Gå til innhold

Hokatt eller hankatt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha katt, kattungene er nå 4 uker gamle, og vi skal reise og se dem i helga, og bestemme hva vi skal ha. Jentungen min vil ha hokatt. Jeg kunne tenke meg en mons, og få den kastrert. Da jeg var enslig, for mange år siden, hadde jeg ei hokatt, det var et styr med p-piller, jeg får meg ikke til å bende opp munnen for å hive pillen inn.

Noen sier at hokatter er mer til å klore - overfor barn, mer utålmodige liksom, enn hannkatter. Den hokatta jeg hadde, var veldig kosete og kjælen, men da var jeg jo alene, og katta var i et rolig hjemmemiljø med bare meg, masse kos.

Sterilisering av hokatt: bør de ha hatt et kull kattunger først? Gjør dette noe med lynnet til katta? Vil ikke ha ei lunefull katt som ikke vil kose, skjønner hva jeg mener?

Har noen erfaringer her, så del med meg!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

24

• flisa

18

• Babette

6

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor skal du ha katt? For kattens skyld? Litt av et liv våre kjæeldry har -kastrert og sterilisert og dømt til et liv som kosebamser for oss. Syns det er litt fælt jeg, selv om jeg også har hatt katt -men det var grusomt å kastrere den - man griper jo inn og bestemmer hvordan et annet levende liv skal ha det...

*filosoferer*

Skrevet

Hvorfor skal du ha katt? For kattens skyld? Litt av et liv våre kjæeldry har -kastrert og sterilisert og dømt til et liv som kosebamser for oss. Syns det er litt fælt jeg, selv om jeg også har hatt katt -men det var grusomt å kastrere den - man griper jo inn og bestemmer hvordan et annet levende liv skal ha det...

*filosoferer*

Nå var jeg faktisk ikke ute etter den slags svar.

Skrevet

*filosoferer*

Jeg synes faktisk det er langt mer grusomt å IKKE sterilisere den, jeg. Tenk på alle kattungene som hvert år blir avlivet, fordi ingen vil ha dem?

Skrevet

*filosoferer*

Spiser du kjøtt og/eller fugl, eller er du blitt vegetarianer?

Filosoferer du over hvordan de dyrene har det før du setter deg til middagsbordet også?

Skrevet

Spiser du kjøtt og/eller fugl, eller er du blitt vegetarianer?

Filosoferer du over hvordan de dyrene har det før du setter deg til middagsbordet også?

Det hender jeg filosoferer over sånt ja :) - jeg er opptatt av at dyra har det bra - som de fleste av oss - men akkurat det med katter er litt spesielt -syns jeg :)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er langt mer grusomt å IKKE sterilisere den, jeg. Tenk på alle kattungene som hvert år blir avlivet, fordi ingen vil ha dem?

Ja -enig i det :) derfor steriliserte jeg også den katten jeg hadde -men jeg syns fryktelig synd på den.

Skrevet

Nå var jeg faktisk ikke ute etter den slags svar.

å gud, jeg har syndet :)

ikke fast nick
Skrevet

Personlig ville jeg gått for hannkatt, og så kastrert den. Ang. lynne så tror jeg ikke det er noen bestemt forskjell på hunn eller hann. Nå er jo som regel far til kullet ukjent (regner med at det er huskatter), men det kan hjelpe å spørre litt ut om morens lynne.

Dessuten er det veldig viktig at dere ikke tar kattungen for tidlig fra moren. Tidligere enn 12 uker er ikke anbefalt. Mange katter kan utvikle adferdsproblemer (bli lunefulle) dersom de blir tatt vekk for tidlig. Det er først ved 12-ukers alder at kattungen har lært alt den skal av moren sin, og ved å vente så lenge er det større sjanse for å få en katt uten adferdsforstyrrelser.

Uansett kjønn bør den kastreres (det heter faktisk kastrering om hunnkatter også nå), i tillegg til at dere bør være nøye med vaksiner og helsekontroller. Å kastrere en hunnkatt er et mye bedre alternativ enn p-piller, da disse pillene ofte kan føre til kreft. At katten bør få et kull først er bare tull, det er bare en seiglivet myte som mange dessverre fortsatt tror på.

