Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Hei. Har spist 4 paralgin samtidig i dag.hadde så vondt.Søkte da på paracetamol og leste her inne at hvis overdose begynner man og svette og blir kval, oppkast og mageproblemer.Dette kom 4-6 timer etter du tok tabelettene. Nå er jeg blitt kvalm og svetter. Er livredd for det sto at innen 2-4 dager kunne jeg få lever svikt. Men synes at 4 stk var lite til at det skulle bli overdose. Føler meg ganske dårlig nå. Håper noen kan svare meg. Hva gjør jeg nå? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Om du hade vært så livredd som du sier, hadde du vel dratt rett til legevakta vel? 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Ring legevakta, legen din eller giftsentralen. 0 Siter
Gjest soljenta_83 Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Ta en tlf til lege/legevakta. Dette er nok ingen overdose,men mange blir kvalme og svetter av smertestillende. Særlig når det er såpass mye. Jeg blir også det. 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Om du hade vært så livredd som du sier, hadde du vel dratt rett til legevakta vel? Jeg ble litt redd ja, men syns 4 tabeletter var lite til at det skulle bli en overdose. Sitter på jobb så det er ikke bare og dra hvis det er falsk alarm. Trodde man måtte spuse veldig mye før det skulle bli overdose. 0 Siter
Mirabell Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Ta det med ro, det går sikkert bra. Les først pakningsvedlegget, jeg mener det står der hvor mye som gir overdose (hvor mange mg paracetamol pr kg kroppsvekt eller noe). Ring lege eller legevakt hvis du ikke finner ut av det. Lykke til! 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg ble litt redd ja, men syns 4 tabeletter var lite til at det skulle bli en overdose. Sitter på jobb så det er ikke bare og dra hvis det er falsk alarm. Trodde man måtte spuse veldig mye før det skulle bli overdose. Til en annen gang - den beste måten å stille smerter på er: 600 mg IBUX blandet med 2 Paracet. 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Til en annen gang - den beste måten å stille smerter på er: 600 mg IBUX blandet med 2 Paracet. Takk for tipset:-) 0 Siter
citygirl Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 4 paralgin forte som et engangstifelle har nok ikke skadet leveren din permanent, men at du har ubehagelige symptomer nå skyldes nok heller opiatinnholdet i paralginen. (Paralgin forte inneholder både paracetamol og kodeinfosfat som er et morfinlignende stoff). Langtidsbruk av paracetamolpreparater eller overdosering over tid eller inntak av f.eks 20 tbl kan være nok til å gi permanent leverskade, og paracetamolforgiftning er faktisk den mest hyppige årsaken til innleggelser pga forgiftninger i sykehus. Leversvikt skal du ikke spøke med, men akkurat i ditt tilfelle ville jeg altså ikke vært bekymret med mindre du gjentar dette. Advarsler og bruksansvisninger som står på medisinpakker står der for en grunn. Hvis du har så vondt at ikke 2 paralgin forte tar knekken på det har du ingen ting å gjøre på jobb. Paralgin forte er avhengighetsskapende og skal brukes med stor forsiktighet! Nå håper jeg du har lært noe av dette og ikke gjør det igjen! 0 Siter
Gjest Murri Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Ta det med ro, det går sikkert bra. Les først pakningsvedlegget, jeg mener det står der hvor mye som gir overdose (hvor mange mg paracetamol pr kg kroppsvekt eller noe). Ring lege eller legevakt hvis du ikke finner ut av det. Lykke til! Tusen takk for bra svar:-) 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 4 paralgin forte som et engangstifelle har nok ikke skadet leveren din permanent, men at du har ubehagelige symptomer nå skyldes nok heller opiatinnholdet i paralginen. (Paralgin forte inneholder både paracetamol og kodeinfosfat som er et morfinlignende stoff). Langtidsbruk av paracetamolpreparater eller overdosering over tid eller inntak av f.eks 20 tbl kan være nok til å gi permanent leverskade, og paracetamolforgiftning er faktisk den mest hyppige årsaken til innleggelser pga forgiftninger i sykehus. Leversvikt skal du ikke spøke med, men akkurat i ditt tilfelle ville jeg altså ikke vært bekymret med mindre du gjentar dette. Advarsler og bruksansvisninger som står på medisinpakker står der for en grunn. Hvis du har så vondt at ikke 2 paralgin forte tar knekken på det har du ingen ting å gjøre på jobb. Paralgin forte er avhengighetsskapende og skal brukes med stor forsiktighet! Nå håper jeg du har lært noe av dette og ikke gjør det igjen! Takk for et fornuftig svar. Det som gjør meg redd er at jeg er avhengi av paralgin og får dette til legen med beskjed om og ta 6 om dagen ( har kronisk smertelidelse). Siden jeg spiser så mye ellers gjør at jeg ble veldig redd nå. Men tro meg jeg blir aldrig og gjøre dette igjen. 0 Siter
