Gå til innhold

Vepsestikk i munn/hals

Anbefalte innlegg

Gjest bedre føre var
Skrevet

I disse vepsetider bekymrer jeg meg en del for hva som ville skje dersom barna eller jeg selv fikk vepsestikk i munnen eller halsen. Har jo hørt iblant at folk kan få veps i munnen ved spising/drikking eller mens de løper feks.

Så bare for å være forberedt på det verste: Hva gjør man i slikt tilfelle? Slimhinner kan vel hovne opp veldig, tenk om man får pusteproblemer og det er langt til lege??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, og kommer til å ringe 113 med en gang hvis det skjer med et av mine barn.

Skrevet

Guttungen på 5 fikk stikk på halsen (utenpå)...fikk lettere panikk da, men etter fire døgn er det fortsatt kun noen bittesmå røde prikker rundt stikket. Selve stikket synes ikke og han klager ingenverdens ting. Klør ikke eller svir. Så jeg tror vi har vært heldige. Er nok verre hvis man får veps i munnen.

Skrevet

Moren min ble stukket inni halsen en gang. Det satt en veps på vannmelonbiten hun putta i munnen. Hun kjente stikket og vepsen tumla ut av munnen på henne *ugh*

Hun kjente seg litt hvesen og "rar" der stikket var og ringte til legen med det samme. Jeg kjørte henne dit (hun fikk ikke kjøre alene i tilfelle forverring..) og jeg mener å huske hun fikk allergitabletter. Mest sannsynlig hadde ikke tablettene vært nødvendige ig og med at hun nesten ikke fikk noen reaksjon.

Jeg er forøvrig livredd for at mannen min skal bli stukket på et slikt sted. Han ble stukket på underarmen for mange år siden og på fem minutter var armen dobbelt så stor. Skikkelig ekkelt...

Sånn sett er jeg litt engstelig for at ungene skal ha arvet den samme allergien. Alle tre har blitt stukket av veps på føtter/hender, men har så langt hatt svake symptomer.

Kanskje kan det være lurt å ha Zyrtec i hus? Da kan man gi en tablett med det samme og deretter ringe legevakta?

Skrevet

Moren min ble stukket inni halsen en gang. Det satt en veps på vannmelonbiten hun putta i munnen. Hun kjente stikket og vepsen tumla ut av munnen på henne *ugh*

Hun kjente seg litt hvesen og "rar" der stikket var og ringte til legen med det samme. Jeg kjørte henne dit (hun fikk ikke kjøre alene i tilfelle forverring..) og jeg mener å huske hun fikk allergitabletter. Mest sannsynlig hadde ikke tablettene vært nødvendige ig og med at hun nesten ikke fikk noen reaksjon.

Jeg er forøvrig livredd for at mannen min skal bli stukket på et slikt sted. Han ble stukket på underarmen for mange år siden og på fem minutter var armen dobbelt så stor. Skikkelig ekkelt...

Sånn sett er jeg litt engstelig for at ungene skal ha arvet den samme allergien. Alle tre har blitt stukket av veps på føtter/hender, men har så langt hatt svake symptomer.

Kanskje kan det være lurt å ha Zyrtec i hus? Da kan man gi en tablett med det samme og deretter ringe legevakta?

Jeg tror ikke det er tid for noe annet enn kanskje en intubering og en injeksjon med noe. Om en allergisk blir stukket i halsen eller tunga. Det blir uhyggelig fort tett.

En anestesisykepleier eller -lege er kjekt å ha da. Noen er fryktelig allergisk. Inkludert meg.

Jeg mener jeg burde ha en injektor tilgjengelig, men legen sier det ikke er noen vits. Skal spørre hva hun mener. Noen mumler om et elekrikerrør i plast ned i halsen, men jeg er redd det må gjøres av en kyndig.

Skrevet

Jeg tror ikke det er tid for noe annet enn kanskje en intubering og en injeksjon med noe. Om en allergisk blir stukket i halsen eller tunga. Det blir uhyggelig fort tett.

