Gå til innhold

øke kondisjon

Gjest vil bli i form nå med det samme

Anbefalte innlegg

Gjest vil bli i form
Skrevet

Pulssoner er et redskap for intensitetsstyring. Man tar utgangspunkt enten i makspuls eller maks. oksygenopptak, og beregner sonene derifra. Finnes mange mulige inndelinger. Har sett noen gode, og noen helt forferdelige. Olympiatoppens soneinndeling er veldig god, sett deg inn i den. Du finner den flere steder på nettet, om du søker litt.

tusen takk for god informasjon og gode tips!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Dory

4

• cecily

2

• meg__123!

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

hei,kan du forklare innlegget ditt?det med pulssoner.betyr det intervalltrening?

på forhånd takk for svar:)

det går stort sett ut på at du bør trene en knallhard økt i løpet av uka (ja, hvis du er godt trent kan du trene intervall denne dagen) Resten av treningene bør være på lav intensitet.

Når man trener uten pulsklokke, har man lett for å ligge på middels. Men for å øke kondisen bør du trene på _høy_ og _lav_ intensitet, ikke midt imellom.

Gjest Aimabel
Skrevet

Kroppen hans kommer til å si stopp lenge før han klarer å presse seg over bristepunktet, så det ville jeg ikke engang tenkt på.

Herregud da, målet er å bli bedre form, ikke bli overtrent! Jeg skjønte ikke helt hva du mente....?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Herregud da, målet er å bli bedre form, ikke bli overtrent! Jeg skjønte ikke helt hva du mente....?

Jeg mener at det skal en del til for at en helt utrent person skal bli overtrent.

Eller har du sett veldig mange utrente personer som begynner å trene flere ganger om dagen og på den måten sliter seg ut?

Det har ikke jeg. De færreste nybegynnere hadde klart å overtrene seg selv om de gikk inn for det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg mener at det skal en del til for at en helt utrent person skal bli overtrent.

Eller har du sett veldig mange utrente personer som begynner å trene flere ganger om dagen og på den måten sliter seg ut?

Det har ikke jeg. De færreste nybegynnere hadde klart å overtrene seg selv om de gikk inn for det.

mosjonister kan også overtrene. Derfor burde alle ha en plan dersom man skal trene målrettet.

Jeg er helt avhengig av å balansere treningen for å ikke få skader/ bryte ned kroppen. Og det, enten jeg er i god eller dårlig form. (godt mulig jeg er litt sjør)

Det værste man kan gjøre hvis man er i dårlig form er å trene så hardt en uke, at man får skade, eller blir så sliten at man ligger rett ut neste uke.

ShitDiddelyDo
Skrevet

mosjonister kan også overtrene. Derfor burde alle ha en plan dersom man skal trene målrettet.

Jeg er helt avhengig av å balansere treningen for å ikke få skader/ bryte ned kroppen. Og det, enten jeg er i god eller dårlig form. (godt mulig jeg er litt sjør)

Det værste man kan gjøre hvis man er i dårlig form er å trene så hardt en uke, at man får skade, eller blir så sliten at man ligger rett ut neste uke.

Men det høres ut som om fyren over er nødt til å få god kondis raskt. Jeg ser for meg at han f.eks. skal gjennom en eller annen test hvor han må prestere bra.

Og er det rask kondis man vil ha er det bare å kline til så mye som mulig fram til kondisen er der. Et par uker med løping 5-6 dager i uka gjør underverker.

Gjest staedtler
Skrevet

det går stort sett ut på at du bør trene en knallhard økt i løpet av uka (ja, hvis du er godt trent kan du trene intervall denne dagen) Resten av treningene bør være på lav intensitet.

Når man trener uten pulsklokke, har man lett for å ligge på middels. Men for å øke kondisen bør du trene på _høy_ og _lav_ intensitet, ikke midt imellom.

Trenger ikke være godt trent for å kjøre intervalløkter. I hvertfall ikke fysiologisk. De siste par åra har man blant annet begynt å guide hjertepasienter gjennom trening i sone 4, muligens 5.

Og én hard økt i uka, resten lav intensitet? Vel bombastisk! :-) Det er mer sammensatt enn som så.

Men skjønner likevel poenget/hensikten med å ikke gjøre det for innvikla for en newbie.

Gjest Aimabel
Skrevet

Men det høres ut som om fyren over er nødt til å få god kondis raskt. Jeg ser for meg at han f.eks. skal gjennom en eller annen test hvor han må prestere bra.

