Gå til innhold

Hokatt eller hankatt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

NETTOPP fordi at mange "har" katt pisser dem ned våre utemøbler :D Det er det skjelden hunde- eller ku-eiere opplever fra sine....hehe

Nei, det er feil. Nettopp fordi mange er så ansvarsløse at de ikke kastrerer hankattene sine, så markerer de rundt omkring.

Forøvrig er neppe piss på en hagemøbel en gang i blant noen større ulempe enn naboungene utenfor her, som hyler og skriker på en jævla trampoline fra morgen til kveld.

Og grunnen til at hunder ikke pisser og driter på disse stedene, er at de ikke er like frie. Og nettopp det med frihet var poenget du selv kom med i utgangspunktet.

"......................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

24

• flisa

18

• Babette

6

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, du kan jo lese mitt forsøksvise svar til henne, så ser du at jeg er inne på det samme.

Ja, jeg tror ikke det er mer komplisert enn det egentlig.

"...................................."

Skrevet

Nei, det er feil. Nettopp fordi mange er så ansvarsløse at de ikke kastrerer hankattene sine, så markerer de rundt omkring.

Forøvrig er neppe piss på en hagemøbel en gang i blant noen større ulempe enn naboungene utenfor her, som hyler og skriker på en jævla trampoline fra morgen til kveld.

Og grunnen til at hunder ikke pisser og driter på disse stedene, er at de ikke er like frie. Og nettopp det med frihet var poenget du selv kom med i utgangspunktet.

"......................................."

jeg nekter trampoline også jeg da - Mine hageputer koster 500,- pr stk....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi har hatt flere kastrerte hankatter, og de er noen skikkelig kosete og trivelige katter.

Har kun hatt hokatt en gang, og det skal jeg aldri ha mer, det var noe skikkelig pes. Jeg er _ikke_ av den typen som mener det er så koselig med et kattekull i året.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er tullete svada fra enkelte som ikke aner hva de snakker om, at hunkatter "bør" ha et kull før de steriliseres. Skal de imidlertid gå på p-piller, bør de helst hat et par løpetider først. Men p-piller skal de ikke gå på med mindre man skal ha kull på dem - sjangsen for å få kreft er enorm.

Katten har overhodet ingen følelser overfor det å få kull, slik som mennesker har. Det er menneskeliggjøring av katten, og helt meningsløst. Hvis en katt f.eks mister et ferskt kull, så tar det kun noen få dager før alle morsinstinkter er borte og hun ikke vil kjenne igjen ungene engang.

"......................................"

Slik jeg forsto det på en av dyrlegene her, så er det slett ikke følelsesmessige årsaker til at hokatter bør ha et kattekull før ho steriliseres, det har nok mer med kroppslig modning å gjøre. :-)

Skrevet

Slik jeg forsto det på en av dyrlegene her, så er det slett ikke følelsesmessige årsaker til at hokatter bør ha et kattekull før ho steriliseres, det har nok mer med kroppslig modning å gjøre. :-)

Men det stemmer ganske enkelt ikke. Det finnes ingen dokumentasjon på dette, og uendelig mange års erfaring med katter av alle typer og varianter, sier at det slett ikke er sånn. Så kan godt én enkelt veterinær, som sannsynligvis ikke er spesialist på katter men på smådyr generellt, godt få lov til å mene noe annet.

Det er heller ingenting som støtter påstander om slik hos andre pattedyr - mennesker f.eks.

"......................................"

Skrevet

Vi har hatt flere kastrerte hankatter, og de er noen skikkelig kosete og trivelige katter.

Har kun hatt hokatt en gang, og det skal jeg aldri ha mer, det var noe skikkelig pes. Jeg er _ikke_ av den typen som mener det er så koselig med et kattekull i året.

"Har kun hatt hokatt en gang, og det skal jeg aldri ha mer, det var noe skikkelig pes. Jeg er _ikke_ av den typen som mener det er så koselig med et kattekull i året."

Du skal steriliseren hunkatten.

"........................................"

Skrevet

Unnskyld, "kastrere" mente jeg. Akkurat som med en hannkatt.

Skrevet

Katter trenger ikke noe kull først, det var noe man trodde før.

P-piller gir svært stor risiko for kreft i pattene, så å gi det er på grensen til dyremishandling....

Lynne går ikke på kjønn.

Skrevet

jeg nekter trampoline også jeg da - Mine hageputer koster 500,- pr stk....

Hvis du har hageputer til 500,- pr. stk. liggende ute når du ikke er der selv, så fortjener du faktisk at de både pisses ned og spises opp :-)

".........................................."

Skrevet

Katter trenger ikke noe kull først, det var noe man trodde før.

P-piller gir svært stor risiko for kreft i pattene, så å gi det er på grensen til dyremishandling....

Lynne går ikke på kjønn.

"Lynne går ikke på kjønn."

Men det er visse fellestrekk som gjør at man kan si at hunkatter oftere er mer "sånn", og hankatter oftere mer "slik". Merk: Jeg snakker selvfølgelig om _tendenser_, ikke om noen regler.

Skrevet

"Lynne går ikke på kjønn."

Men det er visse fellestrekk som gjør at man kan si at hunkatter oftere er mer "sånn", og hankatter oftere mer "slik". Merk: Jeg snakker selvfølgelig om _tendenser_, ikke om noen regler.

Kastrering endrer hvertfall ofte kattens lynne.

Skrevet

Kastrering endrer hvertfall ofte kattens lynne.

Javisst. Men den endrer sjelden personlighet. Det er som regel snakk om at den blir roligere, mer harmonisk, mindre aggressiv etc.

Skrevet

Javisst. Men den endrer sjelden personlighet. Det er som regel snakk om at den blir roligere, mer harmonisk, mindre aggressiv etc.

Jeg vil nå si at om katten blir mindre aggressiv, roligere og mer harmonisk etter kastrering, så er kattens lynne endret.....

Men vi har vel alle ulike erfaringer med katter.

Skrevet

En kastrert hannkatt blir roligere (mindre stresset og drevet av hormonene), men samtidig kan den fortsette å være mer leken og "vilter" enn om den ikke blir kastrert.

Skrevet

Jeg vil nå si at om katten blir mindre aggressiv, roligere og mer harmonisk etter kastrering, så er kattens lynne endret.....

Men vi har vel alle ulike erfaringer med katter.

Ja? Sa jeg noe annet? Uansett var det jeg mente at _personligheten_ til katten ikke blir en annen av kastraksjon.

Skrevet

En kastrert hannkatt blir roligere (mindre stresset og drevet av hormonene), men samtidig kan den fortsette å være mer leken og "vilter" enn om den ikke blir kastrert.

Det kan den. Men det varierer veldig. Jeg har en gammel ukastrert hannkatt som pleier å gå inn og ut her (må vel ta ham inn offisiellt, og få ham kastrert snart), og han kan være leken som en kattunge :-)

Skrevet

Hvis du har hageputer til 500,- pr. stk. liggende ute når du ikke er der selv, så fortjener du faktisk at de både pisses ned og spises opp :-)

Pøh - vi har utestue med 3 vegger og tak...tar ikke inn alt som er der vel.

Skrevet

Pøh - vi har utestue med 3 vegger og tak...tar ikke inn alt som er der vel.

Neivel - da får du finne deg i det, da, med de dyre putene dine :-)

Skrevet

Ja? Sa jeg noe annet? Uansett var det jeg mente at _personligheten_ til katten ikke blir en annen av kastraksjon.

Å nei, jeg ville da ikke prøve å korrigere på deg. Er du gal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...