En anestesisykepleier eller -lege er kjekt å ha da. Noen er fryktelig allergisk. Inkludert meg.

Jeg mener jeg burde ha en injektor tilgjengelig, men legen sier det ikke er noen vits. Skal spørre hva hun mener. Noen mumler om et elekrikerrør i plast ned i halsen, men jeg er redd det må gjøres av en kyndig.

Huff...

Onkelen min har faktisk sprøyte i lommeboka pga kraftig vepseallergi. Trodde det skulle funke, men...

Skikkelig skummelt det der! Selv reagerer jeg ikke på vepsestikk i det hele tatt. Myggen biter heller ikke på meg. Mannen min får svære røde klaker på¨huden der myggen har bitt ham. Noen ganger bader vi i en liten kulp der vi bor. Der er det endel klegg og de virker som fluepapir på ham, mens jeg ikke merker det spøtt. Snodige greier...

Skrevet

Huff...

Onkelen min har faktisk sprøyte i lommeboka pga kraftig vepseallergi. Trodde det skulle funke, men...

Skikkelig skummelt det der! Selv reagerer jeg ikke på vepsestikk i det hele tatt. Myggen biter heller ikke på meg. Mannen min får svære røde klaker på¨huden der myggen har bitt ham. Noen ganger bader vi i en liten kulp der vi bor. Der er det endel klegg og de virker som fluepapir på ham, mens jeg ikke merker det spøtt. Snodige greier...

Kanskje de lukter at han er allergisk? Nei.

Jeg tenker at noen kanskje burde lære å intubere, så det fins en mulighet for å ta en krise. Jeg tror det er farlig og vanskelig. Eller nødtracheostomi? Skummelt.

Jeg skal spørre en litt sprø svenske av en anestesisykepleier jeg kjenner.

Skrevet

Kanskje de lukter at han er allergisk? Nei.

Jeg tenker at noen kanskje burde lære å intubere, så det fins en mulighet for å ta en krise. Jeg tror det er farlig og vanskelig. Eller nødtracheostomi? Skummelt.

Jeg skal spørre en litt sprø svenske av en anestesisykepleier jeg kjenner.

Ugh, jeg håper da inderlig at jeg ikke trenger å prøve på noe sånt :-(

Finner du ut av dette så sleng inn en oppklaring her da :-)

Gjest surrehøne
Skrevet

Datteren min ble stukket av jordveps rundt munnen og halsen. Vi falt ut av tellinga da vi kom til 14.

Vi dro rett til legen som holdt til i nærheten av der vi bor.

Han ga henne kun allergitabl.

og fikk beskjed om å komme tilbake eller ta kontakt med legevakt om det ble værre.

Skrevet

Datteren min ble stukket av jordveps rundt munnen og halsen. Vi falt ut av tellinga da vi kom til 14.

Vi dro rett til legen som holdt til i nærheten av der vi bor.

Han ga henne kun allergitabl.

og fikk beskjed om å komme tilbake eller ta kontakt med legevakt om det ble værre.

Oj, jammen godt det gikk bra!

Gjest surrehøne
Skrevet

Oj, jammen godt det gikk bra!

Ja det var helt utrolig.

Jeg rakk ikke å bli redd før etter vi hadde vært hos legen. Bare reagerte.

Men det var helt utrolig hvor kjapt det gikk over. Tok allergitabl. i en uke mener jeg å huske.

Hun har også møtt på vepsen i senere tid også, men da har også gått bra, uten å ta noe tabl.

Skrevet

Ugh, jeg håper da inderlig at jeg ikke trenger å prøve på noe sånt :-(

Finner du ut av dette så sleng inn en oppklaring her da :-)

I praksis er det ikke mulighet for vanlige folk, men vanskelig er det ikke, hverken nødtracheostomi eller intubering. Det er bare snakk om å få tak i en som kan det som vil lære det bort og en å prøve på (en dukke).

Skrevet

I praksis er det ikke mulighet for vanlige folk, men vanskelig er det ikke, hverken nødtracheostomi eller intubering. Det er bare snakk om å få tak i en som kan det som vil lære det bort og en å prøve på (en dukke).

