Gå til innhold

Hva gjør jeg??

Anbefalte innlegg

Gjest fortviletjeg
Skrevet

Jeg fikk brev fra lånekassen i dag, om jeg IKKE har rett på lån/stipend neste år.

Dette er pga:

Jeg begynte på en utdannelse i 2003, men avbrøt etter et drøyt år.

Så begynte jeg på ny utdannelse 2005.

Så jeg har gått ett år, av 3 nå!

Pga at jeg avbrøt en utdannelse, så regner de det som en FORSINKELSE i utdannelsen. Og har man forsinkelse i utdannelsen, har man visst bare rett på støtte i 1 år etter forsinkelsen. Derfor fikk jeg stipend/lån 1.året, som jeg er ferdig med nå!

MEN, så står det at når jeg har fått 120 studiepoeng, så kan jeg få støtte igjen.

Har 60 poeng nå, siden jeg bare har gått 1.år på den nye utdannelsen, så det vil si at jeg IKKE får noooooe dette skoleåret, men at jeg får støtte igjen tredje og siste året!!

Hva gjøøøør jeg? Jeg klarer meg ikke 1.år uten lån/stipend! Da får jeg ikke tatt utdannelsen min!

Noen som har vært/er i samme situasjon, og vet hvilke løsninger lånekassen foreslår??

Må bare spørre, for jeg får ikke ringt lånekassen nå, og er helt fortvilet. Tenkte kanskje at jeg fikk sove litt bedre hvis noen hadde et svar på dette..

På forhånd tusen takk for svar!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest en liten kattepus
Skrevet

avbrøt du utdannelsen pga sykdom?

i såfall kanskje det kan hjelpe med en legeerklæring på dette.

Gjest fortviletjeg
Skrevet

avbrøt du utdannelsen pga sykdom?

i såfall kanskje det kan hjelpe med en legeerklæring på dette.

Nei jeg avbrøt en sykepleierutdannelse fordi jeg ikke ville bli sykepleier likevel, og så byttet jeg til førskolelærer studie...

Gjest en liten kattepus
Skrevet

Nei jeg avbrøt en sykepleierutdannelse fordi jeg ikke ville bli sykepleier likevel, og så byttet jeg til førskolelærer studie...

da vet jeg sannelig ikke.

håper noen andre kan hjelpe deg, det må da finnes en løsning..

Gjest fortviletjeg
Skrevet

da vet jeg sannelig ikke.

håper noen andre kan hjelpe deg, det må da finnes en løsning..

Ja, det må jo finnes en løsning... Jeg kan jo ikke trylle frem 80 000 kr.. Lånekassen må vel ha en ordning på det, så folk får tatt utdannelse..Hvis de bryr seg om at folk får tatt utdannelse da...

Uansett, takk for svar!!

Gjest banklån
Skrevet

Du kan snakke med banken din, om å få tatt opp et lån på en del av de samme betingelsene. Banklånet blir selvsagt ikke like trygt som et lånekasselån, men det blir ikke nødvendigvis dyrere. Du må betale det tilbake raskere etter endt utdannelse enn du hadde gjort med et lånekasselån, så du må regne på det sammen med banken din.

Når du har innhentet forsinkelsen (utover ett år), fortsetter du hos lånekassen.

Gjest eskimo`n
Skrevet

Hva med å jobbe mens du studerer? Kjenner flere som ikke har tatt en krone i lån, hatt en krevende studie,men likevel jobba for å overleve? OG bodd på hybel for seg selv. Alt er mulig bare man vil det!! ;)

Skrevet

Er i samme situasjon som deg. Avbrøt en utdannelse for 1 1/2 år siden, og får ikke studielån før jeg har tatt igjen de poengene. Løsningen ble at jeg flyttet hjem. Har gått på skole i vår, men har ennå et halvt år igjen før jeg har tatt igjen poengene.

Skal jobbe i høst, og etter jul starter jeg forhåpentlig igjen med studier. Får klare meg med oppsparte midler et halvt år da frem til sommeren.

