Gjest stoiker Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Er det noen her som kan forklare meg hvordan norske myndigheter tenker når de er redd for at våpen kan gå av i fly med væpnede vakter ombord? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1405813.ece Har ikke Luftfartstilsynet fått med seg 11.september, eller tror de ikke slikt kan skje i Norge? Og i så fall, hvorfor ikke? Poenget er vel at 11.september viste at Al Qaida bruker langdistansefly fordi disse er fulle av drivstoff og "effekten" av en styrt derfor blir enorm - så om man ikke styrter flyet på vei til Norge, kan det jo skje fra Norge, ikke sant? Jeg synes også det er latterlig at man er bekymret for et kulehull når en evt. skuddveksling ombord betyr at man har kaprere der. Hva er det jeg ikke har fått med meg i denne diskusjonen som Luftfartstilsynet har fått med seg? Jeg mistenker dette dreier seg om en generell holdning om at a) slikt skjer ikke i Norge, fordi vi er så snille og USA får skylde seg selv som terrormål, vi vil ikke ha noe med det å gjøre. Og c) fram for _norske_ flygninger til og fra Norge - så slipper vi problemet? Ja, for det er jo ingen som vil gjøre _oss_ noe, er det vel? Men som sagt - det er mulig jeg ikke har fått med meg poenget her...kan noen opplyse meg? 0 Siter
petter smart Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Poenget er vel at man ved å ha væpnede vakter vil ha våpen i flyene. Disse våpnene kan bli brukt mot andre enn kaprere. Kanskje misforstår vaktene og er litt for lette på avtrekkeren. Kanskje er det en psykisk ustabil person på flyet som får tak i våpenet. Kanskje er det kaprere som overfaller vakten og tar våpenet. Kanskje klikker det for vakten og han bruker våpenet. Hvor mange alvorlige kapringer har vi hatt i norge? Ikke særlig mange (om noen kan defineres som alvorlige). I hvor mange tilfeller ville et våpen ombord kunne ført til alvorlige hendelser? Langt oftere (uten at jeg kan si noen tall). 0 Siter
Gjest 11. september ble et begrep, ja Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Poenget er vel at man ved å ha væpnede vakter vil ha våpen i flyene. Disse våpnene kan bli brukt mot andre enn kaprere. Kanskje misforstår vaktene og er litt for lette på avtrekkeren. Kanskje er det en psykisk ustabil person på flyet som får tak i våpenet. Kanskje er det kaprere som overfaller vakten og tar våpenet. Kanskje klikker det for vakten og han bruker våpenet. Hvor mange alvorlige kapringer har vi hatt i norge? Ikke særlig mange (om noen kan defineres som alvorlige). I hvor mange tilfeller ville et våpen ombord kunne ført til alvorlige hendelser? Langt oftere (uten at jeg kan si noen tall). Fornuftig siste avsnitt, petter. Stoiker angriper saken i feil ende. 0 Siter
Gjest alternativer Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 En mulig vei å gå for å unngå flykapring/begrense skadevirkningene ved flykapring er å ha låst dør mellom cabin og cockpit (riktig skrevet?). Dessuten skal det finnes alternativer til å sette kaprere ut av spill uten bruk av ordinære våpen, måter som kaprere ikke kan benytte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.