Gå til innhold

Hokatt eller hankatt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er forskjellen på dyr man eier hjemme - kaniner i bur, marsvin, undulater i bur og dyreparker? Mulig de er proffere de som jobber i dyreparker enn vanlig folk som skaffer seg dyr....

Skal en ha dyr må en ta ordentlig vare på dem, så jeg er også motstander av å ha dyr som en ting.

Dersom en har kjæledyr og gir dem skikkelig stell og sørger for at de har et fint liv har jeg ingenting i mot.

Undulater i små bur er forferdelig i mine øyne. Det samme å ha isbjørner og elefanter på trange små områder. Kaniner trenger også mer å hoppe på enn et lite bur.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

24

• flisa

18

• Babette

6

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skal en ha dyr må en ta ordentlig vare på dem, så jeg er også motstander av å ha dyr som en ting.

Dersom en har kjæledyr og gir dem skikkelig stell og sørger for at de har et fint liv har jeg ingenting i mot.

Undulater i små bur er forferdelig i mine øyne. Det samme å ha isbjørner og elefanter på trange små områder. Kaniner trenger også mer å hoppe på enn et lite bur.

Da er vi nok enige da :)

Skrevet

hva er forskjellen på dyr man eier hjemme - kaniner i bur, marsvin, undulater i bur og dyreparker? Mulig de er proffere de som jobber i dyreparker enn vanlig folk som skaffer seg dyr....

Akkurat når det gjelder katter så er det litt spesiellt. Disse stolte smarte dyrene søkte seg til menneskene selv i egypt for maaange år siden. De fikk en bra deal med mat og stell. Lest om kattens historie? Synes det er fascinerende.

Hilsen samboer med to av disse flotte dyrene,

Skrevet

Jeg synes kastrerte hankatter er rolige, kosete og sosiale. Og de beholder så absolutt kattepersonligheten selv om de mister kjønnsdriften. Jeg har hatt et par - og de var både jaktinteressete og revirbevisste. Men hovedinteressene var nok mat, søvn og kos.

Jeg synes også at hunkatter ofte er små og spinkle, og jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem.

Hm, dette hørtes nesten seksuelt ut.

Min eks-katt var en hunnkatt og hun var langt fra liten og spinkel! Min søsters kastrerte hannkatt er mye mindre og spinklere enn det hun var! *Savne pusen*

Skrevet

"jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem."

Du skulle vært hit en tur da, har to svære langhårede, kastrerte hannkatter jeg:o)

Sånn i 10-kgs klassen? De ville jeg svært gjerne ha hilst på, ja. Katter pleier å like meg, også.

Skrevet

Dyreparker er jeg i prinsippet motstander av.

Jeg også. Til de grader. Samt alle tilfeller av ville dyr i fangenskap, enten de er i bur eller inngjerdet område eller på sirkus.

Jeg er motstander av alle typer gnagere og fugler i bur også. I det hele tatt.

Katter i bånd har jeg også problemer med. Da vil noen si at heller ute i bånd enn å bli påkjørt i trafikken, men da synes jeg at hvis det ikke går an å slippe ut katta, bør de ikke ha katt.

Solsikkefrø
Skrevet

Jeg synes kastrerte hankatter er rolige, kosete og sosiale. Og de beholder så absolutt kattepersonligheten selv om de mister kjønnsdriften. Jeg har hatt et par - og de var både jaktinteressete og revirbevisste. Men hovedinteressene var nok mat, søvn og kos.

Jeg synes også at hunkatter ofte er små og spinkle, og jeg elsker å kose med svære beist som virkelig tynger når jeg har dem på fanget og løfter dem.

Hm, dette hørtes nesten seksuelt ut.

Foreldrene til samboeren min har en hannkatt som de kastrerte (han har ikke baller). Katten er som regel å finne inne på rommet til lillebror til samboeren min der han spiser som det passer ham, og ligger og drar seg i senga. Men når vi er på besøk, ser vi at katten begynner ofte å kose med alle potene nedi den myke dyna, mens han krummer ryggen mer og mer. Etter 10 minutters tid er han "ferdig". Da legger han seg på ryggen og skrever bredt mens han slikker seg i skrittet. Da er tissen hans fremme og den er kjempe rød og stiv! Jeg trodde ikke det gikk an når de hadde kastrert ham. Vet du noe om det? (sorry hvis du syns det ble mye ekle detaljer)

Skrevet

Jeg også. Til de grader. Samt alle tilfeller av ville dyr i fangenskap, enten de er i bur eller inngjerdet område eller på sirkus.