Du har ikke mulighet for en jobb, bruke evt oppsparte midler, flytte hjem, el. en billig plass å bo, bo sammen med noen, eller noe slikt da?

Skrevet

Jeg sitter i samme båt. Har nå vært student og bodd i egen leilighet på studentby i ett år uten lån/stipend. I høst levde jeg veldig trangt kan du si. Levde stort sett på det jeg hadde tjent fra sommerjobben. Dvs det ble mye tørre knekkebrød og vann og tørrmat (som jeg hadde spart opp fra før, jeg kjøper jo så mye mat når jeg har penger, at man skulle tro jeg ventet på krig eller no).

Litt i november/desember måtte jeg begynne å spørre etter penger, fra mor og far. Fikk litt da. Og så fikk jeg 3000 kr i julegave av far pga jeg sa det var penger jeg ønsket meg.

Mormor døde i fjor, og arven kom i januar, så dette siste semesteret har jeg levd godt, i tillegg til at jeg begynte å jobbe i januar (bare en liten jobb en dag i uka, tjener rundt 4000 i mnd). I sommer har jeg jobbet mer og tjent inn litt, og fått litt bursdagspenger. så jeg klarer meg. Prøve å ikke bruke opp hele arven :)

Nå flytter jeg inn til typen og går ned 900 kr i husleie :)

Håper du finner en løsning. Det er utrolig dumt å måtte slutte å studere pga man ikke har penger til det.

Skrevet

Er i samme situasjon som deg. Avbrøt en utdannelse for 1 1/2 år siden, og får ikke studielån før jeg har tatt igjen de poengene. Løsningen ble at jeg flyttet hjem. Har gått på skole i vår, men har ennå et halvt år igjen før jeg har tatt igjen poengene.

Skal jobbe i høst, og etter jul starter jeg forhåpentlig igjen med studier. Får klare meg med oppsparte midler et halvt år da frem til sommeren.

Du har ikke mulighet for en jobb, bruke evt oppsparte midler, flytte hjem, el. en billig plass å bo, bo sammen med noen, eller noe slikt da?

At du ikke fortsetter å bo hjemme til du er ferdig!

Gjest andre utveier
Skrevet

Ta opp lån i banken. Det gjorde jeg, da jeg skulle studere utenlands et par år og studielånet ikke strakk til.

Litt dyrere blir det, men da får du i all fall tatt den utdanningen du vil.

Skrevet

Skjønner godt at folk helst vil la være å bo hos foreldrene jeg, selv om det er mindre økonomisk praktisk.

Jeg har en veldig god kompis som, i en alder av 31, fortsatt bor hjemme. Han har studert intil for et halvt års tid siden, og jeg driver nå og sparker ham for å få ham til å se til helvete å komme seg hjemmefra :-)

"........................................"

Skrevet

Uff, stakkars deg!

Du har fått gode svar under her, så jeg ville bare gi deg en klem og krysse fingrene for at det ordner seg.

Skrevet

Skjønner godt at folk helst vil la være å bo hos foreldrene jeg, selv om det er mindre økonomisk praktisk.

Jeg har en veldig god kompis som, i en alder av 31, fortsatt bor hjemme. Han har studert intil for et halvt års tid siden, og jeg driver nå og sparker ham for å få ham til å se til helvete å komme seg hjemmefra :-)

"........................................"

hehe - han gruer får å ta ansvar :)

Jeg har sagt til døtrene mine at de skal få bo gratis hjemme om de utdanner seg og gjør det skikkelig på skolen. Jeg snakker av dårlig erfaring -selv flyttet jeg som 15-åring - - det var ikke HELT bra....jeg var jo trøtt husmor allerede som 17-åring.

Skrevet

Skal flytte til kjæresten min :-)

Hadde jeg ikke hatt kjæreste så hadde jeg nok blitt boende hjemme, selv om det kan være noe hærk til tider :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...