Gjest Katten er et ørkendyr Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Artikkel til deg: http://www.kattensvern.no/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=1 0 Siter
Gjest Sidesyn? Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Sidesyn? Hva har sidesyn med saken å gjøre? 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er mennesket som har gjort katten hjelpeløs. Katter skulle aldri har vært kjæledyr. Når ikke kattemora klarer å finne ut hva hun skal gjøre om hun føder kullet sitt ute -da er det galt.... ...eller så er det en del av naturen...at de svakeste dør. 0 Siter
Gjest Katten er et ørkendyr Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Redd dem: http://kattensvern.no/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=3&Itemid=125 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er mennesket som har gjort katten hjelpeløs. Katter skulle aldri har vært kjæledyr. Når ikke kattemora klarer å finne ut hva hun skal gjøre om hun føder kullet sitt ute -da er det galt.... ...eller så er det en del av naturen...at de svakeste dør. "Det er mennesket som har gjort katten hjelpeløs." Og poenget ditt? Om noe, så har vi enda mer plikt til å hjelpe når vi selv har vært med på å ødelegge. "Katter skulle aldri har vært kjæledyr." Tja. Kyr og sauer skulle heller aldri ha vært avlet frem som hysdyr, men jeg regner med at du ikke har problemer med det? Det hadde vært NULL problemer med hjemløse katter og andre dyr hvis folk hadde tatt ansvar. Et strengt lovverk, men bøter som virkelig svir, ville vært et skritt på riktig vei. "Når ikke kattemora klarer å finne ut hva hun skal gjøre om hun føder kullet sitt ute -da er det galt...." Tullprat. Katter finnes over hele verden, men det er kun noen få som er i stand til å takle en nordisk sprengvinter. Er det usedvanlig kaldt, så fryser mange dyr ihjel. "........................................." 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 "Det er mennesket som har gjort katten hjelpeløs." Og poenget ditt? Om noe, så har vi enda mer plikt til å hjelpe når vi selv har vært med på å ødelegge. "Katter skulle aldri har vært kjæledyr." Tja. Kyr og sauer skulle heller aldri ha vært avlet frem som hysdyr, men jeg regner med at du ikke har problemer med det? Det hadde vært NULL problemer med hjemløse katter og andre dyr hvis folk hadde tatt ansvar. Et strengt lovverk, men bøter som virkelig svir, ville vært et skritt på riktig vei. "Når ikke kattemora klarer å finne ut hva hun skal gjøre om hun føder kullet sitt ute -da er det galt...." Tullprat. Katter finnes over hele verden, men det er kun noen få som er i stand til å takle en nordisk sprengvinter. Er det usedvanlig kaldt, så fryser mange dyr ihjel. "........................................." Kunne ikke sagt meg mere enig med deg, Prozak:) 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 "Det er mennesket som har gjort katten hjelpeløs." Og poenget ditt? Om noe, så har vi enda mer plikt til å hjelpe når vi selv har vært med på å ødelegge. "Katter skulle aldri har vært kjæledyr." Tja. Kyr og sauer skulle heller aldri ha vært avlet frem som hysdyr, men jeg regner med at du ikke har problemer med det? Det hadde vært NULL problemer med hjemløse katter og andre dyr hvis folk hadde tatt ansvar. Et strengt lovverk, men bøter som virkelig svir, ville vært et skritt på riktig vei. "Når ikke kattemora klarer å finne ut hva hun skal gjøre om hun føder kullet sitt ute -da er det galt...." Tullprat. Katter finnes over hele verden, men det er kun noen få som er i stand til å takle en nordisk sprengvinter. Er det usedvanlig kaldt, så fryser mange dyr ihjel. "........................................." det er ille med kuer og sauer også - men det viktogste er at dyra har et ok liv :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 det er ille med kuer og sauer også - men det viktogste er at dyra har et ok liv :-) Kuer og sauer har _IKKE_ et ok liv, like lite som mink på pelsfarmer. "..........................................." 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Kuer og sauer har _IKKE_ et ok liv, like lite som mink på pelsfarmer. "..........................................." sauene hos naboen vår har det flott. 