Gjest epletre Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hei, det begynner å bli lenge siden jeg har vært her inne nå, men jeg tenkte at dette ville være plassen for litt hjelp nå. Samboeren min og jeg tenker på å kjøpe oss en hund, av typen Cavalier King Charles Spaniel. (Jeg falt for denne typen grunnet ett innlegg her for flere år siden, og nå har vi endelig råd/ tid til en hund.) Verken han eller jeg har så mye erfaring med hund fra før, så det er en del vi lurer på i denne sammenheng. Håper at noen her kan hjelpe, uansett hvor dumme spm kan høres ut..;-) * Er det mulig å gå på kurs FØR vi får hunden, slik at vi kan være mest mulig forberedt?! * Vil dere anbefale mer kurs enn valpekurset når vi får hunden? * Sømmer denne herlige hunden seg for Agility- trening? Vi har altså en slik treningsbane som nærmeste nabo, og det ville vært kjekt å kunne bruke den.:-) * Siden dette er en liten hund, så lurer jeg på om den kan være med på kortere joggeturer? * Hvor mye bør vi regne med at det koster å ha hunden pr mnd/ år? * Liker de seg ute i allslags vær? Kan de være ute i hagen i en garde noen timer til dagen, eller liker de seg best inne? Takker for svar:-) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Er det mulig å gå på kurs FØR vi får hunden, slik at vi kan være mest mulig forberedt?! Jeg har ikke hørt om det. Det er lurt å lese litt i hundebøker iallefall. * Vil dere anbefale mer kurs enn valpekurset når vi får hunden? ja, du burde vel ha et kurs for voksen hund i tillegg. * Siden dette er en liten hund, så lurer jeg på om den kan være med på kortere joggeturer? Til min _overaskelse_ så jeg en King Charles spaniel på løpetur en gang! De har jo korte ben... * Hvor mye bør vi regne med at det koster å ha hunden pr mnd/ år? Vanskelig å si. Vi har brukt ca 1000 på vet og medisiner på et år. Og vi bruker 600 på forsekk hver 6.uke Vi har kjøpt utstyr for ca 1400 på et år. * Liker de seg ute i allslags vær? Kan de være ute i hagen i en garde noen timer til dagen, eller liker de seg best inne? Kjenner ikke så godt til denne rasen, men jeg vil tro de ikke er så glad i å være ute i regnvær. Om de kan være alene ute, kommer an på hvordan dere bor, og hvor trygg hunden er. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Er det mulig å gå på kurs FØR vi får hunden, slik at vi kan være mest mulig forberedt?! Jeg har ikke hørt om det. Det er lurt å lese litt i hundebøker iallefall. * Vil dere anbefale mer kurs enn valpekurset når vi får hunden? ja, du burde vel ha et kurs for voksen hund i tillegg. * Siden dette er en liten hund, så lurer jeg på om den kan være med på kortere joggeturer? Til min _overaskelse_ så jeg en King Charles spaniel på løpetur en gang! De har jo korte ben... * Hvor mye bør vi regne med at det koster å ha hunden pr mnd/ år? Vanskelig å si. Vi har brukt ca 1000 på vet og medisiner på et år. Og vi bruker 600 på forsekk hver 6.uke Vi har kjøpt utstyr for ca 1400 på et år. * Liker de seg ute i allslags vær? Kan de være ute i hagen i en garde noen timer til dagen, eller liker de seg best inne? Kjenner ikke så godt til denne rasen, men jeg vil tro de ikke er så glad i å være ute i regnvær. Om de kan være alene ute, kommer an på hvordan dere bor, og hvor trygg hunden er. 0 Siter
Klara Q Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 * Er det mulig å gå på kurs FØR vi får hunden, slik at vi kan være mest mulig forberedt?! Les i alle fall mest mulig om rasen og om hunder generelt. http://www.home.no/kingcharles/ (her var det også en link til et forum for miniatyrhunder - kjekt å dele erfaringer med andre!) http://canis.no/ (her kan du også bestille hundebøker) * Vil dere anbefale mer kurs enn valpekurset når vi får hunden? Vil i alle fall anbefale ringtrening (særlig hvis du vil stille ut - og det er jo gøy!) eller hundetreff for å sosialisere hunden! * Sømmer denne herlige hunden seg for Agility- trening? Vi har altså en slik treningsbane som nærmeste nabo, og det ville vært kjekt å kunne bruke den.:-) Kjør på! * Siden dette er en liten hund, så lurer jeg på om den kan være med på kortere joggeturer? Helt klart. Cavalieren har et såkalt moderat eller normalt behov for aktivitet, og vil sikkert elske å få løpe med deg. * Hvor mye bør vi regne med at det koster å ha hunden pr mnd/ år? De største utgiftene er forsikring og fòr. Kjøp godt veterinærfòr - det er best for hunden, og mest økonomisk. Vaksine annethvert år. Evt. andre veterinærkostnader. Her er min hund forsikret: http://www.agria.no/ * Liker de seg ute i allslags vær? Kan de være ute i hagen i en garde noen timer til dagen, eller liker de seg best inne? Ikke mange hunder liker å stå ute i garde alene. Mest sannsynlig vil du da få en del klager fra naboer pga bjeffing :-) Vær og vind: en hund er veldig tilpasningsdyktig. Om du venner den til å gå tur i regn, så har den ingenting imot det. OBS! OBS! Ikke gi hunden sjokolade - selv ikke hundesjokolade! Den tåler ikke sjokolade (den blir forgiftet), og det er helt individuelt hvor mye eller lite som skal til for å ta livet av den. Les mer om forgiftning her: http://jeger.tbt.no/forgiftning_av_hund.htm 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 * Er det mulig å gå på kurs FØR vi får hunden, slik at vi kan være mest mulig