Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Det kommer jo helt an på hvordan man leser Gaarders skriblerier. Berhold Grunfeld leser det som om Gaarder vil slette Israel fra kartet, men i så fall tolker han Gaarders ekstreme form feil. Jeg har tidligere hørt gaarder kritisere israel, på grunnlag av eldgammel (flere tusen år gammel) "historie". Jeg vet egentlig ikke om han vil kunne karakteriseres som "antisemitt" - men en på spissen artikkel, som har et utgangspunkt i medmennskelighet fremfor politikk - er ikke nok til å konkludere noe slikt ut fra. "......................................." 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Det kommer jo helt an på hvordan man leser Gaarders skriblerier. Berhold Grunfeld leser det som om Gaarder vil slette Israel fra kartet, men i så fall tolker han Gaarders ekstreme form feil. *LOL* Ja, selvsagt kommer det an på hvordan man leser..for en forfatter greier tydligvis ikke å utrykke seg forståelig for folk. Har jeg ikke visst det lenge, Grunfeldt er en uintelligent uoplyst person som ikke kan lese, noe du tydligvis kan. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Se forøvrig hvordan morsk bekrefter alt vi har sagt om dette rett over her. Jeg er jødehater :-) At jeg har innvolvert meg i en lengre diskusjon om historien bak konflikten der ned (selvfølgelig ikke på DOL, men et sted hvor flertallet av deltakerne er interessert i å diskutere med utgangspunkt i noe annet enn ekstremisme), med et utgangspunkt som forsvarer israel, gjør meg kanskje til en enda større jødehater? :-) Det hele er så gjennomført barnslig at det finnes ikke ord. Det er nøyaktig som du sier - som fulle innvandrere som roper om rasisme når de ikke slipper inn på et utested :-) "........................................" Som den historieinterreserte fyr du plutselig har blitt er det kanskje ålreit å se hva en cand.philol og religionshistoriker mener: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1411948.ece Det var sikkert OK å hylle svinet Gaarder så lenge det var bare disse "galningene" og fanatikerne på DOL som mente dette var jødehat..eller hva? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 *LOL* Ja, selvsagt kommer det an på hvordan man leser..for en forfatter greier tydligvis ikke å utrykke seg forståelig for folk. Har jeg ikke visst det lenge, Grunfeldt er en uintelligent uoplyst person som ikke kan lese, noe du tydligvis kan. Gaarder er soleklar i sin ekstreme form. Jeg kjenner ikke den gammeltestamentlige formen han bygger artikkelen på, men du trenger ikke kjenne den for å se at det ikke er hans mening at Israel bør slettes fra kartet. Han er dog redd Israel utsletter seg selv. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Gaarder er soleklar i sin ekstreme form. Jeg kjenner ikke den gammeltestamentlige formen han bygger artikkelen på, men du trenger ikke kjenne den for å se at det ikke er hans mening at Israel bør slettes fra kartet. Han er dog redd Israel utsletter seg selv. Hvorfor ikke bare inrømme fakta? Kronikken er grov, ekstrem, og den har vakt sterke reaksjoner også i intellektuelle miljøer. Hvorfor stille opp for en slik ekstremist samtidig som du sitter her og messer om at det er alle andre som er det? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Hvorfor ikke bare inrømme fakta? Kronikken er grov, ekstrem, og den har vakt sterke reaksjoner også i intellektuelle miljøer. Hvorfor stille opp for en slik ekstremist samtidig som du sitter her og messer om at det er alle andre som er det? "Hvorfor ikke bare inrømme fakta? Kronikken er grov, ekstrem, og den har vakt sterke reaksjoner også i intellektuelle miljøer." Ja, den er ekstrem. Jeg har heller ikke skrevet noe annet. Men Gaarder mener ikke at Israel _bør_ utslettes fra kartet. Enkelte tolker det i den retning. Jeg sier bare at disse leser kronikken feil. Gaarder er meget kritisk til Israels politikk. Derfor blir han nå (av enkelte) stemplet som antisemitt, nøyaktig som alle andre som uttaler seg negativt om Israel blir. (Med unntak av Kåre Willoch som kun blir stemplet som en eldre mann med demens). 