Gjest mobiltelefon Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Noen som vet hva slags utdanning de må ha? 0 Siter
lonelyP Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 elektrikere eller automatikere kanskje? 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 elektrikere eller automatikere kanskje? For å jobbe med mobiltelefoner? Neppe :-) "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Elektronikk. Teknisk fagskole, evt. elektronikk-ingeniør. "......................................" 0 Siter
lonelyP Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Elektronikk. Teknisk fagskole, evt. elektronikk-ingeniør. "......................................" tviler på at man må være ingeniør for å reparere en mobiltelefon! 0 Siter
Prozak Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 tviler på at man må være ingeniør for å reparere en mobiltelefon! Man MÅ ikke være, selfølgelig. Men du kan være rimelig sikker på at man helst bør være elektronikkingeniør for å få jobb på et elektronikkverksted - enten man reparerer mobiltelefoner, forsterkere eller andre ting. (Man må jo helst være it-utdannet for å sitte på helpdesk og ramse opp ferdigsvar, tilogmed.) Evt. teknisk fagskole - da jeg drev med elektronikk i hine hårde dager, så var det noe som het "Radio og TV-linja" på "tekniker'n" - typisk skole for de som ville bli elektronikkreparatører av et eller annet slag. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 tviler på at man må være ingeniør for å reparere en mobiltelefon! Elektriker eller automatiker, som du foreslo, er lite sannsynlig for en elektronikkreparatør. En elektriker arbeider med sterkstrøm (50-500V), noe det kreves Gr.L sertifikat for å ha lov til å arbeide med, mens en elektrikkreparatør arbeider med elektronikk (svakstrøm - opp til 50V). En automatiker arbeider med automatikk-systemer o.l. - som regel i forbindelse med sterkstrømsinstallasjoner (veldig mye av det i nordsjøen, bl.a). Både automatikere og elektrikere er underlagt veldig strenge forskrifter. Elektronikk (50V og mindre) er nesten ikke underlagt noen forskrifter i det hele tatt, da det ikke regnes som "farlig" høy spenning. Sånn apropos :-) "......................................." 0 Siter
lonelyP Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Elektriker eller automatiker, som du foreslo, er lite sannsynlig for en elektronikkreparatør. En elektriker arbeider med sterkstrøm (50-500V), noe det kreves Gr.L sertifikat for å ha lov til å arbeide med, mens en elektrikkreparatør arbeider med elektronikk (svakstrøm - opp til 50V). En automatiker arbeider med automatikk-systemer o.l. - som regel i forbindelse med sterkstrømsinstallasjoner (veldig mye av det i nordsjøen, bl.a). Både automatikere og elektrikere er underlagt veldig strenge forskrifter. Elektronikk (50V og mindre) er nesten ikke underlagt noen forskrifter i det hele tatt, da det ikke regnes som "farlig" høy spenning. Sånn apropos :-) "......................................." Jeg vet hva en elektriker er og jeg vet hva en automatiker er, har jobbet sammen med både den ene og den andre, men da i fbm. sterkstrøms-installasjoner. Det jeg tenkte var at begge sikkert kommer borti elektronikk og programmering under utdannelse, derfor var det mitt forslag. (Føler du irettesetter meg og skal forklare alle alt mulig hele tiden. Etterlyser litt ydmykehet. Litt småirriterende bare.) 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg vet hva en elektriker er og jeg vet hva en automatiker er, har jobbet sammen med både den ene og den andre, men da i fbm. sterkstrøms-installasjoner. Det jeg tenkte var at begge sikkert kommer borti elektronikk og programmering under utdannelse, derfor var det mitt forslag. (Føler du irettesetter meg og skal forklare alle alt mulig hele tiden. Etterlyser litt ydmykehet. Litt småirriterende bare.) "Jeg vet hva en elektriker er og jeg vet hva en automatiker er" Det kunne man ikke lest ut av det du sa. Og du får unnskylde hvis du føler deg irrettesatt, men en elektriker eller automatiker er ikke akkurat de mest sannsynlige bakgrunnene til å jobbe på et mobilverksted. Ihvertfall ikke så lenge det finnes flere elektronikkutdannelser enn sterkstrømutdannelser. Så - irrettesettelser eller ei: Hvis vedkommende lurer på dette, kanskje med tanke på at h*n har lyst å jobbe med slikt selv, så er det helt på sin plass å foreslå det mest kurrante. "........................................" 0 Siter
lonelyP Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 "Jeg vet hva en elektriker er og jeg vet hva en automatiker er" Det kunne man ikke lest ut av det du sa. Og du får unnskylde hvis du føler deg irrettesatt, men en elektriker eller automatiker er ikke akkurat de mest sannsynlige bakgrunnene til å jobbe på et mobilverksted. Ihvertfall ikke så lenge det finnes flere elektronikkutdannelser enn sterkstrømutdannelser. Så - irrettesettelser eller ei: Hvis vedkommende lurer på dette, kanskje med tanke på at h*n har lyst å jobbe med slikt selv, så er det helt på sin plass å foreslå det mest kurrante. "........................................" "Hvis vedkommende lurer på dette, kanskje med tanke på at h*n har lyst å jobbe med slikt selv, så er det helt på sin plass å foreslå det mest kurrante" Det er jeg enig i, men du skal alltid "forklare" alt mulig til alle, det kan være ganske irriterende i lengden. Så tenk ) Svar h*n istedet for å irettesette meg da vettu. Du overså kanskje spmtegnet mitt som viser at det er et "undrende" forslag. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 "Hvis vedkommende lurer på dette, kanskje med tanke på at h*n har lyst å jobbe med slikt selv, så er det helt på sin plass å foreslå det mest kurrante" Det er jeg enig i, men du skal alltid "forklare" alt mulig til alle, det kan være ganske irriterende i lengden. Så tenk ) Svar h*n istedet for å irettesette meg da vettu. Du overså kanskje spmtegnet mitt som viser at det er et "undrende" forslag. Greit nok. Men: Det første svaret mitt til deg, var et smilende svar som ikke sa annet enn omtrent "Sterkstrømsfolk på elektronikkverskted? Neppe :-)" Det er vel neppe forklarende eller irriterende, vel? Så svarte jeg trådstarteren, og foreslo teknisk fagskole eller ingeniøutdannelse. Du svarte så på dette med at man ikke trengte å være ingeniør. Og jeg svarte videre at man ihvertfall ikke har noe behov for å være automatiker/elektriker etc. O.s.v. Jeg synes ikke dette er noe å krangle om, egentlig. Min forklaring om hva ting er ble gjort fordi jeg ikke oppfattet noe om at du faktisk visste det. Utrolig mange (sannsynligvis folk flest) aner ikke forskjellen på en elektriker og en radio/tv-reparatør, f.eks. Derfor :-) "........................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.