Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har mest sannsynlig herpes type 1 nedentil. Fikk fra munnsår fra kjæreste. Hatt i 6 år med 2-3 utbrudd siden den gang. Bør jeg unngå å ha munnsex med ny sexpartner når jeg ikke har utbrudd? Ellers ved samleie brukes alltid kondom. Snakket med lege som mente at det først er når et forhold har kommet til et punkt at man vurderer å slutte med kondom at det er nødvendig å ta opp at en har herpes..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Flertallet av oss har gjennomgått infeksjon med herpes 1 eller 2. Alle som har gjennomgått infeksjon blir bærere av virus. Av og til får vi utbrudd, av kjente eller ukjente utløsende årsaker. Under utbryddet blir dwet alltid produsert virus. På den andre siden er det stort sett ikke produksjon utenom utbryddene. Men det er ikke noe absolutt sannhet. Noen av oss har virusproduksjon av og til også utenom utbryddene. Vi har veldig små sjanser til å være sikker på når virus produseres uten symptomer. Det er sannsynlikgvis relativt sjelden, men kan ikke si at det er aldri. Hjelper det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1863699
Del på andre sider

Jeg mener det er sånn at om en allerede har viruset i kroppen (noe som gjelder for ca 80% av befolkningen, selv om mange aldri får utbrudd) så vil en ikke reinfiseres på et nytt sted. Noen med peiling må gjerne korrigere meg, men er ganske sikker på at jeg har lest dette. Man danner jo antistoffer når man har viruset i kroppen.

Problemet er at man ikke vet hvem som er smittet og ikke, overfører du smitte i underlivet til en som ikke har herpes i seg fra før, er jo det veldig kjedelig.

Men munnsex utenom utbrudd er nok ikke er så veldig risikofylt.

Jeg har hatt leppeherpes i alle år, hadde alltid mange utbrudd i året. Begynte å ta tilskudd av C-vitamin, opp mot 1000mg pr dag (da er det også viktig å drikke mer vann, pga syren), og etter det har jeg knapt hatt utbrudd. Jeg er helt overbevist om at C-vit er årsaken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1863719
Del på andre sider

Flertallet av oss har gjennomgått infeksjon med herpes 1 eller 2. Alle som har gjennomgått infeksjon blir bærere av virus. Av og til får vi utbrudd, av kjente eller ukjente utløsende årsaker. Under utbryddet blir dwet alltid produsert virus. På den andre siden er det stort sett ikke produksjon utenom utbryddene. Men det er ikke noe absolutt sannhet. Noen av oss har virusproduksjon av og til også utenom utbryddene. Vi har veldig små sjanser til å være sikker på når virus produseres uten symptomer. Det er sannsynlikgvis relativt sjelden, men kan ikke si at det er aldri. Hjelper det?

Hei igjen.

Vel slik jeg oppfatter det er det usikkerhet rundt perioder uten utbrudd at en aldri kan være 100% sikker noen gang. Men sannsynligheten tilsier.. Og så stor andel av befolkningen som har vært utsatt for smitte.. Som om man har munnsår, kan man vel ikke slutte å kysse noen når en ikke har utbrudd, fordi kanskje..? Smitten kan vel være der? Og når jeg leser om dette blir man litt forvirret. Man kan jo ha blitt smittet en gang fra noen som ikke hadde sår, og selv ikke få noen utbrudd før flere år senere. Jeg bare antar at jeg fikk av kjæresten min den gang jeg fikk. Men i realiteten så kan jeg ha hatt smitten i meg fra tidligere uten å fått utbrudd? Blir litt fortvilet av dette og vil selvsagt ikke smitte noen vitende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1864045
Del på andre sider

Jeg mener det er sånn at om en allerede har viruset i kroppen (noe som gjelder for ca 80% av befolkningen, selv om mange aldri får utbrudd) så vil en ikke reinfiseres på et nytt sted. Noen med peiling må gjerne korrigere meg, men er ganske sikker på at jeg har lest dette. Man danner jo antistoffer når man har viruset i kroppen.

Problemet er at man ikke vet hvem som er smittet og ikke, overfører du smitte i underlivet til en som ikke har herpes i seg fra før, er jo det veldig kjedelig.

Jeg har hatt leppeherpes i alle år, hadde alltid mange utbrudd i året. Begynte å ta tilskudd av C-vitamin, opp mot 1000mg pr dag (da er det også viktig å drikke mer vann, pga syren), og etter det har jeg knapt hatt utbrudd. Jeg er helt overbevist om at C-vit er årsaken.

Takk for innlegget. Skal virkelig prøve det med c-vitaminer. Men som jeg skrev har jeg hatt ekstremt få utbrudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1864123
Del på andre sider

Selv om du har munnherpes, regner jeg med at du likevel kysser andre og evt gir munnsex utenom utbrudd? Du går vel ikke rundt med konstant frykt for å smitte noen? De fleste har jo mest sannsynlig vært borti noen som har viruset i seg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1864586
Del på andre sider

Annonse

Selv om du har munnherpes, regner jeg med at du likevel kysser andre og evt gir munnsex utenom utbrudd? Du går vel ikke rundt med konstant frykt for å smitte noen? De fleste har jo mest sannsynlig vært borti noen som har viruset i seg..

Jeg er i fast forhold på 10. året, men samboeren min hadde ikke viruset i seg fra før. Da vi traff hverandre smittet jeg ham på leppa, vi klinte mens jeg hadde utbrudd, visste ikke bedre da. ;-)

Stakkar, han ble fryktelig syk i nesten en uke, høy feber og greier. Ikke noe OK, men det er vanlig for voksne å bli veldig syke når de smittes med herpes for første gang. Han får nå oftere utbrudd på leppa enn meg, men han tar heller ikke C-vitamin.

Holder oss på matta når en av oss har utbrudd, men tenker ikke på det ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240982-munnsex-og-herpes/#findComment-1865372
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...