Gå til innhold

"Ubehandlet" melk i forhold til allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp tilbrakt 3 dager i fjellet på diverse setrer. Vanligvis tåler jeg melk og melkemat veldig dårlig, får eksem på leggene og ser ut som ei kjøttkake i trynet etter forholdsvis lite inntak.

Nå tenkte jeg at jeg skulle teste det jeg har hatt mistanke om og kjørte innpå med melk "rett fra kua", hjemmelaget smør, selvystet brunost og selvkokt prim og hva det nå var alt sammen. Alt lagd på melk som ikke har vært utenfor setra og slett ikke har blitt pasteurisert eller homogenisert. Og jeg er fin som en baby i ansiktet og på beina! Ikke noe som helst av utslett eller kløe!

At magen min trodde det hadde rablet for meg med dette plutselige inntaket av melkemat er nå så. ;o)

Videoannonse
Annonse
petter smart
Skrevet

Synes dette virker rart. Homogenisering er jo bare å fordele fettet i melken, pasteurisering å varme den opp. I tillegg er fløten tatt ut. At en ved å ikke gjøre dette skal tåle melk bedre skjønner jeg ikke.

Selvbedrag kanskje?

Skrevet

Synes dette virker rart. Homogenisering er jo bare å fordele fettet i melken, pasteurisering å varme den opp. I tillegg er fløten tatt ut. At en ved å ikke gjøre dette skal tåle melk bedre skjønner jeg ikke.

Selvbedrag kanskje?

Enig med deg.

Det er jo ikke noe "skummelt" som gjøres med melka - ingen stoffer som tilsettes e.l.

Skrevet

Selvbedrag kanskje?

Neppe, jeg har prøvd meg frem med melk i kostholdet lenge og det er helt tydelig at om jeg drikker og spiser melkemat i normale mengder så reagerer jeg.

En homøopat jeg kjenner mener det er homogeniseringen som gjør det.

petter smart
Skrevet

Neppe, jeg har prøvd meg frem med melk i kostholdet lenge og det er helt tydelig at om jeg drikker og spiser melkemat i normale mengder så reagerer jeg.

En homøopat jeg kjenner mener det er homogeniseringen som gjør det.

Jeg tviler. En verken fjerner eller tilsetter noe som helst ved homogenisering. En kun fordeler fettet i melken. At det skal gi noen forandring klarer jeg ikke å se.

Skrevet

Jeg tviler. En verken fjerner eller tilsetter noe som helst ved homogenisering. En kun fordeler fettet i melken. At det skal gi noen forandring klarer jeg ikke å se.

Vel, for meg er det en stor forskjell i alle fall.

petter smart
Skrevet

Vel, for meg er det en stor forskjell i alle fall.

Det nekter jeg å tro på :-)

Skrevet

Det nekter jeg å tro på :-)

Tro hva du vil. :o) Jeg tror det jeg ser på min egen kropp.

petter smart
Skrevet

Tro hva du vil. :o) Jeg tror det jeg ser på min egen kropp.

:-)

Skrevet

I så fall deler kroppen din galskapen med to av mine søsken.

De tålte hverken kumelk eller morsmelkserstatning, men ubehandlet melk rett fra kua gikk helt fint.

Skrevet

I så fall deler kroppen din galskapen med to av mine søsken.

De tålte hverken kumelk eller morsmelkserstatning, men ubehandlet melk rett fra kua gikk helt fint.

Hah! Nemlig. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...