Gjest vil bli i form nå med det samme Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 hvilken type trening kommer man hurtigst i bedre form/kondisjon på? og hvor mange dg/uke,og hvor lange treningsøkter? 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 hoppe på trampoline et kvarter om dagen... jogge.... sykle.. 0 Siter
Gjest LSD - long slow distance Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 For å øke kondisjonen (som stort sett betyr å stimulere nydannelsen og dermed øke tettheten av kapillærårer i muskulaturen) må en utsette musklene for oksygenmangel (hypoksi) av en viss varighat og hyppighet. Det betyr at varigheten bør være minst 30 minutter hver gang. Hyppigheten bør være minst 3 ggr i uken, men det er bedre jo oftere og lengre du gjør det. 0 Siter
cecily Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Jogging. Så ofte du orker. Men det er jo dørgende kjedelig! Spinning er langt kjekkere. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Men det er jo dørgende kjedelig! Spinning er langt kjekkere. Men det er mye dårligere kondistrening. Jeg har ikke spesielt god kondis, men en times sykling i raskt tempo gir meg fint lite kondismessig. 0 Siter
Gjest progosttker Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Kardio, kondistrening med mål om å få lavere hjertefrekvens ved større "påkjenninger". Jogging, sykling etc, ..trim som får deg svett. Ikke vanlig gange, men svette skjorta av deg. Helst mer enn 45 min 5 ganger pr uke. Da burde du se resultater innen få uker. 0 Siter
Gjest vil bli i form... Skrevet 5. august 2006 Skrevet 5. august 2006 Kardio, kondistrening med mål om å få lavere hjertefrekvens ved større "påkjenninger". Jogging, sykling etc, ..trim som får deg svett. Ikke vanlig gange, men svette skjorta av deg. Helst mer enn 45 min 5 ganger pr uke. Da burde du se resultater innen få uker. takk for gode svar alle sammen! til progosttker: hvis jeg sykler ute,bør jeg da sykle tunge bakker,er det liten vits i å sykle hardt på flatt/litt kupert terreng?(blir anpusten,men kjenner det ikke i beina) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jogging. Så ofte du orker. Jogging! Det synes jeg krever en viss grunnform. Hvorfor har ingen nevnt pulssoner? Det er jo avgjørende. Du kan ikke trene så hardt du klarer på hver eneste økt. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Men det er mye dårligere kondistrening. Jeg har ikke spesielt god kondis, men en times sykling i raskt tempo gir meg fint lite kondismessig. du er kanskje lettrent? 0 Siter
cecily Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Men det er mye dårligere kondistrening. Jeg har ikke spesielt god kondis, men en times sykling i raskt tempo gir meg fint lite kondismessig. Da har du ikke forsøkt ordentlig spinning, nei. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jogging! Det synes jeg krever en viss grunnform. Hvorfor har ingen nevnt pulssoner? Det er jo avgjørende. Du kan ikke trene så hardt du klarer på hver eneste økt. Kroppen hans kommer til å si stopp lenge før han klarer å presse seg over bristepunktet, så det ville jeg ikke engang tenkt på. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Da har du ikke forsøkt ordentlig spinning, nei. "Skikkelig spinning" kan ikke engang sammenlignes med landeveissykling. Det er ikke i nærheten. Sykling går i mye, mye større grad på muskelutholdenhet enn kondisjon. Beina kommer til å si stopp lenge før tungpusten tar en, i motsetning til hva tilfellet er med løping der det er omvendt. 0 Siter
Gjest vil bli i form Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jogging! Det synes jeg krever en viss grunnform. Hvorfor har ingen nevnt pulssoner? Det er jo avgjørende. Du kan ikke trene så hardt du klarer på hver eneste økt. hei,kan du forklare innlegget ditt?det med pulssoner.betyr det intervalltrening? på forhånd takk for svar:) 0 Siter
Gjest staedtler Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 "Skikkelig spinning" kan ikke engang sammenlignes med landeveissykling. Det er ikke i nærheten. Sykling går i mye, mye større grad på muskelutholdenhet enn kondisjon. Beina kommer til å si stopp lenge før tungpusten tar en, i motsetning til hva tilfellet er med løping der det er omvendt. "Beina kommer til å si stopp lenge før tungpusten tar en, i motsetning til hva tilfellet er med løping der det er omvendt." Da er man ikke en habil syklist. 0 Siter
Gjest staedtler Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Hurtigst i form? Hardøkter. For å bli der, og oppnå videre progresjon? Høy hyppighet, med variasjon i intensitet og varighet. 0 Siter
Gjest staedtler Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 takk for gode svar alle sammen! til progosttker: hvis jeg sykler ute,bør jeg da sykle tunge bakker,er det liten vits i å sykle hardt på flatt/litt kupert terreng?(blir anpusten,men kjenner det ikke i beina) Sykle i all slags terreng. Ha generelt fokus på høy kadens og teknikk i tråkket. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 "Beina kommer til å si stopp lenge før tungpusten tar en, i motsetning til hva tilfellet er med løping der det er omvendt." Da er man ikke en habil syklist. Nope, men her snakker vi vel om en utrent person, og hvis denne vil forbedre kondisen vil jeg si løping er den raskeste måten å gjøre det på. 0 Siter
Gjest staedtler Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 hei,kan du forklare innlegget ditt?det med pulssoner.betyr det intervalltrening? på forhånd takk for svar:) Pulssoner er et redskap for intensitetsstyring. Man tar utgangspunkt enten i makspuls eller maks. oksygenopptak, og beregner sonene derifra. Finnes mange mulige inndelinger. Har sett noen gode, og noen helt forferdelige. Olympiatoppens soneinndeling er veldig god, sett deg inn i den. Du finner den flere steder på nettet, om du søker litt. 0 Siter
Gjest staedtler Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Nope, men her snakker vi vel om en utrent person, og hvis denne vil forbedre kondisen vil jeg si løping er den raskeste måten å gjøre det på. Trådstarter presiserer ikke hva h*n vil oppnå, hvilke BM h*n vil forbedre seg i. Om det er en generell formbedring vedkommende vil ha (sannsynligvis), så er sykling helt ok. Men sykle med høy kadens, ikke "pump" av gårde, som mange ferskinger gjør. Og lær skikkelig rundtråkk (såfremt man har utstyr for det..), så blir sentrale faktorer viktigere enn perifere faktorer ganske snart, også ved denne formen for trening. Har lest at du sykler en del. Kult det. Birken neste år? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.