Gå til innhold

uføretrygd/fosterhjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25% uføretrygdet pga. mye ståing og gåing i jobben min som lærer, noe som gir arbeidsgiver mulighet til å tilpasse arbeidssituasjonen min. Nå har jeg tenkt å arbeide som besøkshjem annenhver helg eller fosterhjem for barnevernet, men får da høre at lønnen vil bli redusert pga. trygden. I realiteten vil jeg jo da jobbe gratis. Er det ikke slik at man med uførepensjon har anledning til å ta litt ekstraarbeid som ikke berører området man er ufør pga.? Som fostermor behøver jeg jo ikke gå eller stå hele tiden.

Jeg lurer også på om fosterforeldre opparbeider pensjonspoeng?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov til å tjene 1G ved siden av trygden hvis du har vært varig uføretrygdet lenger enn et år. Jeg vet ikke om det er det samme dersom du er midlertidig uføretrygdet.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Pensjonspoeng opptjenes av pensjonsgivende inntekt, så deler av det du får for å være fosterhjem vil nok gi seg utslag i pensjonspoeng.

Det samme gjelder ved beregning av trygd, den delen som er pensjonsgivende inntekt vil være en del av beregningsgrunnlaget for friinntekten din, eventuelt det overskytende, og dermed redusere trygden.

Mtp. uføretrygd, så kan det ikke være riktig at du har 25% - det er faktisk ikke mulig etter regelverket. Sikker på at det er uføretrygd du mener? Der er nemlig minstegrensen 50%, eller 30% ved yrkesskade, med mindre du tilhører et forsøksfylke.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Skrevet

Pensjonspoeng opptjenes av pensjonsgivende inntekt, så deler av det du får for å være fosterhjem vil nok gi seg utslag i pensjonspoeng.

Det samme gjelder ved beregning av trygd, den delen som er pensjonsgivende inntekt vil være en del av beregningsgrunnlaget for friinntekten din, eventuelt det overskytende, og dermed redusere trygden.

Mtp. uføretrygd, så kan det ikke være riktig at du har 25% - det er faktisk ikke mulig etter regelverket. Sikker på at det er uføretrygd du mener? Der er nemlig minstegrensen 50%, eller 30% ved yrkesskade, med mindre du tilhører et forsøksfylke.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjennom Statens Pensjonskasse kan man få uføretrygd 25%.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...