåler jeg svært lite frukt, noe som er grusomt irriterendes, for frukt er godt! Bare hyggelig:) Jeg har sett andre tabeller, som er ennå bedre oversiktlig med tanke på hvor mye fiber det er i maten osv. Men dette finner jeg dessverre ikke igjen. Ha en flott dag! Vennlig hilsen, 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Bare hyggelig:) Jeg har sett andre tabeller, som er ennå bedre oversiktlig med tanke på hvor mye fiber det er i maten osv. Men dette finner jeg dessverre ikke igjen. Ha en flott dag! Vennlig hilsen, Fant ut av den tabellen at pærer hadde mye fiber, og det tåler jeg. Ha en fin dag du også! ) 0 Siter
Gemini Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 VitalFiber er tabletter jeg kan anbefale. De anbefales dessuten av Libra, som vektlegger dette med fiber i sitt slanke-/livsstilsopplegg. De anbefaler også fiberknekkebrød, men jeg er enig med deg, sånne skikkelig grove, fx de som heter FiberRik er ikke noe særlig... Men det finnes andre grove rug-knekkebrød som er ganske gode (synes jeg da), som Wasa Fiber Pluss. Men, et produkt som jeg synes er godt og lettere å få i seg, er noe som kalles FiberSund (AXA Fibersund Original). Det er få steder som forhandler Fibersund dessverre, men forsøk i velassorterte dagligvarebutikker. Dette er kli ristet med dadler, og med en "müsli-konsistens", så den kan fint blandes i fx yoghurt, eller om man baker brød selv. Havregryn er også bra, og All Bran, om du liker det. Og "gode gamle" 4Korn da. 0 Siter
Gemini Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 VitalFiber er tabletter jeg kan anbefale. De anbefales dessuten av Libra, som vektlegger dette med fiber i sitt slanke-/livsstilsopplegg. De anbefaler også fiberknekkebrød, men jeg er enig med deg, sånne skikkelig grove, fx de som heter FiberRik er ikke noe særlig... Men det finnes andre grove rug-knekkebrød som er ganske gode (synes jeg da), som Wasa Fiber Pluss. Men, et produkt som jeg synes er godt og lettere å få i seg, er noe som kalles FiberSund (AXA Fibersund Original). Det er få steder som forhandler Fibersund dessverre, men forsøk i velassorterte dagligvarebutikker. Dette er kli ristet med dadler, og med en "müsli-konsistens", så den kan fint blandes i fx yoghurt, eller om man baker brød selv. Havregryn er også bra, og All Bran, om du liker det. Og "gode gamle" 4Korn da. Her er bl.a. fiber-innhold sammenlignet i ulike frokostblandinger/gryn: http://www.greteroede.no/bakgrunn/tester/articles/artid354405.html 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 VitalFiber er tabletter jeg kan anbefale. De anbefales dessuten av Libra, som vektlegger dette med fiber i sitt slanke-/livsstilsopplegg. De anbefaler også fiberknekkebrød, men jeg er enig med deg, sånne skikkelig grove, fx de som heter FiberRik er ikke noe særlig... Men det finnes andre grove rug-knekkebrød som er ganske gode (synes jeg da), som Wasa Fiber Pluss. Men, et produkt som jeg synes er godt og lettere å få i seg, er noe som kalles FiberSund (AXA Fibersund Original). Det er få steder som forhandler Fibersund dessverre, men forsøk i velassorterte dagligvarebutikker. Dette er kli ristet med dadler, og med en "müsli-konsistens", så den kan fint blandes i fx yoghurt, eller om man baker brød selv. Havregryn er også bra, og All Bran, om du liker det. Og "gode gamle" 4Korn da. Takk for tips og råd! Slike frokostblandinger spiser jeg lite av, jeg tåler ikke melk, kan spise litt yoghurt, men etter det var det eneste jeg spiste på sykehuset i 2 uker, frister det ikke så veldig akkurat nå ;-) Har lurt på om jeg skal prøve og bake brød selv, fikk en slik kenwood stor sak til jul, og *host* enda ikke prøvd den. Da kan jeg vel pøse på med slike blandinger? Men det er litt vanskelig, for av mange av brødene skal ha rud i seg, og det liker ikke sykdommen noe særlig. Sukk, enkelt skal det ikke være ) Kan jeg kutte ut rug og putte i mer av noe annet mon tro? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Her er bl.a. fiber-innhold sammenlignet i ulike frokostblandinger/gryn: http://www.greteroede.no/bakgrunn/tester/articles/artid354405.html Takker ) 0 Siter