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 "Hvorfor ikke bare inrømme fakta? Kronikken er grov, ekstrem, og den har vakt sterke reaksjoner også i intellektuelle miljøer." Ja, den er ekstrem. Jeg har heller ikke skrevet noe annet. Men Gaarder mener ikke at Israel _bør_ utslettes fra kartet. Enkelte tolker det i den retning. Jeg sier bare at disse leser kronikken feil. Gaarder er meget kritisk til Israels politikk. Derfor blir han nå (av enkelte) stemplet som antisemitt, nøyaktig som alle andre som uttaler seg negativt om Israel blir. (Med unntak av Kåre Willoch som kun blir stemplet som en eldre mann med demens). Det du forsøker på nå er like umulig som å overbevise en innbitt muslim om at det er greit å kødde med muhammad. Fornuft og moderasjon har ingen betydning :-) "........................................" 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Det du forsøker på nå er like umulig som å overbevise en innbitt muslim om at det er greit å kødde med muhammad. Fornuft og moderasjon har ingen betydning :-) "........................................" Jeg vet. Men jeg kjeder meg. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125728 For øvrig må man begynne å spørre seg om hvem det er som går etter sivile. 1/3 av de drepte i Libanon er under 13 år. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg vet. Men jeg kjeder meg. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125728 For øvrig må man begynne å spørre seg om hvem det er som går etter sivile. 1/3 av de drepte i Libanon er under 13 år. Her har du litt til å "kjede" deg med. Skrevet av en av to gjenlevende norske jøder fra konsentrasjonsleirene. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1411950.ece Skriv et personlig brev og fortell hvor feil han tar av Gaarder og hvilken ekstremist han er. Men vent til du kjeder deg skikkelig en dag da...for det nytter jo ikke å forklare "slike" folk noe, ikke sant. *PFØY* 0 Siter
Hawkwind Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Hysj, da. Det er da soleklart at Gaarder, som mesteparten av det norske folk, selvfølgelig egentlig er jødehater? Det blir gang på gang klaget over, av flere her, at man ikke kan kritisere Isral uten å bli forsøkt stemplet som jødehater. Og hver eneste gang bekrefter israelittene her inne dette, ved å stemple hver og en som uttaler seg kritisk om Israels politikk som jødehatere. "....................................." Ja, det er rart med det. Mange som leser ordet Intifada som h-o-l-o-c-a-u-s-t... 0 Siter
Hawkwind Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Gaarder er frekk nok til å brukte det gamle trikset...han omfavner det israelske folket, men konstaterer (og argumenterer for) at staten Israel er historie. Gaarder skriver overraskende dårlig og lite reflektert. Det gode salget av bøker har tydeligvis blåst opp hans selvbilde i en slik grad at han velger å benytte nærmest profetiske vendinger, en stupid vi-form og bare dårlig tilslørte anti-jødiske holdninger. Kommer an på øyet som ser, det der. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Nærmere bestemt den mest "reflektere" jødehets som har vært presentert i Norge siden krigen. Leser ikke dette som hverken det ene eller det andre i den retning selv. Men så har jeg heller ikke et forutinntatt standpunkt for den ene eller den andre siden i konflikten heller. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg vet. Men jeg kjeder meg. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125728 For øvrig må man begynne å spørre seg om hvem det er som går etter sivile. 1/3 av de drepte i Libanon er under 13 år. Der ble tråden ganske effektivt hitlet gitt, med en "saklig" referanse til holocaust :-) Når det gjelder dette med sivile i libanon, så er det etter min mening minst to sider: 1. Hizbollah gjemmer seg under skjørtene til sivile kvinner når de skyter raketter. Dette vet man. 2. Og nettopp fordi alle vet dette, så _vet_ israel inderlig godt at det er det de gjør. Likevel bomber de tilsynelatende _helt_ ukritisk landsbyer og boliger. "...................................." 0 Siter
