Gå til innhold

Hund med magetrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår har fått skikkelig magetrøbbel ("omgangssyke?").

Etter ett døgn uten mat nå, skal han starte opp med "skånekost". Veterinæren anbefalte kokt ris, evt med litt kylling.

Andre matvarer jeg har hørt nevnt er loff og fiskekaker. Er det annen mat jeg kan bruke også?

Gjest kokt mat
Skrevet

Kokt mat fremfor stekt mat. Dvs at fiskeboller osv er bedre enn fiskekaker. Kyllingen bør serveres uten skinn hvis den er stekt..

(vet ingenting om skånekost for hunder, så dette er regler som gjelder mennesker. Men stekt mat er hardere for magen enn kokt mat.)

Skrevet

Kokt mat fremfor stekt mat. Dvs at fiskeboller osv er bedre enn fiskekaker. Kyllingen bør serveres uten skinn hvis den er stekt..

(vet ingenting om skånekost for hunder, så dette er regler som gjelder mennesker. Men stekt mat er hardere for magen enn kokt mat.)

Ja- fiskeboller istedet var lurt :) Takk for rådet.

Skrevet

Ja- fiskeboller istedet var lurt :) Takk for rådet.

Ris og fiskeboller er det jeg har hørt, så det blir nok bra!

Biola/yoghurt tilfører gode bakterier og hjelper til å gjenopprette balansen i fordøyelsessystemet.

Skrevet

Ris og fiskeboller er det jeg har hørt, så det blir nok bra!

Biola/yoghurt tilfører gode bakterier og hjelper til å gjenopprette balansen i fordøyelsessystemet.

Ja, probiotika er jo fornuftig, men det er jo ikke helt heldig med melkeprodukter ved magesjau da....Eller?

Skrevet

Ja, probiotika er jo fornuftig, men det er jo ikke helt heldig med melkeprodukter ved magesjau da....Eller?

Vil ikke være for skråsikker, så spør veterinær.

Men jeg TROR at det er greit med "sure" (syrnede) melkeprodukter. Men som sagt, sikker er jeg ikke, så spør veterinær, eller andre her.

mil1365380270
Skrevet

Skjønner ikke hvordor de sier hunder skal faste når de er dårlige i magen? For at eieren skal få det lettere? Ved mageinfeksjoner er det for mennesker anbefalt å spise for å få rensket opp i magen. Jeg tror det er lurt for hunder også, de fleste blir sikkert dårlige fordi de spiser noe kjempegodt *urgh* de finner ute. Vet noen bedre, korriger meg gjerne :-) Kjør på med ris, fiskeboller og kylling, men ikke gi for mye med en gang, stakkaren har jo ikke spist på en stund.

Hvis du vil ha nærmest garantert frisk hundemage fort (skal på ferie f.eks.), har veterinæren bokser med spesialmat for omtåelige hundemager :-)

mil1365380270
Skrevet

Gemini har rett. Fikk anbefalt Biola som et billig alternativ til sånn dyr magebakteriekultur-sprøyte av veterinæren. Sa det hadde samme effekt.

Skrevet

Antar at dette er avhengig av hva dere vanligvis forer hunden med. Vår hund får aldri noe annet enn oppbløtt tørrfor, og vi har lært at det er det beste alternativet ernæringsessig for hunder. Ved magesyke har vi lært at hunden skal faste inntil oppkast/diare har roet seg, og at man så kan forsøke med små porsjoner vanlig for - alternativt kokt ris uten tilsetninger av noe slag.

Dersom man benytter tørrfor av høy kvalitet, har ikke hunden behov for variasjon (sikkert unntak for hunder som er sære i matveien, noe man ikke kan si at en labrador er....*s*)

Jeg ville derfor ha holdt meg til kokt ris ca ett døgn, og så introdusert vanlig for igjen.

God bedring :-)

Skrevet

Antar at dette er avhengig av hva dere vanligvis forer hunden med. Vår hund får aldri noe annet enn oppbløtt tørrfor, og vi har lært at det er det beste alternativet ernæringsessig for hunder. Ved magesyke har vi lært at hunden skal faste inntil oppkast/diare har roet seg, og at man så kan forsøke med små porsjoner vanlig for - alternativt kokt ris uten tilsetninger av noe slag.

