Gå til innhold

Litt mer om fiber

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Har nå kjøpt inn fiberrik mat, og svelger på fibertabletter, og drikker masse vann, det var viktig stod det.

Men, på pakningsvedleget står det bare om at dette hjelper på treg mag og fordøyelse. Men, jeg har ikke treg mage jeg, jeg tar det for løs mage.

Jeg kan det sant? Det har gunstig virkning på løs mage også vel?

Sukk, jeg er virkelig grønn på dette jeg.

Jeg sliter nemlig med magen som bivirkning etter en operasjon, så det vigtigste skulle man tro var og få fordøyelsen skikkelig igang? Og da er vel fiber bra.

Jeg tar også slike Idoform, det er vel også bra?

Men i hovedsak lurer jeg på om jeg kan ta fiber for løs mage, ikke treg?

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan jo tenkes at det er tarmbakteriene som er litt forskrudde etter operasjonen. Vil anta du fikk antibiotika profylaktisk.

Da er det nok bedre å få i seg gode tarmbakterier enn fiber.

På helsekosten har de noen kjempebra fra BioCare som heter BioAcidophilus. De koster endel, men inneholder levende tarmbakterier (som er det eneste som duger) i hopetall.

Idoform har døde tarmbakterier, og virker ikke noe særlig godt.

Fiber kan regulerer magen, men er nok mer avførende enn stoppende.

Gjest Shira12
Skrevet

Det kan jo tenkes at det er tarmbakteriene som er litt forskrudde etter operasjonen. Vil anta du fikk antibiotika profylaktisk.

Da er det nok bedre å få i seg gode tarmbakterier enn fiber.

På helsekosten har de noen kjempebra fra BioCare som heter BioAcidophilus. De koster endel, men inneholder levende tarmbakterier (som er det eneste som duger) i hopetall.

Idoform har døde tarmbakterier, og virker ikke noe særlig godt.

Fiber kan regulerer magen, men er nok mer avførende enn stoppende.

Det er tarmbakteriene som er helt på trynet ja, ikke pga antibiotika, men at jeg hadde 3 (!) dager med tømming før operasjonen *urk*

Så jeg er vel rett og slett for ren ;-)

Og så har jeg i ferien kjørt på med imodium, noe som ikke hjelper, bare utsetter problemet. Ikke har jeg spist noe særlig heller. He he, hørt om strutsen :-)

Men da skal jeg jammen meg prøve levendes bakterier, selv om jeg grøsser bare ved tanken ;-)

Skrevet

Det er tarmbakteriene som er helt på trynet ja, ikke pga antibiotika, men at jeg hadde 3 (!) dager med tømming før operasjonen *urk*

Så jeg er vel rett og slett for ren ;-)

Og så har jeg i ferien kjørt på med imodium, noe som ikke hjelper, bare utsetter problemet. Ikke har jeg spist noe særlig heller. He he, hørt om strutsen :-)

Men da skal jeg jammen meg prøve levendes bakterier, selv om jeg grøsser bare ved tanken ;-)

Hehe, du merker ikke at de er levende. Men jeg må få slå et slag for et kosttilskudd på Helsekosten som heter Lepicol. Det finnes både som kapsler og pulver, jeg anbefaler pulver.

Dette er fiber/levende tarmbakterier som regulerer magen og gjenoppretter balansen uansett om problemet er hard eller løs, en kombinasjon eller rett og slett irritabel/uregelmessig tarm.

Pulveret skal røres ut i vann og smaker absolutt ingenting. Men det løser seg ikke helt opp, så man kjenner "kornene" når man drikker det. Som knust kavring.

Jeg har ikke egentlig mageproblemer, bare litt sånn småkrøll av og til ved reiser etc., men kan betro deg at med Lepicol kan jeg bøtte innpå med kaffe uten å få halsbrann, og (hvisker): det er nesten så jeg kan la være å bruke dasspapir.

Det eneste aberet med Lepicol er at den må stå i kjøleskapet etter at boksen er åpnet, så den kan være litt vanskelig å ta med på reiser uten kjøleskap.

Men på helsekosten sier de at kosttilskudd av denne typen som ikke skal stå kaldt, ikke virker noe særlig.

Lepicol virker kun lokalt i tarmen, tas ikke opp i kroppen. Det kan derfor brukes over laaaaaang tid.

Gjest Aviaana
Skrevet

hvis du har løs mage så bør du ikke spise mye fiber. Da renner det rett igjennom. Spis heller ting som er litt tyngre fordøyelig, som feks bananer og loff, eller mellomgrovt brød.

Gjest Shira12
Skrevet

Hehe, du merker ikke at de er levende. Men jeg må få slå et slag for et kosttilskudd på Helsekosten som heter Lepicol. Det finnes både som kapsler og pulver, jeg anbefaler pulver.

Dette er fiber/levende tarmbakterier som regulerer magen og gjenoppretter balansen uansett om problemet er hard eller løs, en kombinasjon eller rett og slett irritabel/uregelmessig tarm.

Pulveret skal røres ut i vann og smaker absolutt ingenting. Men det løser seg ikke helt opp, så man kjenner "kornene" når man drikker det. Som knust kavring.