flisa Skrevet 7. august 2006 Forfatter Skrevet 7. august 2006 Der ble tråden ganske effektivt hitlet gitt, med en "saklig" referanse til holocaust :-) Når det gjelder dette med sivile i libanon, så er det etter min mening minst to sider: 1. Hizbollah gjemmer seg under skjørtene til sivile kvinner når de skyter raketter. Dette vet man. 2. Og nettopp fordi alle vet dette, så _vet_ israel inderlig godt at det er det de gjør. Likevel bomber de tilsynelatende _helt_ ukritisk landsbyer og boliger. "...................................." Det er grusomt - men Israel advar på forhånd - det gjør ikke Hezeballa....sjukt hele greia. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Det er grusomt - men Israel advar på forhånd - det gjør ikke Hezeballa....sjukt hele greia. Å advare på forhånd er helt verdiløst, det burde være rimelig åpenbart. Først bomber de i filler infrastrukturen, så sier de "kom dere vekk, for nå skal vi legge byen deres i grus". Javel...da er det bare å trekke med seg kjærra på de istykkerbombede veiene da, er det ikke? Jeg sier ikke at Israel går inn for å drepe sivile hvis de kan unngå det. Men libanesiske sivile står åpenbart ganske langt ned på prioriteringslisten, og har status som ganske "expendable". Og DET er det ingen unnskyldning for - det er en mangel på respekt for mennskeliv som Israel deler i nøyaktig samme grad som resten av landene der nede. "......................................" 0 Siter
flisa Skrevet 7. august 2006 Forfatter Skrevet 7. august 2006 Å advare på forhånd er helt verdiløst, det burde være rimelig åpenbart. Først bomber de i filler infrastrukturen, så sier de "kom dere vekk, for nå skal vi legge byen deres i grus". Javel...da er det bare å trekke med seg kjærra på de istykkerbombede veiene da, er det ikke? Jeg sier ikke at Israel går inn for å drepe sivile hvis de kan unngå det. Men libanesiske sivile står åpenbart ganske langt ned på prioriteringslisten, og har status som ganske "expendable". Og DET er det ingen unnskyldning for - det er en mangel på respekt for mennskeliv som Israel deler i nøyaktig samme grad som resten av landene der nede. "......................................" Ja jeg syns også det er for jævlig. Selv om jeg også syns at disse Hezeballene skal være med på å bære skylden for egne tap, jeg tror de verdsetter liv for kvinner og barn noen hakk under Israel. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Ja jeg syns også det er for jævlig. Selv om jeg også syns at disse Hezeballene skal være med på å bære skylden for egne tap, jeg tror de verdsetter liv for kvinner og barn noen hakk under Israel. Ah, men jeg er ihvertfall ikke blant de som forsøker å frita Hizbollah for ansvar. Forskjellen er at jeg gir Israel ansvaret også - hvordan kan man ikke gjøre det, når det er de som bomber? Og selv om den sedvanlige jødehat-hyleren her påstår det, så har jeg heller aldri argumentert for at norge skal anerkjenne hamas som regjering. Jeg påpeker kun at det faktisk _er_ en lovlig valgt regjering, og at hamas har sagt seg villige til å forhandle med Israel mens Israel blånekter. Og da er spørsmålet hvem som er urimelig her og nå? Ikke så vanskelig å svare på det, heh? "....................................." 0 Siter
gripp Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 nemlig Men for all del..det er velkjent at også Helge Øgrim er en gammel, blodrød stalinist, blant annet medlem av AKP. Han har senere hen kommet på bedre tanker, men sånn "for the record". 0 Siter
flisa Skrevet 7. august 2006 Forfatter Skrevet 7. august 2006 Men for all del..det er velkjent at også Helge Øgrim er en gammel, blodrød stalinist, blant annet medlem av AKP. Han har senere hen kommet på bedre tanker, men sånn "for the record". Det visste jeg -trodde jeg serru! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.