citygirl Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Takk for et fornuftig svar. Det som gjør meg redd er at jeg er avhengi av paralgin og får dette til legen med beskjed om og ta 6 om dagen ( har kronisk smertelidelse). Siden jeg spiser så mye ellers gjør at jeg ble veldig redd nå. Men tro meg jeg blir aldrig og gjøre dette igjen. Bra:-) Når man trenger sterke smertestillende daglig er det viktig med god kontakt og oppfølging fra legen din. Fint at du har fått en anbefalt døgndose å forholde deg til. Hvis du på sikt trenger mer veiledning mht smertestillende, bør du snakke med legen din om evt henvises til en smertepoliklinikk el,l. Det finnes mange andre medisiner og smertestillende metoder som kan redusere ditt behov for sterke smertestillende. Snakk med legen din om dette neste gang du er der, hvis man har en kronisk tilstand som det du beskriver er det viktig med skikkelig behandling så ikke medisinene dine påfører deg ekstra problemer som avhengighet eller organskader. Ønsker deg lykke til:-) 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Bra:-) Når man trenger sterke smertestillende daglig er det viktig med god kontakt og oppfølging fra legen din. Fint at du har fått en anbefalt døgndose å forholde deg til. Hvis du på sikt trenger mer veiledning mht smertestillende, bør du snakke med legen din om evt henvises til en smertepoliklinikk el,l. Det finnes mange andre medisiner og smertestillende metoder som kan redusere ditt behov for sterke smertestillende. Snakk med legen din om dette neste gang du er der, hvis man har en kronisk tilstand som det du beskriver er det viktig med skikkelig behandling så ikke medisinene dine påfører deg ekstra problemer som avhengighet eller organskader. Ønsker deg lykke til:-) Takk skal du ha. Skal faktisk på smertepoliklinikk men vet ikke når enda. Skal til da ha trappet mye ned med medisinen. Du skriver: "Det finnes mange andre medisiner og smertestillende metoder som kan redusere ditt behov for sterke smertestillende" Har du noen eksempler på slik medisin? Spiser også nobligan og er så redd for nyrer og lever nå at det går utover smertene og faktisk gjør dem verre. 0 Siter
citygirl Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Takk skal du ha. Skal faktisk på smertepoliklinikk men vet ikke når enda. Skal til da ha trappet mye ned med medisinen. Du skriver: "Det finnes mange andre medisiner og smertestillende metoder som kan redusere ditt behov for sterke smertestillende" Har du noen eksempler på slik medisin? Spiser også nobligan og er så redd for nyrer og lever nå at det går utover smertene og faktisk gjør dem verre. Sånn på sparket; Lavdose antipsykotikum f.eks Nozinan (spesielt hvis du har vondt for å sovne om kvelden) Antidepressiva NSAIDs Fysioterapi Akupunktur Elektrisk stimulering (TNS) Lokalinjeksjoner (gjøres på smertepolikl) Treningsopplegg evt med fysioterapeut Sørg for god oppfølging av legen din under nedtrappingen, stå på! :-) 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Sånn på sparket; Lavdose antipsykotikum f.eks Nozinan (spesielt hvis du har vondt for å sovne om kvelden) Antidepressiva NSAIDs Fysioterapi Akupunktur Elektrisk stimulering (TNS) Lokalinjeksjoner (gjøres på smertepolikl) Treningsopplegg evt med fysioterapeut Sørg for god oppfølging av legen din under nedtrappingen, stå på! :-) Tusen tusen takk. Sporte legen om Nozinan ( hadde fått det av en anne lege) Men den fikk jeg ikke for det var så mange bivirkniger,har en litt spesiell lege. Tusen takk for at du giddet og svare meg, setter virkelig pris på det. 0 Siter
citygirl Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Tusen tusen takk. Sporte legen om Nozinan ( hadde fått det av en anne lege) Men den fikk jeg ikke for det var så mange bivirkniger,har en litt spesiell lege. Tusen takk for at du giddet og svare meg, setter virkelig pris på det. Bare hyggelig det. Du kan evt mase litt på smertepoliklinikken nå som ferien straks er over. Der får du skikkelig hjelp, det som er dumt er at det ofte er lang ventetid... Nozinan eller Largactil i lavdose har svært få bivirkninger, og brukes ofte ved slike komplekse smertetilstander i kombinasjon med mere standard smertestillende. Lykke til! 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Takk for et fornuftig svar. Det som gjør meg redd er at jeg er avhengi av paralgin og får dette til legen med beskjed om og ta 6 om dagen ( har kronisk smertelidelse). Siden jeg spiser så mye ellers gjør at jeg ble veldig redd nå. Men tro meg jeg blir aldrig og gjøre dette igjen. Prøv å få noe annet av legen enn Paralgin Forte, det er mange andre medisiner som virker mer smertestillende enn dem og som man også blir mindre avhengig av. P.F er jo bare sukkertøy hvis man har skikkelig vondt og da gjør man slike teite ting som å spise for mange fordi de ikke hjelper i det hele tatt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Tusen tusen takk. Sporte legen om Nozinan ( hadde fått det av en anne lege) Men den fikk jeg ikke for det var så mange bivirkniger,har en litt spesiell lege. Tusen takk for at du giddet og svare meg, setter virkelig pris på det. Nobligan er ganske vanlig å gi og de virker mye bedre på de fleste smertepasienter og de er mindre avhengighetsskapende. 0 Siter
Gjest skulle aldri gjort det Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Prøv å få noe annet av legen enn Paralgin Forte, det er mange andre medisiner som virker mer smertestillende enn dem og som man også blir mindre avhengig av. P.F er jo bare sukkertøy hvis man har skikkelig vondt og da gjør man slike teite ting som å spise for mange fordi de ikke hjelper i det hele tatt. Takk for svar. Vet du om neoen smertestillende som virker bedre? Legen gir meg bare nobligan og paralgin forte, syns det er for dårlig hvis det fins noe bedre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Takk for svar. Vet du om neoen smertestillende som virker bedre? Legen gir meg bare nobligan og paralgin forte, syns det er for dårlig hvis det fins noe bedre. Da vet jeg bare om morfinpreparater men det er det legen som bestemmer om du kan få eller ikke. Men de blir du gjerne kvalm og uvel av ( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.