Gå til innhold

disposisjon for hjerteinfarkt

Anbefalte innlegg

En i nær familie med meg døde nylig av hjerteinfarkt i ung alder, uten noen foregående symptomer. Den fulle obduksjonsrapporten er ikke ferdig ennå.

Hvilke muligheter har jeg til å kartlegge egen risiko for tidlig hjertesykdom? Er det mulig å påvise f.eks. om han døde av en medfødt defekt, og kan en ev slik defekt oppdages hos meg ved undersøkelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240695-disposisjon-for-hjerteinfarkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjertebanker

"En i nær familie med meg døde nylig av hjerteinfarkt i ung alder, uten noen foregående symptomer. Den fulle obduksjonsrapporten er ikke ferdig ennå. Hvilke muligheter har jeg til å kartlegge egen risiko for tidlig hjertesykdom?"

Svar: Jeg ville ventet på det endelige obduksjonsresultatet. Hvis det skulle vise seg å være en arvelig defekt som har forårsaket dette, vil du da ha en ledetråd mht utredning av deg selv.

"Er det mulig å påvise f.eks. om han døde av en medfødt defekt, og kan en ev slik defekt oppdages hos meg ved undersøkelse?"

Svar: av medfødte "defekter" som forårsaker tidlig hjertedød finnes svært mange. Noen er født med hjerter med forskjellige typer strukturelle feil (f.eks at hjertearteriene går av på feil sted fra hovedpulsåra eller feil på klaffene.) Dette vil da synes på en obduksjon.

Andre arvelige forhold som kan gi tidlig hjertesykdom er arvelig høyt kolesterol som skyldes en genfeil som man kan testes for med blodprøve. Det finnes også arvelige feil med hjertecellenes elektriske system som i noen tilfeller kan gi hjerterytmeforstyrrelser og plutselig død. Dette kan man påvise i mange tilfeller med EKG og blodprøver + familiær historikk.

Det finnes også arvelige sykdommer som kan gi voksende hjerte som igjen disponerer for hjerteinfarkt / plutselig død. Dette kan sjekkes ut med ultralyd av hjertet og i noen tilfeller ved gentesting/ blodprøve.

Når du får et evt nærmere svar på hva din slektning døde av, synes jeg du skal legge frem historien for din egen lege, og hvis det skulle være aktuelt (at man mistenker en arvelig sykdom og du er så nær i slekt at du bør utredes) så be om en henvisning til en kardiolog (hjertespesialist).

Vær dog klar over at i mange tilfeller med plutselig hjertedød så finner man dessverre ingen entydige funn på en obduksjon.

• 3 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ingjerd33.

Død av hjerteinfarkt hos nære familiemedlemmer i ung alder (f.eks. under 50-55) regnes som en risikofaktor for egen utvikling av slik hjertesykdom (det vi kaller koronar hjertesykdom).

De øvrige risikofaktorer som har betydning er : høyt kolesterol, høyt blodtrykk, sukkersyke, røyking og dårlig treningstilstand. Dertil kommer forhold som endel psykiske faktorer, f.eks. depressive trekk, stressende livsførsel, etc., men disse siste er mer usikre når det gjelder direkte effekt på sykdomsutvikling, og gir helst utslag via en av de førstnevnte faktorene. Det gjelder også overvekt, som hos mange vil føre til sukkersyke, høyt blodtrykk og nedsatt fysisk aktivitet.

Hvis dødsfallet i din familie ikke er det eneste av dette slaget, samt har skremt deg litt, bør du be din lege om å få laget en "risikoprofil" for ditt eget vedkommende, og deretter ta konsekvensen av den. Det er slett ikke lite den enkelte kan gjøre for å redusere sin risiko for utvikling av hjerte-kar-sykdom : det gjelder både trening, vekt, røyking, kolesterol og livsstil. Det vil for endel personer også være aktuelt å få forebyggende behandling, f.eks. med kolesterol- og blodtrykkssenkende medikamenter.

Hvis din slektning døde av en medfødt, strukturell defekt, vil det nok oppdages ved obduksjonen. Man skal imidlertid være klar over at den hyppigste medfødte defekten i denne forbindelsen er av genetisk karakter, og har mest med kolesterol og disposisjon for slik sykdom å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...