Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Ja, jeg mener faktisk at sau kan ha det aldeles utmerket i fjøs, og kan ikke på noen måte sammenlignes med minkhold, eller for den saks skyld kylling/egg-produksjon. Men at katten lever et friere liv? Selvsagt. Dersom du ser bort i fra de stakkars kattene som er 100 prosent innekatter - og det er en del! Heh-heh. En innekatt, med nok plass og gode forhold, har det betraktelig friere enn en sau eller en ku i et fjøs. Katter trives utmerket med nok plass innendørs, såfremst de ikke er vant til å gå ut. Det du legger for dag er en ganske gammel og kunnskapsløs holdning til dyrehold, mener jeg. "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg vet ingenting om kyr, men faktisk en hel del om sau. Jeg er oppvokst med en far som er agronom, og har vært innom et uttall sau og geit-fjøs sammen med han. De jeg har vært i, har vært skikkelige, med gode forhold for dyra. At det innimellom skjer at noen vanskjøder dyrene, er en annen sak - som kan skje hvor som helst, dessverre. Men nå bor jeg ikke på bygda lenger, og jeg kjenner ikke forholdene ut over de bøndene jeg kjenner gjennom min far. Der har dyrene det godt, i alle fall! Men i all verden, da - en agronom vil _selvfølgelig_ ikke gå med på at det er dyreplageri å ha dyr i fjøs. Akkurat som en som er avhengig av pelsnæringen nekter å gå med på at minken har det ille, så lenge ingen banker den e.l. Det betyr ikke nødvendigvis at det er slik. "........................................." 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Heh-heh. En innekatt, med nok plass og gode forhold, har det betraktelig friere enn en sau eller en ku i et fjøs. Katter trives utmerket med nok plass innendørs, såfremst de ikke er vant til å gå ut. Det du legger for dag er en ganske gammel og kunnskapsløs holdning til dyrehold, mener jeg. "........................................" Jeg snakker om forholdene slik jeg kjenner dem i dag, og legger IKKE sjul på at det nok er forskjeller rundt omkring. Men i de fjøsene jeg har vært - også nylig, er det ingen tegn på vantrivsel hos sauene (jeg gjentar - aner ingenting om kyr). Sauene har rene og ordentlige båser, de får mat og vann, og de er utendørs halve året. Er det værre enn å være ei katt som er inne hele året? I think not. 0 Siter
Gjest Andreain Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Heh-heh. En innekatt, med nok plass og gode forhold, har det betraktelig friere enn en sau eller en ku i et fjøs. Katter trives utmerket med nok plass innendørs, såfremst de ikke er vant til å gå ut. Det du legger for dag er en ganske gammel og kunnskapsløs holdning til dyrehold, mener jeg. "........................................" Jeg mener også det er dyreplaging å ha innekatter, helt forkastelig er det. Katter er skapt for uteliv og har stor glede av det. 0 Siter
KaVa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Men i all verden, da - en agronom vil _selvfølgelig_ ikke gå med på at det er dyreplageri å ha dyr i fjøs. Akkurat som en som er avhengig av pelsnæringen nekter å gå med på at minken har det ille, så lenge ingen banker den e.l. Det betyr ikke nødvendigvis at det er slik. "........................................." Hvorfor lider sauene i et skikkelig fjøs da? 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Men i all verden, da - en agronom vil _selvfølgelig_ ikke gå med på at det er dyreplageri å ha dyr i fjøs. Akkurat som en som er avhengig av pelsnæringen nekter å gå med på at minken har det ille, så lenge ingen banker den e.l. Det betyr ikke nødvendigvis at det er slik. "........................................." ...og en som har katt.....osv :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg snakker om forholdene slik jeg kjenner dem i dag, og legger IKKE sjul på at det nok er forskjeller rundt omkring. Men i de fjøsene jeg har vært - også nylig, er det ingen tegn på vantrivsel hos sauene (jeg gjentar - aner ingenting om kyr). Sauene har rene og ordentlige båser, de får mat og vann, og de er utendørs halve året. Er det værre enn å være ei katt som er inne hele året? I think not. 1: Du sier "tegn på vantrivsel". Hva er det? Har du sett det hos f.eks en katt? Hvordan tror du at du kan _se_ på en ku som har 4 kvadratmeter å leve på, at den "vantrives"? De lider ingen nød i "gode" fjøs, selvfølgelig. Det skulle da bare mangle. Men det er ikke sikkert du ser tegn til "vantrivsel" hos en broiler heller - men ingen kan vel nekte på at værre dyreplageri finnes ikke? (uten sammenlikning forøvrig) 2: Ja, en innekatt har _selvfølgelig_ mer frihet enn en ku på bås. Se på størrelsen på en katt, sammenliknet med en gjennomsnittlig leilighet. Så ser du på størrelsen på en ku, og sammenlikner med størrelsen på en bås... 