Dersom man benytter tørrfor av høy kvalitet, har ikke hunden behov for variasjon (sikkert unntak for hunder som er sære i matveien, noe man ikke kan si at en labrador er....*s*)

Jeg ville derfor ha holdt meg til kokt ris ca ett døgn, og så introdusert vanlig for igjen.

God bedring :-)

Vi har en groendael, som vel egentlig er stikk motsatt av en labrador i matveien. Vi har slitt mye med dårlig matlyst hos denne hunden. Vanligvis forer vi med Royal Canin og råfor (vom).

Tørrfor får vi neppe i han nå som han er dårlig, men ris bør kunne gå bra. Så vi satser nok på det i morgen.

Skrevet

Skjønner ikke hvordor de sier hunder skal faste når de er dårlige i magen? For at eieren skal få det lettere? Ved mageinfeksjoner er det for mennesker anbefalt å spise for å få rensket opp i magen. Jeg tror det er lurt for hunder også, de fleste blir sikkert dårlige fordi de spiser noe kjempegodt *urgh* de finner ute. Vet noen bedre, korriger meg gjerne :-) Kjør på med ris, fiskeboller og kylling, men ikke gi for mye med en gang, stakkaren har jo ikke spist på en stund.

Hvis du vil ha nærmest garantert frisk hundemage fort (skal på ferie f.eks.), har veterinæren bokser med spesialmat for omtåelige hundemager :-)

Det er nok ikke noe lettere for oss selv om han ikke får mat dette døgnet - selv om det ikke er noe mat igjen i systemet, hindrer det ikke hunden i å lage tørkejobb til oss.... forskjellen er bare konsistensen på det som kommer ut.

Det var for øvrig veterinæren som foreslo kokt ris.

Spesialfor på boks var ikke nødvendig i første omgang.

Skrevet

Vi har en groendael, som vel egentlig er stikk motsatt av en labrador i matveien. Vi har slitt mye med dårlig matlyst hos denne hunden. Vanligvis forer vi med Royal Canin og råfor (vom).

Tørrfor får vi neppe i han nå som han er dårlig, men ris bør kunne gå bra. Så vi satser nok på det i morgen.

Labradorer er jo noe for seg selv når det gjelder mat, så det er vanskelig å direkte overføre erfaringer til andre hunderaser!

Men ris har vært mye brukt av svigerinnen min til en collie som var svært vanskelig i matveien i perioder, så det er visst et standardråd.

Skrevet

Gemini har rett. Fikk anbefalt Biola som et billig alternativ til sånn dyr magebakteriekultur-sprøyte av veterinæren. Sa det hadde samme effekt.

Okei :)

Skal vurdere om han skal få litt biola i morgen kveld, eller i overimorgen da.

Skrevet

Vil ikke være for skråsikker, så spør veterinær.

Men jeg TROR at det er greit med "sure" (syrnede) melkeprodukter. Men som sagt, sikker er jeg ikke, så spør veterinær, eller andre her.

Skal google det litt og prøve å finne uyt av det.

Veterinæren nevnte ikke noe om probiotika i det hele tatt da vi var der i dag da, og jeg vegrer litt for å ringe bare for å spørre om dét.

Skrevet

Labradorer er jo noe for seg selv når det gjelder mat, så det er vanskelig å direkte overføre erfaringer til andre hunderaser!

Men ris har vært mye brukt av svigerinnen min til en collie som var svært vanskelig i matveien i perioder, så det er visst et standardråd.

Og heldigvis er hunden vår glad i ris!

Labradorer er matglade som regel, ja - men du verden for en herlig hunderase det er :)

Skrevet

Vår hund har nå fått sitt første lille måltid - en neve kokt ris og to fiskeboller. Dette ble glupsk fortært, og ser ut til å ha gått bra.

Fortsetter med flere små måltider ut over kvelden - inkludert litt Biola.

Takk for tips her, alle som svarte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...