En kastrert katt blir som regel roligere og mer hjemmekjær, og derfor er det viktig å passe på at katten får riktig mat helt fra starten av slik at den ikke blir overvektig. Kjøp maten enten i dyrebutikk eller hos veterinær, så får den mat av god kvalitet og en bedre helse. Billigere er det også i lengden. Drikke skal være vann og kun det.

Nåja, at alle katter som kastreres blir så rolige etterpå stemmer nok ikke, unntaket fra den regelen raserer akkurat nå stua her... :-)

Skrevet

Personlig ville jeg gått for hannkatt, og så kastrert den. Ang. lynne så tror jeg ikke det er noen bestemt forskjell på hunn eller hann. Nå er jo som regel far til kullet ukjent (regner med at det er huskatter), men det kan hjelpe å spørre litt ut om morens lynne.

Dessuten er det veldig viktig at dere ikke tar kattungen for tidlig fra moren. Tidligere enn 12 uker er ikke anbefalt. Mange katter kan utvikle adferdsproblemer (bli lunefulle) dersom de blir tatt vekk for tidlig. Det er først ved 12-ukers alder at kattungen har lært alt den skal av moren sin, og ved å vente så lenge er det større sjanse for å få en katt uten adferdsforstyrrelser.

Uansett kjønn bør den kastreres (det heter faktisk kastrering om hunnkatter også nå), i tillegg til at dere bør være nøye med vaksiner og helsekontroller. Å kastrere en hunnkatt er et mye bedre alternativ enn p-piller, da disse pillene ofte kan føre til kreft. At katten bør få et kull først er bare tull, det er bare en seiglivet myte som mange dessverre fortsatt tror på.

En kastrert katt blir som regel roligere og mer hjemmekjær, og derfor er det viktig å passe på at katten får riktig mat helt fra starten av slik at den ikke blir overvektig. Kjøp maten enten i dyrebutikk eller hos veterinær, så får den mat av god kvalitet og en bedre helse. Billigere er det også i lengden. Drikke skal være vann og kun det.

Nåja, at alle katter som kastreres blir så rolige etterpå stemmer nok ikke, unntaket fra den regelen raserer akkurat nå stua her... :-)

Min katt (som har fått innviliget asyl på felisitært grunnlag hos mine foreldre) er kastrert, men slåss likevel om reviret, jakter og stikker på lengre "walkabouts" om sommeren (når det er lett å fange maten selv).

Han kan også finne på å sette klørne i deg, dersom du er så frekk at du går forbi stolen hans uten å småprate og kose den litt...

Gjest godt ment
Skrevet

Både hann- og hunnkatter _skal_ steriliseres/kastreres!

En ukastrert hannkatt lever gjennomsnittlig 2-3 år.

P-piller for katter er svært kreftfremkallende, og er bare forsvarlig dersom man driver oppdrett av rasekatter og vil unngå løpetid for en periode.

Dessuten går det ofte "galt" selv om man gir katten p-piller. (Katten kommer ikke akkurat og ber om ny pille om den har kastet opp eller hatt diare...)

Bare i Oslo er det mellom 10-15.000 hjemløse katter som lever korte liv fylt av lidelse og sult. Sørg for at det ikke blir født flere uønskete kattunger!

Å sørge for kastrering/sterilisering gjør også at ikke-katteeiere i nabolagt blir mer vennlig stemt overfor katter. Å høre på en ulende hannkatt hele natta kan drive en til vanvidd.

Det er absolutt ingen grunn til at en hunnkatt bør få et kull kattunger før sterilisering.

Husk at en kattungen skal være _minst 12 uker_ før den tas fra mora. Om en kattunge tas fra mora for tidlig er sjansen mye større for atferdsproblemer. (sutting, urenslighet, redd/skvetten/ aggresiv etc. etc.)

Sist men ikke minst: Husk at en katt kan leve i 15 til 20 år!

ikke fast nick
Skrevet

Ja -enig i det :) derfor steriliserte jeg også den katten jeg hadde -men jeg syns fryktelig synd på den.