'Nuff said. For ordens skyld, så ser jeg absolutt utemuligheter for en katt som noe man skal etterstrebe. Jeg er ikke spesiellt begeistret for katter i byen, men jeg vet også at med god plass og gode nok forhold, så trives de utmerket innendørs også. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 ...og en som har katt.....osv :-) Ja? Mine katter går ute :-) "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Hvorfor lider sauene i et skikkelig fjøs da? Jeg har vel ikke sagt at dyrene i et "skikkelig" fjøs lider. Men det er overhodet ikke noe argument for at det er et riktig og naturlig miljø for dyr som egentlig skal gå fritt i skog og fjell. "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg mener også det er dyreplaging å ha innekatter, helt forkastelig er det. Katter er skapt for uteliv og har stor glede av det. Og jeg sier at du ikke har peiling på hva du uttaler deg om, men tviholder på en oppfatning som bunner i kunnskapsløshet :-) ".........................................." 0 Siter
flisa Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg snakker om forholdene slik jeg kjenner dem i dag, og legger IKKE sjul på at det nok er forskjeller rundt omkring. Men i de fjøsene jeg har vært - også nylig, er det ingen tegn på vantrivsel hos sauene (jeg gjentar - aner ingenting om kyr). Sauene har rene og ordentlige båser, de får mat og vann, og de er utendørs halve året. Er det værre enn å være ei katt som er inne hele året? I think not. http://www.dagsljos.is/files/skjamyndir/kyr_5342_1024x768.jpg 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Heh-heh. En innekatt, med nok plass og gode forhold, har det betraktelig friere enn en sau eller en ku i et fjøs. Katter trives utmerket med nok plass innendørs, såfremst de ikke er vant til å gå ut. Det du legger for dag er en ganske gammel og kunnskapsløs holdning til dyrehold, mener jeg. "........................................" Hadde du sluppet ut kattene dine, hadde de hatt stor aksjonsradius med en gang. Er det ikke sånn at hankatten forsvarer 1 km radius, hunkatten beveger seg over en radius på 6 km? Vet de som regel overlapper i tettbygd strøk. Poenget er at katter har sterke instikter, så sterke at de er et av de mest utbredte dyrene i verden. De trenger ikke mye, klarer seg selv. Mulig de har det fint inne, men de lever et helt annet liv enn de aller fleste av sine artsfrender. Om de ikke føler savn, går de i hvert fall glipp av noe godt i livet. Bare tenkt på mennesker. Vi har fjernet oss mye fra naturen. Enda får vi utrolig sterk opplevelse av å gå barbent i frisk gress, trekke inn sjøluft - bruke de iboende sansene og instiktene våre. Jeg tror det snilleste er å la de få oppleve naturen. Det nest snilleste er å passe på de inne. Klarer ikke tro det er likestilt. 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg vet ingenting om kyr, men faktisk en hel del om sau. Jeg er oppvokst med en far som er agronom, og har vært innom et uttall sau og geit-fjøs sammen med han. De jeg har vært i, har vært skikkelige, med gode forhold for dyra. At det innimellom skjer at noen vanskjøder dyrene, er en annen sak - som kan skje hvor som helst, dessverre. Men nå bor jeg ikke på bygda lenger, og jeg kjenner ikke forholdene ut over de bøndene jeg kjenner gjennom min far. Der har dyrene det godt, i alle fall! Joda:) jeg har opplevd masser av bønder som tar godt vare på dyra:) men jeg har opplevd like mange som ikke gjør det:( Dette fordi da jeg bodde i Norge var jeg med i dyrevernsnemda, og ble utkallt til endel saker som ikke kan anses som godt dyrehold... 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Hadde du sluppet ut kattene dine, hadde de hatt stor aksjonsradius med en gang. Er det ikke sånn at hankatten forsvarer 1 km radius, hunkatten beveger seg over en radius på 6 km? Vet de som regel overlapper i tettbygd strøk. Poenget er at katter har sterke instikter, så sterke at de er et av de mest utbredte dyrene i verden. De trenger ikke mye, klarer seg selv. Mulig de har det fint inne, men de lever et helt annet liv enn de aller fleste av sine artsfrender. Om de ikke føler savn, går de i hvert fall glipp av noe godt i livet. Bare tenkt på mennesker. Vi har fjernet oss mye fra naturen. Enda får vi utrolig sterk opplevelse av å gå barbent i frisk gress, trekke inn sjøluft - bruke de iboende sansene og instiktene våre. Jeg tror det snilleste er å la de få oppleve naturen. Det nest snilleste er å passe på de inne. Klarer ikke tro det er likestilt. Mine katter går ute. "Om de ikke føler savn, går de i hvert fall glipp av noe godt i livet." Det har hverken du eller jeg noe belegg for å påstå. De går glipp av et uteliv, ja. Men de opplever også en sikkerhet som ikke eksisterer ute. Katter har vært kjæledyr i tusenvis av år, og de har genetisk utviklet seg ganske langt fra opprinnelige, ville kattedyr. Selv om de fortsatt er mye i stand til å leve som slike, selvfølgelig. Jeg har vært borti hjemløse katter som, når de endelig fikk et sted å være, aldri gikk lenger ut enn på trappen mer. "....................................." 