Gå til innhold

Til dem som har litt sidesyn for dyr som lider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle katter med ekstreme attributter har kommet av mutasjoner, ja. Det som er problematisk, er når oppdrettere så avler videre på mutasjoner som er helt unaturlige, og forsterker disse. F.eks perser (ødelagt ansikt/nese), sphynx (hårløs).

"..................................."

Er ikke "trynefaktoren" på persere på vei tilbake? En periode fikk jo kattene knapt puste og det randt gørr fra øynene deres fordi tårekanalene var så flattrykte. Stakkar pusene.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• KaVa

14

• flisa

8

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Møøøøh!
Skrevet

Kuer og sauer har _IKKE_ et ok liv, like lite som mink på pelsfarmer.

"..........................................."

Du verden så bastant. Hva _vet_ du om hvorvidt disse dyrene har det bra eller ikke. Eller blander du inn "litt" følelser og synsing?

Skrevet

Mannen gir jo ikke fra seg kattene før de er 5 mnd gamle og sier selv at de tåler mindre enn normale katter. Han høres i grunnen ganske ansvarsfull ut, gjør han ikke det da?

Faktisk, jo. Men jeg er fortsatt motstander av å avle frem dyr med unaturlige trekk. Dette er trekk som arten aldri ville utviklet naturlig. Men bare vent - FiFe (den europeiske rasekattorganisasjonen) godkjenner den sikkert før eller siden. (Jeg har lite til overs for FiFe.)

".........................................."

Skrevet

Er ikke "trynefaktoren" på persere på vei tilbake? En periode fikk jo kattene knapt puste og det randt gørr fra øynene deres fordi tårekanalene var så flattrykte. Stakkar pusene.

Nei. Om noe så blir den verre og verre. De perserne som vinner mest show nå har neser som faktisk går _innover_. Hvis man sammenlikner bilder av persere fra fra 60-tallet med de man ser på utstillinger i dag, så er det en helt horribel endring. For 40-50 år siden hadde de faktisk neser, selv om de var korte.

Alle perseroppdrettere vet at innimellom så dukker det opp en og annen "langnese-perser" i et og annet kull. Altså, en perser med normal - om enn kort - nese. Disse selges kun som selskapskatter, da de er helt sjangseløse til utstilling og avl. Spør du meg, så er dette et åpenbart tegn på at naturen forsøker å kompensere og rette opp en skavank hos en rase.

Ja - jeg er stor og innbitt motstander av all perseroppdrett. Synes det? :-)

"......................................"

Gjest sandex
Skrevet

Hmmm... det skal ikke forekomme, at man melder ifra til dyrevernsnemda, som igjen skal melde fra til fylkesvetrinæren og som igjen sammen med poilitiet skal dra på synfaring og anse situasjonen. Har det blitt gjort?

Vet at mange av dyrevernsnemndene er ikke oppe og går, fordi dette er frivillige organisasjoner, men ta kontakt med en annen nemnd i nabo fylket eller et dere vet funker...

De har komt og sett på...og gitt han advarsler... Men det er også alt som skjer...

Dyrene står der og lider og rauter like godt.. Blir ikke melka på flere døgn... Og vi damene som har amma, kan tenke oss å ha melkespreng i et par dager... ikke godt... :(

Skrevet

De har komt og sett på...og gitt han advarsler... Men det er også alt som skjer...

Dyrene står der og lider og rauter like godt.. Blir ikke melka på flere døgn... Og vi damene som har amma, kan tenke oss å ha melkespreng i et par dager... ikke godt... :(

ok. da må dere ta det et steg videre, da må dere kontakte fylkesvetrinæren på egenhånd, og gjerne politiet også.

Det er synd at sånt skal skje, gang på gang.

Men det eneste som hjelper i sånne saker er å purre...:(

Skulle ikke være nødvendig at det skulle være sånn, men somme plasser er værre enn andre, og da må man ta mere drastiske metoder i bruk, som å få det frem i Lokalavisa og ta saken videre der, eventuelt kontakte mere seriøse bønder som vet hvordan de skal håndtere problemet.

