Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er ei jente på 17 1/2 år som vurderer sterkt å ta brystreduksjon. Jeg er 170 høy og veier ca. 63 kg. BH-størrelsen er 80DD. Tror jeg kan gå ned i 75 rundt (og da må jeg vel opp i E-cup?), men har aldri prøvd av den enkle grunn at jeg aldri har sett en BH som er så stor, og ikke minst en BH med så stor cup som ikke er to og en halv meter rundt.... Vurderer å oppsøke spesialbutikk for BH bare for å sjekke hva som er min "virkelige" størrelse..

Jeg bruker KUN sportsBHer med spiler og brede stropper fordi jeg har erfart at det er kun disse som har sjanse til å holde brystene på plass og som er behagelige å gå med. Jeg hater mer eller mindre bikinisesongen fordi det er den tiden jeg tvinger meg selv ned i halterneck-bikinier, de eneste som får brystene til å se "fine" ut og har sjanse til å holde dem der de hører hjemme, men som til gjengjeld lager verk og groper etter stroppen i nakken. Man må vel lide for skjønnheten.. =/

Jeg fikk brystene mine tidlig og de var store allerede i slutten av barneskolen/begynnelsen av ungdomsskolen og jeg har lutet med ryggen i lange tider for å skjule dem, kanskje kombinert med at de faktisk er ganske tunge å bære på.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om smerten og sånt utenom når det går i halterneck. Lurer på om jeg undertrykker smerter på samme måte som når jeg undertrykker smertene når jeg går med halterneck-bikini, og eventuelt, siden jeg "alltid" har hatt disse brystene så ser jeg på det som "normalt"?

Jeg har virkelig lyst å føle meg vel både i mer eller mindre trange klær og når jeg er mer lettkledt. Også når jeg er sammen med kjæresten i mer intime situasjoner prøver jeg å skjule "det der store" jeg har på overkroppen..

Mamma har sagt at hvis jeg virkelig ønsker det, kan hun ordne time med fastlegen slik at han kan vurdere en eventuell brystreduksjon. Vet at hvis en har de rette problemene kan dette dekkes av staten.

Hva synes dere? Tror dere det er sannsynlig at staten er villig til å betale dette for meg, har jeg store nok problemer? Har tenkt lenge på dette, men har aldri spurt andre enn mamma og kjæresten min. Mamma sier at hvis jeg vil, så skal hun hjelpe. Kjæresten min virker mer eller mindre likegyldig; ikke på en negativ måte men mer slik at det er et valg jeg må ta selv liksom..

Hjelp meg.. =/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lalina fan

Jeg synes absolutt du skulle snakke med legen din om en henvisning, det er jo ingen vits i å bruke tiden på å lure på om dette vil dekkes av trygden, det får du jo tidsnok svar på når legene har vurdert deg.

Men det jeg reagerte på, er at du snakker om at du ikke har vært i en ordentlig butikk med kompetanse på undertøy for slike som deg (oss). Ta gjerne med deg moren din, slik at du kan få litt økonomisk støtte fra henne, og feks dra til denne butikken (enkel å komme seg til hvis du tar toget eller bussen til byen, hvis du ikke bor i Oslo) http://www.lalina.no/

Alle BHer og bikinier bør kjøpes slike steder når du har så stor byste.

Og du bør bruke BHer med god støtte før og etter en eventuell operasjon også, så det er ikke bortkastet å handle i dag, selv om det viser seg at du skal opereres senere. En operasjon vil uansett bli planlagt litt frem i tid.

Hvis godt undertøy kan gjøre at du føler deg fin og ikke har vondt noen år til, slik at du evt har fått de barna du skal ha først, så er det jo en fordel å vente til etter svangerskap og amming. Både for å kunne øke sjansen for å kunne amme,men også fordi (opererte) pupper ikke har så "godt av" de store vekt og hormonsvingningene som skjer under og etter svangerskap, og ikke er like pene etterpå. Så det kan lønne seg å vente.

men har du mye vondt, er det dumt å vente.

Så kom deg til butikken. Handle inn, og lag evt ønskeliste for ting du kan få / kjøpe etterhvert.

Så snakker dere med fastlegen, og ber om en henvisning.

Å snakke med kirurgen, betyr ikke at du har bestemt deg for hva du skal gjøre, det er i samtale med henne / ham dere skal finne ut hva som er lurt. Så ikke vent med å gå til legen fordi du ikke har bestemt deg, det er feil rekkefølge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/#findComment-1859706
Del på andre sider

lalala1365380457

Hei!

Situasjonen du beskriver hørtes veldig kjent ut. Jeg brukte helt feil bh-størrelse, helt til jeg var i london for ca 4 år siden og fikk målt. Brukte før 90D for å få den stor nok i skåla, men ble målt til 75E i london. Dro så på She i trondheim når jeg kom hjem, og fikk beskjed om at jeg egentlig var 70FF / 65G (så da skjønner du kanskje hvor feil størrelse jeg gikk rundt med). Anbefaler absolutt å gå på en spesialbutikk (ganske dyrt da, ca 600kr pr bh, men absolutt verdt det!) Når du får en bh som er i riktg størrelse vil smertene i skuldrene reduseres, fordi du får mesteparten av belastningen rundt ryggen. I allefall gå på en ordentlig butikk først og prøv en bh, og kjenn etter om det hjelper.

