Gjest snøball Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Har hørt så mye drit om Egypt for tiden. Om at det står "vakter" med geværer så å si på hvert hjørnet og holder utskikk. Dette hører ikke no trivelig ut. Dette er fortalt av personer som var der i sommer. (Hurghada) Stemmer dette og har noen av dere vært der i sommer? Hva med Sharm El Sheikh da? Gjelder det samme der? Har lenge hatt lyst til å reise til Egypt. Men kanskje bildet mitt blir ødelagt hvis jeg blitt møtt av slike folk der nede nå. Kanskje jeg burde drøye turen litt? Hva syns dere? 0 Siter
hjernetrimmern Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Du kan jo høre med ambassaden, eller reiseselskapet du ønsker og reise med! Men jeg var i Egypt for et par år siden, og det er vakter med gevær overalt, og det er ikke farlig. Jeg synes det var betryggende, for de passet faktisk på oss turister! Kriminalitet finnes nesten ikke i det hele tatt der nede, for det er skikkelig straff, hvis de innfødte gjør noe galt! Vi var i Kairo, Luxor og cruise på Nilen i 14 dager, og hadde det knall! Kjenner flere som har vært både i Sharm El Sheik og Hurgada, og de synes det var knall! Må absolutt anbefales! 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Du kan jo høre med ambassaden, eller reiseselskapet du ønsker og reise med! Men jeg var i Egypt for et par år siden, og det er vakter med gevær overalt, og det er ikke farlig. Jeg synes det var betryggende, for de passet faktisk på oss turister! Kriminalitet finnes nesten ikke i det hele tatt der nede, for det er skikkelig straff, hvis de innfødte gjør noe galt! Vi var i Kairo, Luxor og cruise på Nilen i 14 dager, og hadde det knall! Kjenner flere som har vært både i Sharm El Sheik og Hurgada, og de synes det var knall! Må absolutt anbefales! Åja. Så det er vakter med gevær der til vanlig, ikke bare nå for tiden? Hvis det er slik så er det greit, men jeg trodde det bare var nå, pga terror og slikt. Jeg har lest lista "ikke reis til disse landene" på OD sine sider, og Egypt var ikke med på den lista, så det er nok trygt, men det var bare disse vaktene jeg tenkte på. Men hvis de alltid er der uansett så er det noe helt annet. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Hvis du syns det ødelegger ferieidyllen at det er bevæpnede folk overalt, ja da er ikke Egypt stedet. Man må være forberedt på hva man kommer til. 0 Siter
hjernetrimmern Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Åja. Så det er vakter med gevær der til vanlig, ikke bare nå for tiden? Hvis det er slik så er det greit, men jeg trodde det bare var nå, pga terror og slikt. Jeg har lest lista "ikke reis til disse landene" på OD sine sider, og Egypt var ikke med på den lista, så det er nok trygt, men det var bare disse vaktene jeg tenkte på. Men hvis de alltid er der uansett så er det noe helt annet. De var hvertfall overalt der vi dro, enten ute på bygda, eller inni i byene, og på flyplassene. Fikk beskjed fra reiseselskapet at vi kom til å bli møtt av slike vakter/politi overalt, og at det er vanlig! Eneste jeg vil anbefale er å ikke se araberne i øynene, for ellers så skal de selge deg hele butikken! De har ikke helt skjønt at vi nordmenn gjerne vil titte masse før vi kjøper. Så hvis du ikke er helt sikker på at du vil handle hos en, så bare ignorer dem! Eller si du er svenk, hvis de spørr...for vi nordmenn går for å være "rike" og vil handle masse! Det ble litt slitsomt, helt til vi skjønte tegninga!! Men jeg drar gjerne tilbake engang. For det er så flott. Og mange av araberne er kjempehyggelige, bare ikke de "fattige"!! Håper det blir tur da..:-) 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Hvis du syns det ødelegger ferieidyllen at det er bevæpnede folk overalt, ja da er ikke Egypt stedet. Man må være forberedt på hva man kommer til. Jeg visste ikke at det var slik, trodde det bare var nå for tiden og det var noe farlig som skjedde og at de var der pga det, men hvis det er slik hjernetrimmeren sier at det er vanlig, så blir det en helt annen sak. Da kan jeg kanskje sette Egypt på lista igjen 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 De var hvertfall overalt der vi dro, enten ute på bygda, eller inni i byene, og på flyplassene. Fikk beskjed fra reiseselskapet at vi kom til å bli møtt av slike vakter/politi overalt, og at det er vanlig! Eneste jeg vil anbefale er å ikke se araberne i øynene, for ellers så skal de selge deg hele butikken! De har ikke helt skjønt at vi nordmenn gjerne vil titte masse før vi kjøper. Så hvis du ikke er helt sikker på at du vil handle hos en, så bare ignorer dem! Eller si du er svenk, hvis de spørr...for vi nordmenn går for å være "rike" og vil handle masse! Det ble litt slitsomt, helt til vi skjønte tegninga!! Men jeg drar gjerne tilbake engang. For det er så flott. Og mange av araberne er kjempehyggelige, bare ikke de "fattige"!! Håper det blir tur da..:-) Takk for fint svar. Skal se litt på det, håper det blir tur jeg også. Har lenge ønsket å reise dit. På tide nå altså =) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jeg var i Egypt for noen år siden. På flere turistattraksjoner ble vi "forfulgt" av bevæpnede vakter, men de gjorde det såpass diskret at vi ikke tenkte videre over det. Faktisk føltes det bare trygt og godt å bli passa så godt på :-) Egypt er et flott land med flotte og humørfylte mennesker. Jeg hadde dratt! 