Skrevet

Ah, Teacup ja. Har hørt om dem. Liker det selvfølgelig ikke. MEN - han gjør jo ikke annet enn å avle videre på katter som er ekstra små av størrelse. Det er ikke noe værre enn små hunderaser. At disse små hunderasene heller aldri skulle vært fremavlet er en annen sak.

Når du sa "katter som er som kattunger hele livet", så trodde jeg du mente psykologisk :-)

"......................................."

Nei, det er mye rart innen hundeavl, også. Mange velkjente hunderasers ønskede særtrekk medfører store helseproblemer for dem, dessverre.

Disse tekopp-kattene hadde (i følge dokumentaren jeg så) mange helseproblemer, veldig kort levetid og de var vel egentlig en genetisk "glitch" - som blir videre framavlet og krysset med andre småvorne katter.

Skrevet

Fremavlet og fremavlet... Leste du artikkelen? Fyren hevder han fant 6 miniatyrkattunger i søpla og at han ikke aner hvor de kommer fra.

De kan jo være en uheldig mutasjon i et kull, noen av dagens raser er vel kommet frem på den måten, noen av de med snodig pels f.eks?

Ja - men så har han tatt disse seks kattene og avlet videre på dem - krysset med andre små katter for å beholde småvokstheten =framavlet minikatter.

Skrevet

Nei. Om noe så blir den verre og verre. De perserne som vinner mest show nå har neser som faktisk går _innover_. Hvis man sammenlikner bilder av persere fra fra 60-tallet med de man ser på utstillinger i dag, så er det en helt horribel endring. For 40-50 år siden hadde de faktisk neser, selv om de var korte.

Alle perseroppdrettere vet at innimellom så dukker det opp en og annen "langnese-perser" i et og annet kull. Altså, en perser med normal - om enn kort - nese. Disse selges kun som selskapskatter, da de er helt sjangseløse til utstilling og avl. Spør du meg, så er dette et åpenbart tegn på at naturen forsøker å kompensere og rette opp en skavank hos en rase.

Ja - jeg er stor og innbitt motstander av all perseroppdrett. Synes det? :-)

"......................................"

Da er vi to, kjære deg. :o)

Skrevet

Ja - men så har han tatt disse seks kattene og avlet videre på dem - krysset med andre små katter for å beholde småvokstheten =framavlet minikatter.

Joda, det er jo sant. :o) Men i utgangspunktet var det ikke en fremavlet rase.

Men det er jo typisk amerikanere å skulle gjøre sånt. De har jo også fremavlet Fallabella'en, en miniatyrhesterase som ikke er brukandes til noe, muligens til litt veldig lett kjøring?

Skrevet

Nei, det er mye rart innen hundeavl, også. Mange velkjente hunderasers ønskede særtrekk medfører store helseproblemer for dem, dessverre.

Disse tekopp-kattene hadde (i følge dokumentaren jeg så) mange helseproblemer, veldig kort levetid og de var vel egentlig en genetisk "glitch" - som blir videre framavlet og krysset med andre småvorne katter.

Jeg kunne godt tenkt meg strengere lovgivning når det gjelder avl, ja. Selv er jeg katteperson, så det er det jeg har mest kjennskap til. Sverige kom med en lov om at et oppdrett kun får ha 2 kull (totalt) pr. år. Dette setter en effektiv stopper for rådrift. Og for å få dispensasjon til å ha flere kull, må du ha en fornuftig plan for et eller annet viktig, og slike nye ekstremraser ville neppe blitt godkjent.

Du kan tro persertantene gikk i fistel når jeg foreslo at en slik lov hadde vært bra her til lands også :-)

"......................................."

Skrevet

Da er vi to, kjære deg. :o)

Bra :-)

"................................."

Skrevet

Abysinere er morsomme. Men steike - du må ha sansen for apekatter for å ha slike :-)

"........................................."

Men de er såååå nydelige! Og det lønner seg vel gjerne å ha to.... Jaja, det er langt frem i tid uansett, i min blokkleilighet skal det ikke bo noen katt.

Men når drømmen om huset på landet blir virkelighet derimot.... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...