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Kuer og sauer har _IKKE_ et ok liv, like lite som mink på pelsfarmer. "..........................................." De sauene jeg vet om, har absolutt et OK liv - de går fritt ute hele sommeren, i fjellet, ikke i en innhegning. Det er sikkert ikke alle sauer som har det sånn, men _her_ er det i alle fall sånn. 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Kunne ikke sagt meg mere enig med deg, Prozak:) Skjønner jo at det dere sier og mener er mer fornuftig enn mine følelsesladede filosofiske utbrudd - likevel - når man tenker etter.... 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 De sauene jeg vet om, har absolutt et OK liv - de går fritt ute hele sommeren, i fjellet, ikke i en innhegning. Det er sikkert ikke alle sauer som har det sånn, men _her_ er det i alle fall sånn. Om sommeren, ja. Vinteren er lang. "........................................" 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Om sommeren, ja. Vinteren er lang. "........................................" Det er sant - da ser ikke vi dem.... 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er sant - da ser ikke vi dem.... Ute av syne osv...ikke sant? :-) "........................................" 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Ute av syne osv...ikke sant? :-) "........................................" mm 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Om sommeren, ja. Vinteren er lang. "........................................" Ja, den er lang - og da har sauene et helt OK fjøs å være i. I de fjøsene jeg kjenner, går sauene fritt i båsene sine. De er ute minst halve året. 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Ja, den er lang - og da har sauene et helt OK fjøs å være i. I de fjøsene jeg kjenner, går sauene fritt i båsene sine. De er ute minst halve året. Du mener altså at et halvt år innestengt i båser er naturlig, og bra for sauene? De skulle, fra naturens side, ikke engang eksistert der hvor de ikke kan leve ute hele året. Poenget var en sammenlikning, når noen snakker om katter som ikke er "frie". Og poenget er nettopp det at det finnes ikke friere husdyr enn katter. ".........................................." 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 De sauene jeg vet om, har absolutt et OK liv - de går fritt ute hele sommeren, i fjellet, ikke i en innhegning. Det er sikkert ikke alle sauer som har det sånn, men _her_ er det i alle fall sånn. Da kan du umulig bo på landsbygda:) på skikkelig bygda:) FOR om du tråler lokalavisene som ikke får en liten notis i de store avisene i landet, så er dem full av mislighold av dyr. Sauer som står inne små vårsfjøser med dritt lang oppå leggene, ingen mat, radmagre osv, det samme hjelder kuer osv... 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Da kan du umulig bo på landsbygda:) på skikkelig bygda:) FOR om du tråler lokalavisene som ikke får en liten notis i de store avisene i landet, så er dem full av mislighold av dyr. Sauer som står inne små vårsfjøser med dritt lang oppå leggene, ingen mat, radmagre osv, det samme hjelder kuer osv... Jeg vet ingenting om kyr, men faktisk en hel del om sau. Jeg er oppvokst med en far som er agronom, og har vært innom et uttall sau og geit-fjøs sammen med han. De jeg har vært i, har vært skikkelige, med gode forhold for dyra. At det innimellom skjer at noen vanskjøder dyrene, er en annen sak - som kan skje hvor som helst, dessverre. Men nå bor jeg ikke på bygda lenger, og jeg kjenner ikke forholdene ut over de bøndene jeg kjenner gjennom min far. Der har dyrene det godt, i alle fall! 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Du mener altså at et halvt år innestengt i båser er naturlig, og bra for sauene? De skulle, fra naturens side, ikke engang eksistert der hvor de ikke kan leve ute hele året. Poenget var en sammenlikning, når noen snakker om katter som ikke er "frie". Og poenget er nettopp det at det finnes ikke friere husdyr enn katter. ".........................................." Ja, jeg mener faktisk at sau kan ha det aldeles utmerket i fjøs, og kan ikke på noen måte sammenlignes med minkhold, eller for den saks skyld kylling/egg-produksjon. Men at katten lever et friere liv? Selvsagt. Dersom du ser bort i fra de stakkars kattene som er 100 prosent innekatter - og det er en del! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.