Gemini Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Takk for tips og råd! Slike frokostblandinger spiser jeg lite av, jeg tåler ikke melk, kan spise litt yoghurt, men etter det var det eneste jeg spiste på sykehuset i 2 uker, frister det ikke så veldig akkurat nå ;-) Har lurt på om jeg skal prøve og bake brød selv, fikk en slik kenwood stor sak til jul, og *host* enda ikke prøvd den. Da kan jeg vel pøse på med slike blandinger? Men det er litt vanskelig, for av mange av brødene skal ha rud i seg, og det liker ikke sykdommen noe særlig. Sukk, enkelt skal det ikke være ) Kan jeg kutte ut rug og putte i mer av noe annet mon tro? Kjøp ferdige brødblandinger hvis du vil gjøre det enklest mulig. Da er det størst mulighet for å lykkes. Norgesmøllene og andre melfabrikanter har flere typer, både med og uten rug, så les på emballasjen. De pakkene de har er til enten ett eller to brød, avhengig av hvilken variant du velger. Noen av de er også godt egnet for brødbakemaskin, hvis du har en slik. http://www.norgesmollene.no/Norgesmollene/WEBHjemmebakst.nsf/start-frameset?OpenPage og http://www.norgesmollene.no/Norgesmollene/WEBHjemmebakst.nsf/start-frameset?OpenPage Når det gjelder å bytte ut en melsort med en annen hvis du baker etter oppskrift, så aner jeg ikke, om det er et 1:1-forhold mellom mengde rug og hvete fx. Men det er det sikkert andre som kan svare bedre på. Bruk mer sammalt mel hvis du kan, både i brød, vafler og pannekaker. Bytt ut en viss del av det fine hvetemelet med sammalt. Mer fiber, og gunstigere på alle måter. Tåler du frø som linfrø og/eller solsikkefrø? Særlig linfrø skal jo virke godt på magen, hvis det er det som er poenget. Og siden du skal være forsiktig med rug, hva med havre? Det finnes en type havreknekkebrød. Jeg vet ikke om de også inneholder rugmel, men det står jo bakpå. Og når det gjelder melk, liker du/tåler du soyamelk eller andre typer som ikke er kumelk? Evt. laktoseredusert kumelk? Her er forresten mer info om fiber som kan være nyttig: http://www.lommelegen.no/svar/svar11419.asp (ikke spesielt det om luft som jeg tenker på, men mye annen god info). 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Kjøp ferdige brødblandinger hvis du vil gjøre det enklest mulig. Da er det størst mulighet for å lykkes. Norgesmøllene og andre melfabrikanter har flere typer, både med og uten rug, så les på emballasjen. De pakkene de har er til enten ett eller to brød, avhengig av hvilken variant du velger. Noen av de er også godt egnet for brødbakemaskin, hvis du har en slik. http://www.norgesmollene.no/Norgesmollene/WEBHjemmebakst.nsf/start-frameset?OpenPage og http://www.norgesmollene.no/Norgesmollene/WEBHjemmebakst.nsf/start-frameset?OpenPage Når det gjelder å bytte ut en melsort med en annen hvis du baker etter oppskrift, så aner jeg ikke, om det er et 1:1-forhold mellom mengde rug og hvete fx. Men det er det sikkert andre som kan svare bedre på. Bruk mer sammalt mel hvis du kan, både i brød, vafler og pannekaker. Bytt ut en viss del av det fine hvetemelet med sammalt. Mer fiber, og gunstigere på alle måter. Tåler du frø som linfrø og/eller solsikkefrø? Særlig linfrø skal jo virke godt på magen, hvis det er det som er poenget. Og siden du skal være forsiktig med rug, hva med havre? Det finnes en type havreknekkebrød. Jeg vet ikke om de også inneholder rugmel, men det står jo bakpå. Og når det gjelder melk, liker du/tåler du soyamelk eller andre typer som ikke er kumelk? Evt. laktoseredusert kumelk? Her er forresten mer info om fiber som kan være nyttig: http://www.lommelegen.no/svar/svar11419.asp (ikke spesielt det om luft som jeg tenker på, men mye annen god info). Takk takk ) Tja, den soyamelka syns jeg smaker pyton. Det går greitt med vanlig melk i f.eks pannekaker. Slike brødblandinger skal jeg prøve. Jeg hadde brødbakemaskin, men den greidde mamma og ta knekken på, og jeg har ikke somlet meg til og skaffe en ny. Havre går greitt, så det kan jeg ha i. 0 Siter
flowy Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 En kjapp og grei måte er Fedon bar med karamell eller sjokoladesmak. En slik bar inneholder 15 gram fiber. Den er ganske god også. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 En kjapp og grei måte er Fedon bar med karamell eller sjokoladesmak. En slik bar inneholder 15 gram fiber. Den er ganske god også. Ok, takk for tips. Og sjokoladesmak er jo ikke og forakte ;-) 0 Siter
fresja Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Ok, takk for tips. Og sjokoladesmak er jo ikke og forakte ;-) Den med karamell er kjempegod :-). 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Den med karamell er kjempegod :-). Da må den testes ut! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.