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Mine katter går ute. "Om de ikke føler savn, går de i hvert fall glipp av noe godt i livet." Det har hverken du eller jeg noe belegg for å påstå. De går glipp av et uteliv, ja. Men de opplever også en sikkerhet som ikke eksisterer ute. Katter har vært kjæledyr i tusenvis av år, og de har genetisk utviklet seg ganske langt fra opprinnelige, ville kattedyr. Selv om de fortsatt er mye i stand til å leve som slike, selvfølgelig. Jeg har vært borti hjemløse katter som, når de endelig fikk et sted å være, aldri gikk lenger ut enn på trappen mer. "....................................." "Det har hverken du eller jeg noe belegg for å påstå. " Vil tro det er en sterk indikasjon at t.o.m. vi har de følelsene så sterkt oppe i dagen. Men sikre blir vi aldri, nei. Vi har også hatt katt som ikke gikk langt. Men det er unntak. Tror ikke de er så opptatt av sikkerheten du skriver om. Det er noe vi tror fordi vi vet konsekvensene. De vet ikke at de dør av å løpe ut i veien en gang. 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 "Det har hverken du eller jeg noe belegg for å påstå. " Vil tro det er en sterk indikasjon at t.o.m. vi har de følelsene så sterkt oppe i dagen. Men sikre blir vi aldri, nei. Vi har også hatt katt som ikke gikk langt. Men det er unntak. Tror ikke de er så opptatt av sikkerheten du skriver om. Det er noe vi tror fordi vi vet konsekvensene. De vet ikke at de dør av å løpe ut i veien en gang. Det er uansett null mer naturlig for en katt å bli kjørt ihjel eller torturert ihjel av psykopater, enn å leve innendørs. Enkelt og greit. Og iom. at alle vet at det er stor mangel på hjem for katter, så bør man være sympatisk nok til ikke å gå rundt å kalle folk med innekatter for dyreplagere. Det er tross alt bedre at en katt lever under godt tilpassede forhold innendørs enn at de sulter/fryser ihjel o.l. utendørs. Det er overhodet ikke noe behov for folk som går rundt og kaller katteglade byfolk for dyremishandlere. "......................................." 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg mener også det er dyreplaging å ha innekatter, helt forkastelig er det. Katter er skapt for uteliv og har stor glede av det. Mine katter har alltid valgt dette selv. Den katten jeg har nå vil være inne katt selv, viduet står oppe og han kan fritt bevege seg ute, men lenger enn til hagen går han som oftest ikke, og det er tross alt bedre å ligge på fanget til mor å sleve å få kos;) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er uansett null mer naturlig for en katt å bli kjørt ihjel eller torturert ihjel av psykopater, enn å leve innendørs. Enkelt og greit. Og iom. at alle vet at det er stor mangel på hjem for katter, så bør man være sympatisk nok til ikke å gå rundt å kalle folk med innekatter for dyreplagere. Det er tross alt bedre at en katt lever under godt tilpassede forhold innendørs enn at de sulter/fryser ihjel o.l. utendørs. Det er overhodet ikke noe behov for folk som går rundt og kaller katteglade byfolk for dyremishandlere. "......................................." Enig i at katter har verdi og skal tas vare på. Klart de skal det. Men jeg er så glad i hunder og katter at jeg ALDRI ville hatt de bare inne. Du synes sikkert det er uhyrlig å mene det, men faktisk er det ikke så ille med en sprøyte. Men det er min mening, andre får gjøre som de vil. Ville ikke hindret noen andre fra å ha katt inne, men jeg vil ikke. 0 Siter
Prozak Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Enig i at katter har verdi og skal tas vare på. Klart de skal det. Men jeg er så glad i hunder og katter at jeg ALDRI ville hatt de bare inne. Du synes sikkert det er uhyrlig å mene det, men faktisk er det ikke så ille med en sprøyte. Men det er min mening, andre får gjøre som de vil. Ville ikke hindret noen andre fra å ha katt inne, men jeg vil ikke. Skal vi dra det langt, så er det ikke så "ille" med en sprøyte på gamle og/eller syke mennesker som lider heller :-) Det er helt greit å ha meninger om hva man vil gjøre selv. Det viktige er jo at man ikke presser meninger som ikke kan dokumenteres fornuftig over på andre :-) "........................................" 0 Siter
Gjest Andreain Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Mine katter har alltid valgt dette selv. Den katten jeg har nå vil være inne katt selv, viduet står oppe og han kan fritt bevege seg ute, men lenger enn til hagen går han som oftest ikke, og det er tross alt bedre å ligge på fanget til mor å sleve å få kos;) Da må det være helt ålreit mener jeg, så lenge pus tar et selvstendig valg :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.