Gå til innhold

Får man ikke _noe_ stipend lenger?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpemegdu
Skrevet

er over 25 år og er borteboer. får man da _kun_ lån, hvorav noe av det (hvor mye???) omgjøres etter bestått eksamen?

Videoannonse
Annonse
Gjest LOTUS78
Skrevet

Dersom du går på høgskole, er det ca 40% som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. Men du kan ikke tjene mer enn ca 105000-110000, da får du mindre stipent.Er ikke sikker på hvor grensen går for hvor mye du kan tjene før det blir trukket i stipend.

Snacky1365380698
Skrevet

Joda, du får stipend og lån. Du starter bare med mer lån enn før, og så blir ca 40% omgjort, slik som LOTUS sier.

For et helt år når du går på skole hele året (jan-des) kan du tjene 109 000 (..og noe) før stipend blir trukket.Begynner du på skole for 'første gang' nå i aug (altså, ikke gått skole i vårhalvåret) regnes det som et halvt år, og du kan tjene rundt 250 000 før stipend blir trukket.

Uansett, gå til www.lanekassen.no får svar på det meste på deres sider.

Skrevet

Det riktige er at du kan tjene rett over 113.000 og du taper halvparten (i stipend) av det beløpet du tjener over denne grensen.

Snacky1365380698
Skrevet

Det riktige er at du kan tjene rett over 113.000 og du taper halvparten (i stipend) av det beløpet du tjener over denne grensen.

Ja, sorry. 109 000 (nesten) var i 2005. Meeeen, 5% av stipendet reduseres - IKKE 50%. Litt vesentlig forskjell kanskje.

Fikk godisen litt i vrangstrupen her....kunne ikke skjønne at de hadde blitt så gale i løpet av ett år, så måtte sjekke selv :)

Skrevet

Ja, sorry. 109 000 (nesten) var i 2005. Meeeen, 5% av stipendet reduseres - IKKE 50%. Litt vesentlig forskjell kanskje.

Fikk godisen litt i vrangstrupen her....kunne ikke skjønne at de hadde blitt så gale i løpet av ett år, så måtte sjekke selv :)

Du skal gange med 10, så det blir faktisk 50% i praksis.

Snacky1365380698
Skrevet

Du skal gange med 10, så det blir faktisk 50% i praksis.

Hehe....5% pr mnd er IKKE det samme som 50% på ti mnd. Gidder ikke å sitte å forklare matte her på en lørkveld, men du kan jo starte å regne på eksemplene lånekassen oppgir selv på siden.

Skrevet

Hehe....5% pr mnd er IKKE det samme som 50% på ti mnd. Gidder ikke å sitte å forklare matte her på en lørkveld, men du kan jo starte å regne på eksemplene lånekassen oppgir selv på siden.

"Eksempel - personinntekt: Hvis du tjener 150 000 kroner i 2005, og har fått støtte i ti måneder, blir ca. 20 000 kroner av stipendet ditt gjort om til lån (fribeløp 108 680 kroner). "

Fribeløpet i 2005 var ca 110.000. Personen tjente 40.000 over, ble trukket 20.000 i stipend. Ikke 50%?

Snacky1365380698
Skrevet

"Eksempel - personinntekt: Hvis du tjener 150 000 kroner i 2005, og har fått støtte i ti måneder, blir ca. 20 000 kroner av stipendet ditt gjort om til lån (fribeløp 108 680 kroner). "

Fribeløpet i 2005 var ca 110.000. Personen tjente 40.000 over, ble trukket 20.000 i stipend. Ikke 50%?

Jo, 50% av det man tjente _over_ fribeløpsgrensen er rett. Men man blir ikke trukket 50% av stipendet man får slik du skrev innledningsvis.

Skrevet

Jo, 50% av det man tjente _over_ fribeløpsgrensen er rett. Men man blir ikke trukket 50% av stipendet man får slik du skrev innledningsvis.

Ro, ro til fiskeskjær.

Jeg anbefaler et lesekurs c",)

Snacky1365380698
Skrevet

Ro, ro til fiskeskjær.

Jeg anbefaler et lesekurs c",)

Formuleringskurs, evt forklaringskurs anbefales i retur.

Skrevet

Formuleringskurs, evt forklaringskurs anbefales i retur.

Bit-i-det-sure-eple-kurs anbefales deg.

Skrevet

*flire meg ihjel*

Må jeg gå imellom?

Skrevet

*flire meg ihjel*

Må jeg gå imellom?

Hihi c",)

Næh, jeg tror det skal gå bra. Jeg for min del bare koser meg, jeg ;-)

Snacky1365380698
Skrevet

;)

Gjest NTNU-studenten
Skrevet

Slik det er for meg får jeg 40.000 kr i lån pr. semester, hvorav 16.000 kr omgjøres til stipend, hvis jeg står på alle eksamenene (tilsvarer 30 st.p.). De fagene jeg tar er oftest 7,5 st.p pr. fag, altså får jeg omgjort 4000 kr pr. fag jeg står i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...