Og er det rask kondis man vil ha er det bare å kline til så mye som mulig fram til kondisen er der. Et par uker med løping 5-6 dager i uka gjør underverker.

et par uker med løping 6 ganger i uka!? Å, jeg skulle ønske jeg hadde en kropp som gikk med på det..... :-/

Gjest Aimabel
Skrevet

Trenger ikke være godt trent for å kjøre intervalløkter. I hvertfall ikke fysiologisk. De siste par åra har man blant annet begynt å guide hjertepasienter gjennom trening i sone 4, muligens 5.

Og én hard økt i uka, resten lav intensitet? Vel bombastisk! :-) Det er mer sammensatt enn som så.

Men skjønner likevel poenget/hensikten med å ikke gjøre det for innvikla for en newbie.

ja, det var hensikten ja....

Trene intervall som nybegynner? Jeg mener at nybegynnere må begynne lett. Det er altfor mange som havner i en jo-jo-trening, fordi de starter for hardt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

et par uker med løping 6 ganger i uka!? Å, jeg skulle ønske jeg hadde en kropp som gikk med på det..... :-/

Jeg vet jo ingenting om fyrens kropp. Har han vært en skikkelig sofagris i 20 år og veier 150 kilo, ville jeg ikke anbefalt noe sånt. Da ville jeg begynt med gåing.

Men er han en normaltvektig fyr i dårlig form, går det fint.

Han må bare begynne rolig, men det går av seg selv. En sofagris greier uansett ikke å presse seg så jævlig at han segner om, og kroppen sier selv fra om han trenger en hviledag.

Tviler på at en latsabb drar seg ut av sofaen og løper i halvannen time en dag han er utslitt.

Problemet for de aller fleste er at de trener alt for lite. Ikke for mye.

Gjest staedtler
Skrevet

ja, det var hensikten ja....

Trene intervall som nybegynner? Jeg mener at nybegynnere må begynne lett. Det er altfor mange som havner i en jo-jo-trening, fordi de starter for hardt.

Da er det pga. mangel på god veiledning, eller manglende disiplin til å følge den.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg vet jo ingenting om fyrens kropp. Har han vært en skikkelig sofagris i 20 år og veier 150 kilo, ville jeg ikke anbefalt noe sånt. Da ville jeg begynt med gåing.

Men er han en normaltvektig fyr i dårlig form, går det fint.

Han må bare begynne rolig, men det går av seg selv. En sofagris greier uansett ikke å presse seg så jævlig at han segner om, og kroppen sier selv fra om han trenger en hviledag.

Tviler på at en latsabb drar seg ut av sofaen og løper i halvannen time en dag han er utslitt.

Problemet for de aller fleste er at de trener alt for lite. Ikke for mye.

Greit, jeg har skjønt poenget. Men er det virkelig noen som spør om man må trene mye for å bli i god form...???! :-)

Jeg er _ikke_ latsabb og _ikke_ overvektig. Men hvis jeg ikke er forsiktig, og trener riktig (iallefall rikitig for meg) så blir jeg trøtt og slapp, og får skader.

Gjest Aimabel
Skrevet

Da er det pga. mangel på god veiledning, eller manglende disiplin til å følge den.

Jeg har aldri hatt personlig trener så det vet jeg ikke noe om.

Gjest vil bli i form
Skrevet

takk for god veiledning!

nå er jeg i gang med trening:)

Gjest vil bli i form
Skrevet

takk for gode treningstips! er i gang med trening nå:)

Gjest Aimabel
Skrevet

takk for gode treningstips! er i gang med trening nå:)

Så bra! Synes du det er gøy?

Gjest vil bli i form
Skrevet

Så bra! Synes du det er gøy?

ja! satser på sykling og spinning. dette er noe jeg vil fortsette med:)

så fint at dere bidro med tips!

Skrevet

ja! satser på sykling og spinning. dette er noe jeg vil fortsette med:)

så fint at dere bidro med tips!

Jeg også digger spinning og sykling:)

Lykke til og kos deg med treningen!

Jeg har fått pulskokke, og formen har blitt mye bedre etter djeg fikk den:) Da klarer jeg å følge med hva slags soner jeg er innom.

Gjest vil bli i form
Skrevet

Jeg har fått pulskokke, og formen har blitt mye bedre etter djeg fikk den:) Da klarer jeg å følge med hva slags soner jeg er innom.

takk skal du ha! :)

har du trent lenge? hvor mange ganger pr uke trener du spinning?

Gjest vil bli i form
Skrevet

har lest om dette med max-puls, kan man måle den selv?hva gjorde du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...