Jeg er motstander av alle typer gnagere og fugler i bur også. I det hele tatt.

Katter i bånd har jeg også problemer med. Da vil noen si at heller ute i bånd enn å bli påkjørt i trafikken, men da synes jeg at hvis det ikke går an å slippe ut katta, bør de ikke ha katt.

Absolutt!

Skrevet

Det er tullete svada fra enkelte som ikke aner hva de snakker om, at hunkatter "bør" ha et kull før de steriliseres. Skal de imidlertid gå på p-piller, bør de helst hat et par løpetider først. Men p-piller skal de ikke gå på med mindre man skal ha kull på dem - sjangsen for å få kreft er enorm.

Katten har overhodet ingen følelser overfor det å få kull, slik som mennesker har. Det er menneskeliggjøring av katten, og helt meningsløst. Hvis en katt f.eks mister et ferskt kull, så tar det kun noen få dager før alle morsinstinkter er borte og hun ikke vil kjenne igjen ungene engang.

"......................................"

Skrevet

Foreldrene til samboeren min har en hannkatt som de kastrerte (han har ikke baller). Katten er som regel å finne inne på rommet til lillebror til samboeren min der han spiser som det passer ham, og ligger og drar seg i senga. Men når vi er på besøk, ser vi at katten begynner ofte å kose med alle potene nedi den myke dyna, mens han krummer ryggen mer og mer. Etter 10 minutters tid er han "ferdig". Da legger han seg på ryggen og skrever bredt mens han slikker seg i skrittet. Da er tissen hans fremme og den er kjempe rød og stiv! Jeg trodde ikke det gikk an når de hadde kastrert ham. Vet du noe om det? (sorry hvis du syns det ble mye ekle detaljer)

Interessant. Jeg har ikke sett dette selv, men har hørt om kastrerte katter som fortsatt løper etter damene og hopper opp på dem, uten at det skjer noe.

Det er kanskje mulig at han kan få ståpikk som en rent mekanisk reaksjon, altså uten opphisselse, på linje med morrabrød hos menneskemenn? Stivheten kommer jo fordi organet fylles av blod.

Ser det ut som om han selv slikker seg stiv ? (oh, lucky man).

Siden han ikke har baller, kan jo ikke forklaringen være at kastreringen mislyktes.

Detaljer, grisete eller ikke, er ikke noe problem for meg. Jeg elsker alle former for detaljer, drittprat, griseprat m.m.

Dette er en passende sak for Prozak, vil jeg tro, som både dyrekyndig og særdeles bevandret i genitaliene.

Skrevet

Personlig ville jeg gått for hannkatt, og så kastrert den. Ang. lynne så tror jeg ikke det er noen bestemt forskjell på hunn eller hann. Nå er jo som regel far til kullet ukjent (regner med at det er huskatter), men det kan hjelpe å spørre litt ut om morens lynne.

Dessuten er det veldig viktig at dere ikke tar kattungen for tidlig fra moren. Tidligere enn 12 uker er ikke anbefalt. Mange katter kan utvikle adferdsproblemer (bli lunefulle) dersom de blir tatt vekk for tidlig. Det er først ved 12-ukers alder at kattungen har lært alt den skal av moren sin, og ved å vente så lenge er det større sjanse for å få en katt uten adferdsforstyrrelser.

Uansett kjønn bør den kastreres (det heter faktisk kastrering om hunnkatter også nå), i tillegg til at dere bør være nøye med vaksiner og helsekontroller. Å kastrere en hunnkatt er et mye bedre alternativ enn p-piller, da disse pillene ofte kan føre til kreft. At katten bør få et kull først er bare tull, det er bare en seiglivet myte som mange dessverre fortsatt tror på.

En kastrert katt blir som regel roligere og mer hjemmekjær, og derfor er det viktig å passe på at katten får riktig mat helt fra starten av slik at den ikke blir overvektig. Kjøp maten enten i dyrebutikk eller hos veterinær, så får den mat av god kvalitet og en bedre helse. Billigere er det også i lengden. Drikke skal være vann og kun det.