*grøss*

Jeg innser at jeg burde kunne det, men skyver det unna meg :-/

Skrevet

*grøss*

Intubering/nødtrach'er er ikke noe for folk som ikke jobber i helsevesenet:-)

Ring 113 dere, om dere trenger hjelp;-)

Skrevet

*grøss*

Svensken sier at de fleste som ikke får det til, er for feige. Litt kjappere og mer hardhendt, og saken er biff. Å skjære et høl i strupen på folk og stappe et rør inni er heller ikke for pyser :-)

Skrevet

Får man en veps i munnen er det bedre å forsøke å tygge den i hjel enn å risikere å svelge den hel, hvis man ikke greier å spytte den ut med en gang. Da kan man i hvertfall forhindre å bli stukket inni halsen.

Blir man stukket inni munnen/halsen er det veldig lurt å ringe 113/bringe personen til legevakt med en gang.

Skrevet

Intubering/nødtrach'er er ikke noe for folk som ikke jobber i helsevesenet:-)

Ring 113 dere, om dere trenger hjelp;-)

Ja, det gjør vi nok!

Skrevet

Svensken sier at de fleste som ikke får det til, er for feige. Litt kjappere og mer hardhendt, og saken er biff. Å skjære et høl i strupen på folk og stappe et rør inni er heller ikke for pyser :-)

Jeg hadde garantert besvimt midt i prosessen :-(

Skrevet

Er det noe som heter epipen? Jeg er nemlig også allergisk. Har bare blitt stukken i hånda og under foten en gang, men da hovnet hele foten min opp så jeg kunne ikke gå med sko. Da jeg ble stukket i hånda hovnet jeg kraftig opp til albuen og klødde i over 5 uker etterpå. Når jeg lot være å klø på det noen dager gikk det ned, men når jeg mot formodning klødde på det igjen, hovnet jeg opp igjen... irriterende. Har ikke gitt beskjed om det til legen min for dette er så lenge siden, men springer over 50 meter hvis jeg ser en veps for jeg er livredd.

En gang satt jeg i selskap hos familien til samboeren min, da kom en veps mot meg og jeg spratt opp og nedover plenen dems. Familien og spesielt mammaen hans syns jeg overreagerte og ba meg om å sitte iro, for da ville den ikke stikke meg. Men da er det litt rart at de gangene jeg har blitt stukket, har jeg faktisk sittet iro. Nå springer jeg jo for harde livet og er aldri blitt stukket da!

Skrevet

Er det noe som heter epipen? Jeg er nemlig også allergisk. Har bare blitt stukken i hånda og under foten en gang, men da hovnet hele foten min opp så jeg kunne ikke gå med sko. Da jeg ble stukket i hånda hovnet jeg kraftig opp til albuen og klødde i over 5 uker etterpå. Når jeg lot være å klø på det noen dager gikk det ned, men når jeg mot formodning klødde på det igjen, hovnet jeg opp igjen... irriterende. Har ikke gitt beskjed om det til legen min for dette er så lenge siden, men springer over 50 meter hvis jeg ser en veps for jeg er livredd.

En gang satt jeg i selskap hos familien til samboeren min, da kom en veps mot meg og jeg spratt opp og nedover plenen dems. Familien og spesielt mammaen hans syns jeg overreagerte og ba meg om å sitte iro, for da ville den ikke stikke meg. Men da er det litt rart at de gangene jeg har blitt stukket, har jeg faktisk sittet iro. Nå springer jeg jo for harde livet og er aldri blitt stukket da!

Jeg har også sittet i ro og blitt stukket. To ganger har jeg fulgt vepsen med øynene og den fløy rett på meg og stakk uten varsel og uten grunn. En gang i halsen og en i armen. Det hovnet skikkelig opp og klødde i ukevis.

Jeg gransker brusbokser med rekeøyer utendørs, og sørger for glass til unger. Veps har entret glassene og svømt rundt mange ganger, og jeg tenker med gru på om det var boks og de ikke kunne sees.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...