Mary Poppins Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Har akkurat fått vite at min mor har usedvanlig høy feritin nivå. Hun var hos legen for noen uker siden og da var den i 600, nå er den i ca 450 men det er fortsatt høyt. Hun hadde lungebetennelse og nyrebekkenbetennelse for et par måneder siden og i den forbindelse testet legen feritin nivåt. Jeg og hun selv, synes det er merkelig at nivået ikke har gått ned til det normale. Jeg har lest litt om dette på nett og blir rimelig bekymret når jeg leser at høyt feritin nivå kan tyde på laukemi, leversvikt. Er det noen som har noen beroliggende ord? 0 Siter
cec5 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er ikke mulig med sånne høye verdier på ferritin. Jeg hadde ferritin på 7 på det laveste i et svangerskap. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg har kanskje noen beroligendes ord. Det er jerninnholdet det er snakk om ikke sant? Svigerfaren min har hadde alt for høyt nivå. Det gjorde at han ikke var i så god form. Han startet med tapping av blod, i starten ofte, men nå er han nede i en gang i mnd. Og nivået er normalt. Men dropper han en tapping, så stiger det. Han var inne til en leversjekk, det var en rutine fikk han beskjed om. Har hun bedt legen forklare skikkelig hva dette betyr? Ofte gjør ikke legen det, og man må mase på det selv, dessverre. God bedring til moren din da! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er ikke mulig med sånne høye verdier på ferritin. Jeg hadde ferritin på 7 på det laveste i et svangerskap. Det finnes to måter og måle ferritin på, det ene med lave tall, den andre med høyere tall. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 4. august 2006 Forfatter Skrevet 4. august 2006 Det er ikke mulig med sånne høye verdier på ferritin. Jeg hadde ferritin på 7 på det laveste i et svangerskap. Selvsgat er det mulig, legen ringte jo idag og sa så. Jeg ser jo også på diverse nettsider at det er fullt mulig. 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det er ikke mulig med sånne høye verdier på ferritin. Jeg hadde ferritin på 7 på det laveste i et svangerskap. Kommer vel an på hvilken benevning man bruker 0 Siter
Melissa Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Det var høyt ja!! Vil bare berolige deg med at det slett ikke trenger å være noegalt i det hele tatt. Begge onklene til mannen min fikk begge høye tall når de var i 30-40 årene og er nå jevnlig inne og tømmer seg for blod uten at de har funnet noe annet galt. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Hemokromatose burde du søke på. Det er en arvelig tilstand som gjør at kroppen ikke skiller ut overskuddslagrene, men lagrer jern bl.a. i lever og andre organer. Derfor kan det føre til leversvikt. Blodtapping er tradisjonell behandling. Alternativ behandling: Jeg ville tatt mangan og holdt meg unna c-vitamin- og jernrik mat. Det bør tas en gen-prøve også. Mvh. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 8. august 2006 Forfatter Skrevet 8. august 2006 Hemokromatose burde du søke på. Det er en arvelig tilstand som gjør at kroppen ikke skiller ut overskuddslagrene, men lagrer jern bl.a. i lever og andre organer. Derfor kan det føre til leversvikt. Blodtapping er tradisjonell behandling. Alternativ behandling: Jeg ville tatt mangan og holdt meg unna c-vitamin- og jernrik mat. Det bør tas en gen-prøve også. Mvh. Jeg reagerer litt på at legen sa at mamma skal ta nye blodprøver om en månede igjen. Jeg synes dette skal undersøkes nærmere nå med en gang, men legen mener at så lenge nivået går nedover er det bra. Jeg synes liksom en månede virker så veldig lenge. Pleier man å bli veldig syk hvis man får organsvikt? Hun føler seg frisk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.