Jeg er 22 nå, og fikk brystreduksjon for 1&1/2 år siden. De fjernet 1kg, bruker nå 70E. Jeg synes det absolutt var verdt det! Hadde store nakke/ryggsmerter+hodepine og fikk derfor dekt operasjonen. Fikk beskjed om å tenke på det i 14 dager av plastikkirurgen, før jeg ga mitt endelige svar, pga redusert amme-evne, pluss sjans for at de ble like store etter en fødsel. Men uansett, i etterkant tar jeg gjerne 2-3 slike operasjoner igjen om brystene skulle bli store etter div fødsler.

Har hørt om tilfeller der plastikkirurg mener folk på 25 er for unge. Jeg var vel 20-21, og kirurgen sa det var ok, så vær klar over at om den første kirurgen sier nei, så kan du få ja hos neste (eller den etter det).

Lykke til videre! håper det var litt hjelp i det jeg skrev..Bare spør om du lurer på noe =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/#findComment-1860548
Del på andre sider

lalala1365380457

Hei!

Situasjonen du beskriver hørtes veldig kjent ut. Jeg brukte helt feil bh-størrelse, helt til jeg var i london for ca 4 år siden og fikk målt. Brukte før 90D for å få den stor nok i skåla, men ble målt til 75E i london. Dro så på She i trondheim når jeg kom hjem, og fikk beskjed om at jeg egentlig var 70FF / 65G (så da skjønner du kanskje hvor feil størrelse jeg gikk rundt med). Anbefaler absolutt å gå på en spesialbutikk (ganske dyrt da, ca 600kr pr bh, men absolutt verdt det!) Når du får en bh som er i riktg størrelse vil smertene i skuldrene reduseres, fordi du får mesteparten av belastningen rundt ryggen. I allefall gå på en ordentlig butikk først og prøv en bh, og kjenn etter om det hjelper.

Jeg er 22 nå, og fikk brystreduksjon for 1&1/2 år siden. De fjernet 1kg, bruker nå 70E. Jeg synes det absolutt var verdt det! Hadde store nakke/ryggsmerter+hodepine og fikk derfor dekt operasjonen. Fikk beskjed om å tenke på det i 14 dager av plastikkirurgen, før jeg ga mitt endelige svar, pga redusert amme-evne, pluss sjans for at de ble like store etter en fødsel. Men uansett, i etterkant tar jeg gjerne 2-3 slike operasjoner igjen om brystene skulle bli store etter div fødsler.

Har hørt om tilfeller der plastikkirurg mener folk på 25 er for unge. Jeg var vel 20-21, og kirurgen sa det var ok, så vær klar over at om den første kirurgen sier nei, så kan du få ja hos neste (eller den etter det).

Lykke til videre! håper det var litt hjelp i det jeg skrev..Bare spør om du lurer på noe =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/#findComment-1860550
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skulle snakke med legen din om en henvisning, det er jo ingen vits i å bruke tiden på å lure på om dette vil dekkes av trygden, det får du jo tidsnok svar på når legene har vurdert deg.

Men det jeg reagerte på, er at du snakker om at du ikke har vært i en ordentlig butikk med kompetanse på undertøy for slike som deg (oss). Ta gjerne med deg moren din, slik at du kan få litt økonomisk støtte fra henne, og feks dra til denne butikken (enkel å komme seg til hvis du tar toget eller bussen til byen, hvis du ikke bor i Oslo) http://www.lalina.no/

Alle BHer og bikinier bør kjøpes slike steder når du har så stor byste.

Og du bør bruke BHer med god støtte før og etter en eventuell operasjon også, så det er ikke bortkastet å handle i dag, selv om det viser seg at du skal opereres senere. En operasjon vil uansett bli planlagt litt frem i tid.

Hvis godt undertøy kan gjøre at du føler deg fin og ikke har vondt noen år til, slik at du evt har fått de barna du skal ha først, så er det jo en fordel å vente til etter svangerskap og amming. Både for å kunne øke sjansen for å kunne amme,men også fordi (opererte) pupper ikke har så "godt av" de store vekt og hormonsvingningene som skjer under og etter svangerskap, og ikke er like pene etterpå. Så det kan lønne seg å vente.

men har du mye vondt, er det dumt å vente.

Så kom deg til butikken. Handle inn, og lag evt ønskeliste for ting du kan få / kjøpe etterhvert.

Så snakker dere med fastlegen, og ber om en henvisning.

Å snakke med kirurgen, betyr ikke at du har bestemt deg for hva du skal gjøre, det er i samtale med henne / ham dere skal finne ut hva som er lurt. Så ikke vent med å gå til legen fordi du ikke har bestemt deg, det er feil rekkefølge.

Takker for flotte svar :)

Skal prøve å finne en spesial-butikk, så forteller jeg hvordan det er gått etterpå. Jeg bor i Stavanger. Har ikke egentlig peiling på om det finnes noen slike butikker her, men regner med det, så skal nok få rota fram en!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/#findComment-1869996
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Takker for flotte svar :)

Skal prøve å finne en spesial-butikk, så forteller jeg hvordan det er gått etterpå. Jeg bor i Stavanger. Har ikke egentlig peiling på om det finnes noen slike butikker her, men regner med det, så skal nok få rota fram en!

Snakk med legen din om brystreduksjon du:) Jeg fikk brystreduksjon i juni i år. Har ikke angret ett sekund! Fjernet tilsammen 1,2 kilo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240647-brystreduksjon/#findComment-1994840
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...