Jeg har ikke egentlig mageproblemer, bare litt sånn småkrøll av og til ved reiser etc., men kan betro deg at med Lepicol kan jeg bøtte innpå med kaffe uten å få halsbrann, og (hvisker): det er nesten så jeg kan la være å bruke dasspapir.

Det eneste aberet med Lepicol er at den må stå i kjøleskapet etter at boksen er åpnet, så den kan være litt vanskelig å ta med på reiser uten kjøleskap.

Men på helsekosten sier de at kosttilskudd av denne typen som ikke skal stå kaldt, ikke virker noe særlig.

Lepicol virker kun lokalt i tarmen, tas ikke opp i kroppen. Det kan derfor brukes over laaaaaang tid.

Da er det en mulighet jeg kan prøve også *hvisker at jeg vil minske forbruket på dopapir med glede*

Nå har jeg akkurat snakket med de på sykehuset, og de mente jeg ikke skulle ta noe, men jeg tror jeg vil prøve allikevel jeg. Det kan da ikke skade.

Tror jeg må gå for tablettene, for alt i flytendes form har en tendens til og komme i retur.

Annonse

Skrevet

Da er det en mulighet jeg kan prøve også *hvisker at jeg vil minske forbruket på dopapir med glede*

Nå har jeg akkurat snakket med de på sykehuset, og de mente jeg ikke skulle ta noe, men jeg tror jeg vil prøve allikevel jeg. Det kan da ikke skade.

Tror jeg må gå for tablettene, for alt i flytendes form har en tendens til og komme i retur.

Jeg googlet litt på det merket som jubalong anbefalte - BioAcidophilus - og fant ut at de har intensiv-variant av det:

http://www.terapi-consult.no/files/A5%20BioCare%20Brosjyre.pdf

Skrevet

Ja, men ikke ta noe uten at det er "velsignet" av lege. Mange tror at helsekostprodukter kan brukes av alle, men det stemmer ikke alltid. De kan også ha ugunstige virkninger i enkelte tilfeller.

Jeg tør i alle fall ikke å anbefale deg å gjøre noe som strider mot det legene sier.

Hehe. Sier hun som kastet Voltaren-resepten i søpla.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg googlet litt på det merket som jubalong anbefalte - BioAcidophilus - og fant ut at de har intensiv-variant av det:

http://www.terapi-consult.no/files/A5%20BioCare%20Brosjyre.pdf

Takk, jeg fant den linken jeg også. Men nå viser det seg at det er flere ting som ikke stemmer helt etter operasjonen, men epikrisen og beskjeden om at nye prøver måtte taes, ble liggendes i ferien.

Søren ikke rart jeg har følt meg dårlig.... Men nå jobber de på spreng med og skaffe en lege til meg, siden alle her i nærheten plutselig tok permisjon virker det som.

Men jeg kommer til og be om og bli sendt til Riksen om dette blir noe mer styr, Riksen sier jo uansett at ingen skal gjøre noe med meg uten deres velsignelse.

*sukk*

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, men ikke ta noe uten at det er "velsignet" av lege. Mange tror at helsekostprodukter kan brukes av alle, men det stemmer ikke alltid. De kan også ha ugunstige virkninger i enkelte tilfeller.

Jeg tør i alle fall ikke å anbefale deg å gjøre noe som strider mot det legene sier.

Hehe. Sier hun som kastet Voltaren-resepten i søpla.

Jeg tror jeg bare får avvente litt og se, nå var det visstnok flere ting som ikke var helt bra på prøver, så det kan være at kroppen ikke er helt 100%, og da streiker jo ofte flere ting.

Men jeg skal notere meg ned disse, og så prøve senere. Sykepleieren min sa at jeg kunne vente litt, og sjekke at ikke noe annet var årsaken, og så heller prøve andre ting.

Men du, jeg hører som oftes på legene, men av og til merker jeg at de er på viddene ;-) Men i midt tilfelle kjenner jeg sykdommen og kroppen min best selv, og dessverre ikke en allmenn lege. Men nå har jeg fått en super fastlege som skjønner dette :o)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Takk, jeg fant den linken jeg også. Men nå viser det seg at det er flere ting som ikke stemmer helt etter operasjonen, men epikrisen og beskjeden om at nye prøver måtte taes, ble liggendes i ferien.

Søren ikke rart jeg har følt meg dårlig.... Men nå jobber de på spreng med og skaffe en lege til meg, siden alle her i nærheten plutselig tok permisjon virker det som.

Men jeg kommer til og be om og bli sendt til Riksen om dette blir noe mer styr, Riksen sier jo uansett at ingen skal gjøre noe med meg uten deres velsignelse.

*sukk*

Dette hørtes slitsomt ut,håper det ornder seg snart,fælt å ha det slik...

Lykke til og håper de finner ut av det :)

Gjest Shira12
Skrevet

Dette hørtes slitsomt ut,håper det ornder seg snart,fælt å ha det slik...

Lykke til og håper de finner ut av det :)

Takk takk.

Det ordner seg nok til slutt, det ble bare litt mer kronglete enn hva jeg hadde håpet på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...