Katter (og dyr forøvrig) har ikke det samme forholdet til sex som det vi mennesker har. Derfor tar de heller ikke skade av å bli kastrerte. Faktisk lever kastrerte katter mye lengre enn katter som ikke er kastrerte, fordi de ikke sliter ut kroppen sin på samme måte som ukastrerte. Katter som ikke er kastrerte slåss mye mer, de urinmarkerer og er til sjenanse for naboene, de streifer mye lengre etc. Hva er koselig med å ha en katt som er borte i dagevis om gangen og kommer hjem med avrevne ører og må til dyrlegen for å bli lappet sammen?

Både for katten selv, for eieren og ikke minst naboene deres, er det bedre at katten er kastrert enn at den ikke er det. Selv om katten ikke kan parre seg, kan den likevel leve et spennende liv og fange mus og rotter og annet som rører på seg.

Skrevet

Katter (og dyr forøvrig) har ikke det samme forholdet til sex som det vi mennesker har. Derfor tar de heller ikke skade av å bli kastrerte. Faktisk lever kastrerte katter mye lengre enn katter som ikke er kastrerte, fordi de ikke sliter ut kroppen sin på samme måte som ukastrerte. Katter som ikke er kastrerte slåss mye mer, de urinmarkerer og er til sjenanse for naboene, de streifer mye lengre etc. Hva er koselig med å ha en katt som er borte i dagevis om gangen og kommer hjem med avrevne ører og må til dyrlegen for å bli lappet sammen?

Både for katten selv, for eieren og ikke minst naboene deres, er det bedre at katten er kastrert enn at den ikke er det. Selv om katten ikke kan parre seg, kan den likevel leve et spennende liv og fange mus og rotter og annet som rører på seg.

Så sant så sant!

En kastrert katt vil ikke savne sex eller filosofere over sin tapte manndom/kvinnelighet.

Selv om dyr kan være store personligheter, er de dog ikke mennesker, og tenker derfor heller ikke på samme vis som oss.

Skrevet

Jeg synes kastrerte hankatter er rolige, kosete og sosiale. Og de beholder så absolutt kattepersonligheten selv om de mister kjønnsdriften. Jeg har hatt et par - og de var både jaktinteressete og revirbevisste. Men hovedinteressene var nok mat, søvn og kos.

Jeg synes også at hunkatter ofte er små og spinkle, og jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem.

Hm, dette hørtes nesten seksuelt ut.

Skrevet

*LOL* jeg tenke ikke akkurat på ville katte-sex-orgier....

Skrevet

*filosoferer*

En ukastrert hankatt som bare må ut for å slåss av seg ører og pels har det jo så mye bedre enn en bedagelig og kosete kastrert hannpus.

Skrevet

Jeg synes kastrerte hankatter er rolige, kosete og sosiale. Og de beholder så absolutt kattepersonligheten selv om de mister kjønnsdriften. Jeg har hatt et par - og de var både jaktinteressete og revirbevisste. Men hovedinteressene var nok mat, søvn og kos.

Jeg synes også at hunkatter ofte er små og spinkle, og jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem.

Hm, dette hørtes nesten seksuelt ut.

"jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem."

Du skulle vært hit en tur da, har to svære langhårede, kastrerte hannkatter jeg:o)

Skrevet

En ukastrert hankatt som bare må ut for å slåss av seg ører og pels har det jo så mye bedre enn en bedagelig og kosete kastrert hannpus.

hehe - det har du sikkert rett i - men jeg må da få lov til å filosofere litt. Jeg var i en flott dyrepark i Frankrike i sommer -og det slår emg veldig at det er nitrist at dette KUN er for vår skyld - ikke dyras.

Skrevet

hehe - det har du sikkert rett i - men jeg må da få lov til å filosofere litt. Jeg var i en flott dyrepark i Frankrike i sommer -og det slår emg veldig at det er nitrist at dette KUN er for vår skyld - ikke dyras.

Dyreparker er jeg i prinsippet motstander av.

Skrevet

Dyreparker er jeg i prinsippet motstander av.

hva er forskjellen på dyr man eier hjemme - kaniner i bur, marsvin, undulater i bur og dyreparker? Mulig de er proffere de som jobber i dyreparker enn vanlig folk som skaffer seg dyr....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...