forberedt?! Les i alle fall mest mulig om rasen og om hunder generelt. http://www.home.no/kingcharles/ (her var det også en link til et forum for miniatyrhunder - kjekt å dele erfaringer med andre!) http://canis.no/ (her kan du også bestille hundebøker) * Vil dere anbefale mer kurs enn valpekurset når vi får hunden? Vil i alle fall anbefale ringtrening (særlig hvis du vil stille ut - og det er jo gøy!) eller hundetreff for å sosialisere hunden! * Sømmer denne herlige hunden seg for Agility- trening? Vi har altså en slik treningsbane som nærmeste nabo, og det ville vært kjekt å kunne bruke den.:-) Kjør på! * Siden dette er en liten hund, så lurer jeg på om den kan være med på kortere joggeturer? Helt klart. Cavalieren har et såkalt moderat eller normalt behov for aktivitet, og vil sikkert elske å få løpe med deg. * Hvor mye bør vi regne med at det koster å ha hunden pr mnd/ år? De største utgiftene er forsikring og fòr. Kjøp godt veterinærfòr - det er best for hunden, og mest økonomisk. Vaksine annethvert år. Evt. andre veterinærkostnader. Her er min hund forsikret: http://www.agria.no/ * Liker de seg ute i allslags vær? Kan de være ute i hagen i en garde noen timer til dagen, eller liker de seg best inne? Ikke mange hunder liker å stå ute i garde alene. Mest sannsynlig vil du da få en del klager fra naboer pga bjeffing :-) Vær og vind: en hund er veldig tilpasningsdyktig. Om du venner den til å gå tur i regn, så har den ingenting imot det. OBS! OBS! Ikke gi hunden sjokolade - selv ikke hundesjokolade! Den tåler ikke sjokolade (den blir forgiftet), og det er helt individuelt hvor mye eller lite som skal til for å ta livet av den. Les mer om forgiftning her: http://jeger.tbt.no/forgiftning_av_hund.htm Tusen takk for svar:-) Har lest det meste det er å finne, men det er jo alltid kjekt å høre andre hunde- eieres erfaringer. Takk for tips.. Skal lage meg en kopp te og kose meg med å lese nå:-) 0 Siter
blessa Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Du kan være med på kurs og observere selv om du ikke har hund enda,bare ring og spør. Du bør gå på kurs når den blir stor også,valpekurs er mer sosialisering. De fleste hunder kan brukes til agillity. Jogging er greit,men ikke første året. Hvis hunden holder seg frisk,koster vaksine ca.300,- i året.15 kg kvalitetsfor ca.500,- lønner seg å kjøpe skikkelig for,da forer du mindre,og det kommer lite ut igjen ) Hvis den er vant med det,kan den godt være ute i luftegård,men husk at den må ha tilgang til ly og vann hele tida. Lykke til med hunden,har selv ei shæfertispe på 11 mnd. Sjekk også :www.canis.no 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Du kan være med på kurs og observere selv om du ikke har hund enda,bare ring og spør. Du bør gå på kurs når den blir stor også,valpekurs er mer sosialisering. De fleste hunder kan brukes til agillity. Jogging er greit,men ikke første året. Hvis hunden holder seg frisk,koster vaksine ca.300,- i året.15 kg kvalitetsfor ca.500,- lønner seg å kjøpe skikkelig for,da forer du mindre,og det kommer lite ut igjen ) Hvis den er vant med det,kan den godt være ute i luftegård,men husk at den må ha tilgang til ly og vann hele tida. Lykke til med hunden,har selv ei shæfertispe på 11 mnd. Sjekk også :www.canis.no Takker for svar:-) Gleder meg sånn nå:-) 0 Siter
ihlie Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Vi har hatt cavalierer i flere år, både blendheim og tricolor. en koselig hunderase. en kvikk og livelig hund. trur godt det går ann å jogge med den, hvis du bare tar hensyn til størrelsen. at du kan trene lydighet og agillity med den er helt sikkert. det du skal være obs på er om foreldrene er hjerte undersøkt og øye lyst, en del cavalier har hjerte problemer. kjøp hvalp hos en "kjøkken" oppdretter i forhold til de som driver oppdrett i stort.jeg tror ikke du trenger kurs før du får hvalpen, er du en vanlig person med sunt vett, går dette helt fint. cavalieren er en så grei rase at her får du ikke trøbbel. men selvsagt er det ikke skadelig å ta kurset ). du og hvalpen kan jo gå på kurs i lag. gled deg til mange år med en nydelig hund. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hei, husker nicket ditt. Bor du enda i utlandet? 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hei, husker nicket ditt. Bor du enda i utlandet? Så kjekt å bli husket igjen:-) Nei nå er jeg tilbake i kjære gamle Norge:-) 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Vi har hatt cavalierer i flere år, både blendheim og tricolor. en koselig hunderase. en kvikk og livelig hund. trur godt det går ann å jogge med den, hvis du bare tar hensyn til størrelsen. at du kan trene lydighet og agillity med den er helt sikkert. det du skal være obs på er om foreldrene er hjerte undersøkt og øye lyst, en del cavalier har hjerte problemer. kjøp hvalp hos en "kjøkken" oppdretter i forhold til de som driver oppdrett i stort.jeg tror ikke du trenger kurs før du får hvalpen, er du en vanlig person med sunt vett, går dette helt fint. cavalieren er en så grei rase at her får du ikke trøbbel. men selvsagt er det ikke skadelig å ta kurset ). du og hvalpen kan jo gå på kurs i lag. gled deg til mange år med en nydelig hund. Takk takk. Gleder meg som en unge;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.