Nåja, at alle katter som kastreres blir så rolige etterpå stemmer nok ikke, unntaket fra den regelen raserer akkurat nå stua her... :-)

Joda, det er tendenser til forskjeller mellom han- og hunkatter. Hankatter er ofte mer laidbacke observatører, og roligere. Hunkatter skal ofte ta mer del i det som skjer i huset, og er oftere litt "sære".

Personlig liker jeg hunkatter best :-)

"....................................."

Skrevet

Hvorfor skal du ha katt? For kattens skyld? Litt av et liv våre kjæeldry har -kastrert og sterilisert og dømt til et liv som kosebamser for oss. Syns det er litt fælt jeg, selv om jeg også har hatt katt -men det var grusomt å kastrere den - man griper jo inn og bestemmer hvordan et annet levende liv skal ha det...

*filosoferer*

Den kjepphesten der er meningsløs, flisa.

Å begynne å stille spørsmålstegn med hvorfor mennesker ønsker å ha kjæledyr blir å gå tilbake til steinalderen. Og en katt har det selvfølgelig mye bedre hvis den er fri, og har et hjem å gå til, enn en som er vill i en natur og fauna hvor den ikke er ønsket.

"..................................."

Skrevet

Det hender jeg filosoferer over sånt ja :) - jeg er opptatt av at dyra har det bra - som de fleste av oss - men akkurat det med katter er litt spesielt -syns jeg :)

Hvordan er det mer "spesiellt" enn hunder og kyr? Sånn bortsett fra at katter som regel har det friere?

"........................................."

Skrevet

Joda, det er tendenser til forskjeller mellom han- og hunkatter. Hankatter er ofte mer laidbacke observatører, og roligere. Hunkatter skal ofte ta mer del i det som skjer i huset, og er oftere litt "sære".

Jeg trenger bistand. Kan du lese innlegget til Solsikkefrø. På forhånd takk.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg har to katter, en hokatt og en hankatt. Fikk tak i begge i fjor, og kastrerte dem før de fikk lov til å gå ut. Hadde dem inne i vinter.

Det går ikke an å si hvem som blir mest kosete av en hankatt og en hokatt, tror jeg. De er så forskjellige, så det kommer an på personligheten til hver katt.

Begge våre katter er veldig kosete, men på hver sin måte. Hankatten vil gjerne ha kos med en gang han kommer inn, og mjauer og hyler. Hunkatten er mer sky av seg, men blir helt vill og maler og vrir seg når hun får kos på sine premisser!

Lykke til med katteanskaffelsen. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Sære ja, det er virkelig sant. :)

Kvinnfolk, ass!

Skrevet

Den kjepphesten der er meningsløs, flisa.

Å begynne å stille spørsmålstegn med hvorfor mennesker ønsker å ha kjæledyr blir å gå tilbake til steinalderen. Og en katt har det selvfølgelig mye bedre hvis den er fri, og har et hjem å gå til, enn en som er vill i en natur og fauna hvor den ikke er ønsket.

"..................................."

Ja - filosofi er ofte meningsløst - jeg bare kjeder meg :)

Skrevet

Hvordan er det mer "spesiellt" enn hunder og kyr? Sånn bortsett fra at katter som regel har det friere?

"........................................."

NETTOPP fordi at mange "har" katt pisser dem ned våre utemøbler :D Det er det skjelden hunde- eller ku-eiere opplever fra sine....hehe

Skrevet

Jeg trenger bistand. Kan du lese innlegget til Solsikkefrø. På forhånd takk.

Faktisk så vet jeg ikke det der. Men det kan kanskje sammenliknes med mennesker og "morrabrød"? Det kommer jo av at kroppen er avslappet, og ikke noe seksuellt i seg selv.

"......................................."

Skrevet

Faktisk så vet jeg ikke det der. Men det kan kanskje sammenliknes med mennesker og "morrabrød"? Det kommer jo av at kroppen er avslappet, og ikke noe seksuellt i seg selv.

"......................................."

Ja, du kan jo lese mitt forsøksvise svar til henne, så ser du at jeg er inne på det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...