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jeg hadde ikke reist dit akkurat nå, jeg tror det kommer til å sprenge flere bomber på turiststedene. Jeg tror jeg hadde ventet til det ble litt roligere. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jeg hadde ikke reist dit akkurat nå, jeg tror det kommer til å sprenge flere bomber på turiststedene. Jeg tror jeg hadde ventet til det ble litt roligere. Erfaringene har vist at det nettopp er da det smeller på nytt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Erfaringene har vist at det nettopp er da det smeller på nytt. Det samme tenkte jeg. Først når folk har "glemt" forrige smell, så skjer det igjen. Jeg vil tro det tar en god stund før Egypt er i faresonen på nytt. Dessuten innbiller jeg meg at det er Israel som er mest sårbare i disse dager... 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Erfaringene har vist at det nettopp er da det smeller på nytt. Jeg har fått rådet fra en nordmann som bor der nede. Jeg må bare innrømme at jeg ikke er så kjent med egyptisk politikk ;o) 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Det samme tenkte jeg. Først når folk har "glemt" forrige smell, så skjer det igjen. Jeg vil tro det tar en god stund før Egypt er i faresonen på nytt. Dessuten innbiller jeg meg at det er Israel som er mest sårbare i disse dager... Tror ikke jeg hadde tatt dette med bomber med i beregningene i det hele tatt hvis jeg hadde lyst til å reise dit. Statistisk er det antagelig minst 100 turister som drepes i den ville trafikken der nede, i forhold til de som blir offer for bomber, hvis man først skal tenke i fatalistiske baner. 0 Siter
flisa Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Har enda ikke hørt noen jeg kjenner som vil tilbake igjen. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Har enda ikke hørt noen jeg kjenner som vil tilbake igjen. Det tror jeg skyldes nettopp dårlige forberedelser. Noen tror "syden" er et eget land, hvor alt er likt som på Gran Kanaria, og får nærmeste sjokk i møtet med lokale skikker og forhold. Noe av det dummeste jeg ser er folk som kommer fra Bulgaria og syter over maten og hygienen som var sååå mye bedre på Mallorca hvor de var i fjor. Man kan begynne å lure på om slike folk har hørt om øst-Europa og forholdene der i det hele tatt før de setter seg på flyet. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Jeg hadde ikke reist dit akkurat nå, jeg tror det kommer til å sprenge flere bomber på turiststedene. Jeg tror jeg hadde ventet til det ble litt roligere. Egypt grenser med Israel, og de har store uenigheter, og Israel venter bare på å slå tilbake, så ja, det kan være usikkert å reise dit pga det,men jeg ser an situasjonen først Skal ikke kjøpe bill. enda. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Egypt grenser med Israel, og de har store uenigheter, og Israel venter bare på å slå tilbake, så ja, det kan være usikkert å reise dit pga det,men jeg ser an situasjonen først Skal ikke kjøpe bill. enda. Nei, der tar du feil gitt. Israel og Egypt ingikk fred i 1978 under den såkalte Camp-David avtalen, og etter den gamg har det aldri vært noe kluss mellom dem. 0 Siter
flisa Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Det tror jeg skyldes nettopp dårlige forberedelser. Noen tror "syden" er et eget land, hvor alt er likt som på Gran Kanaria, og får nærmeste sjokk i møtet med lokale skikker og forhold. Noe av det dummeste jeg ser er folk som kommer fra Bulgaria og syter over maten og hygienen som var sååå mye bedre på Mallorca hvor de var i fjor. Man kan begynne å lure på om slike folk har hørt om øst-Europa og forholdene der i det hele tatt før de setter seg på flyet. Alle har holdt på å drite seg ihjel - ja, borsett fra søstra mi da - ho sier det var fint der.... 0 Siter
flisa Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Tror ikke jeg hadde tatt dette med bomber med i beregningene i det hele tatt hvis jeg hadde lyst til å reise dit. Statistisk er det antagelig minst 100 turister som drepes i den ville trafikken der nede, i forhold til de som blir offer for bomber, hvis man først skal tenke i fatalistiske baner. Er'n redd, så er'n redd - og sånt blir det ikke noen hyggelig ferie av. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. august 2006 Skrevet 6. august 2006 Egypt grenser med Israel, og de har store uenigheter, og Israel venter bare på å slå tilbake, så ja, det kan være usikkert å reise dit pga det,men jeg ser an situasjonen først Skal ikke kjøpe bill. enda. Jeg tror ikke problemet ligger der. I Egypt har alle, uansett religion, levd sammen i fred og fordragelighet i alle år men nå er det bevegelse i de ekstreme muslimske kreftene der og det er nok heller problemet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.