Gå til innhold

Har jeg stoppet å vokse?

Anbefalte innlegg

Gjest Legepasient

Hallo.

Jeg er ei jente på 16 (blir 17 i år) som lurer på om jeg har stoppet å vokse? Jeg har hørt at etter at man har fått sin første menstruasjon, så vokser man ikke særlig mer. Jeg er bare 1.66 cm høy, og kunne gjerne tenkt meg å ha blitt høyere. Er det noen tabletter jeg kan gå på, for å bli høyere..? Har hørt snakk om veksthormoner. Hva går det ut på, og hvilke bivirkninger har det?

Hilsen meg.

Håper på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24059-har-jeg-stoppet-%C3%A5-vokse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære legepasient!

"Hvorfor være stor når man er lykkelig som liten"... kjenner du teksten?

Nåvel. Du er 1.66, hva er galt med det?? Kjenner jenter som har fått problemer med ryggen fordi de har krummet seg og trodd seg være for høye.

1.66 må vel være kjempefint!! Selv måler jeg 4 cm. mindre, og jeg er utvokst! Eneste som har bekymret meg er at jeg må klatre på stoler for å nå opp til toppen av kjøkkenskapet. Og det går greit!

Vet ikke om du har stoppet å vokse; men om så er: JEG ER SIKKER PÅ AT HØYDEN DIN ER TILSTREKKELIG i alle henseende!!

Og tenk: Du både når ned til bakken OG kan gå i høye sko og fremdeles "se opp til alle gutta" (det liker de!)!

Vær fornøyd med deg selv!!

Hilsen

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Legepasient

Det er nok sannsynlig at du ikke blir spesielt mye lengre. Det er nok bare betinget riktig at jenter ikke vokser mye etter inntruffet menstruasjon. Her er det ganske store individuelle forskjeller. Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale bruk av veksthormoner på din høyde, men dette er en problemstilling du bør ta opp med legen din eventuelt.

Gjest LaBamba

Til Legepasient

Det er nok sannsynlig at du ikke blir spesielt mye lengre. Det er nok bare betinget riktig at jenter ikke vokser mye etter inntruffet menstruasjon. Her er det ganske store individuelle forskjeller. Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale bruk av veksthormoner på din høyde, men dette er en problemstilling du bør ta opp med legen din eventuelt.

hvordan kan du i det hele tatt si det er en problemstilling verdt å ta opp med noen som helst, når en jente på 16 år er hele 166???????

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...