Gå til innhold

Hvor mye stoler dere på andre doleres mening?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Når du skriver et innlegg hvor mange har ulike synspunkter..Feks at du skjelte ut 5-åringen fordi han oppførte seg dårlig i familieselskapet.

Så skriver du innlegget på DOL.

Av noen så får du høre at du overreagerer og er en dårlig mor for ditt barn. At problemet er din feil.

Andre påpeker at du ikke overreagerer, og at du virkelig HAR en drittunge som trenger dressur.

Hvordan forholder du deg til svarene?.

Tenker du da at du enten har handlet rett eller feil? Eller at saken kan ha flere sider?.

Tar du da også utgangspunkt i at de som svarer ikke kjenner deg og ikke har vært i situasjonen?.

Eller kan et svar fra DOL være et like bra svar som et svar fra et annet RL-bekjennskap?

Interessert i å høre hva dere tenker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er her faste nick kommer inn. Man vet hvilken dolere som er fornuftige og hvem som er tullinger ;o)

Gjest Aviaana
Skrevet

Det er her faste nick kommer inn. Man vet hvilken dolere som er fornuftige og hvem som er tullinger ;o)

Vel, kan ikke et anonymt nick gi gode råd?.

Men om denne personen ikke kjenner deg i RL og ikke har vært i situasjonen, hvor mye legger du vekt på svaret du får?.

Har seriøse dolere alltid rett i sine synspunkter?

Skrevet

Jeg har lest utrolig mange bra svar fra leserne på DOL. De fleste har innsikt og erfaring når det gjelder råd som gis.

Barneoppdragelse, er vel noe av det vanskelige, men da kan det være godt å høre nettopp tjue ulike meninger, for så å finne sin egen vei.

Man prøver og feiler på det meste i livet, det vel slik vi lærer... jeg har hvertfall veldig god sans for ulike meninger og tanker.

Og jeg for min del, gir ikke oppskrifter, men deler det som har passet for meg.

Klem

Skrevet

Vel, kan ikke et anonymt nick gi gode råd?.

Men om denne personen ikke kjenner deg i RL og ikke har vært i situasjonen, hvor mye legger du vekt på svaret du får?.

Har seriøse dolere alltid rett i sine synspunkter?

Det er klart at et anonymt nick kan gi et godt råd men jeg må si at jeg stoler mest på nick jeg har sett i 7 år enn noen som jeg ikke aner noen ting om.

Jeg vet jo hvem av de faste nickene som jeg synes gir gode svar og hvem som gir svar jeg stort sett er uenig i.

Gjest Shira12
Skrevet

Svarene får meg til og tenke over situasjonen.

Se den fra flere vinkler.

Noen svar merker man er bastante og urokkelige. Men jeg har inntrykk av at de fleste svarer og referer til sine egne erfaringer, og der kan jeg ha mye og hente.

Men jeg stoler ikke blindt på hva jeg får høre på Dol. I de fleste tilfeller har jeg fulgt magefølelsen min i utgangspunket.

Spør jeg om noe her, må jeg tåle og høre både enige svar, og uenige svar.

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg syns svarene her kan være like bra som de jeg får av venner. Jeg ser bare at uenigheter betyr også ofte en stopp for konstruktive utvekslinger av erfaringer.

Jeg prøver å høre og forstå alle meninger, akseptere og forkaste forslag- for så å sitte igjen med "nye meg og nye meninger i meg".

Jeg ser jo at de som skiller seg mest ut fra meg i meninger, er de som gir de rådene som ofte blir forkastet.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Hvem er fornuftige og hvem er tullinger da?

Fornuft...?

Tullinger....?

Skrevet

Jeg har egentlig sjeldent spurt om råd i slike saker, det jeg lurer på er gjerne av mer praktisk karakter. Jeg deltar imidlertid gjerne i oppdragelsesdiskusjoner, og leser maange fler enn jeg selv poster i - og synes det er interessant.

Det er jo mer anonymt enn om man skulle diskutere med naboen (som er alternativet her, vi har meninger om mangt og meget, vi to innerst i nabolaget! ;) ), og dermed lettere å holde på et saklig nivå. Faren er imidlertid at man går glipp av viktige nyanser og ikke minst muligheten til umiddelbart å oppklare/utdype dårlige formuleringer, slik at det som kan være et svært godt innspill blir oversett fordi mottakeren misforstår det som er skrevet.

Jeg tror nok ofte det er vanskelig å ta inn over seg tilbakemeldinger som går helt på tvers av ens eget utgangspunkt (som det nevnte eks. med det "ufordragelige" barnet), fordi det kan oppleves veldig voldsomt når en halv side med innlegg forteller deg hvor synd det er i barnet som du egentlig er irritert på - det er nok lett å gå i forsvar da. Håpet er jo at forslag og innspill allikevel tas til ettertanke når den mest voldsomme heten har lagt seg. :)

Kunsten for de som svarer/diskuterer er å holde det så saklig at spørsmålstilleren ikke føler seg overkjørt og tråkket på, for dermed å kunne invitere til dialog i stedet for irettesettelser og bedreviteri. Sier som Dorthe - i så måte er det enklere om det benyttes faste nick, slik at man etterhvert vet hvor vedkommende står i forhold til ens egen verdensoppfattelse. :)

Skrevet

Stoler ikke direkte på noen her inne, blir mer som når jeg spør min mann om f.eks hvilken bukse jeg skal ta.

Han sier hva han mener og jeg tar som regel den andre. Han skjønner ikke hvorfor jeg skal spørre ham når jeg egentlig hadde bestemt meg på forhånd.

Gjest Aviaana
Skrevet

Fornuft...?

Tullinger....?

Lurer på det samme. Og lurer også på hvilken kategori jeg hører til..

Gjest girl with no name
Skrevet

Stole på og stole på. Hver og en kommer jo med sine synspunkter. Kanskje kan jeg bruke noe av det til å ta min egen beslutning.

Gjest Eizoze
Skrevet

Mindre enn på venner og familie.

Innlegg på DOL er lett å misforstå, man ser ikke annet enn bokstavene på skjermen, uten kroppsspråk til å utfylle.

Venner og familie kjenner også meg som person mye bedre enn hva DOL gjør, og de kjenner ofte historen bak spørsmålene, og kan sette det i perspektiv.

Jeg må også si at det er lettere å ta imot råd fra ukjente nick her på DOL enn fra "traverne". Det er lett å skille ut hva som er tullesvar og hva som er oppriktige svar.

Men rundt de kjente nick-ene oppstår det det som kan kalles "dolitiske korrekte" meninger. Man har ikke lyst til å risikere å diskreditere sitt kjente nick, og velger derfor å synes og mene det samme som de andre kjente nickene.

Da vil det ofte være lettere å stå fram med sine egentlige / ekte meniger bak et ukjent nick. (Noe selvsagt ingen vil innrømme at de gjør. ;)

Skrevet

Det kommer jo litt an på svarene og hvem som svarer. Det er flere som vanker her på DOL som jeg liker og stoler på (kjenner dem bare her fra DOL). Jeg vektlegger nok svar fra dem tyngre enn svar fra andre DOL'ere jeg ikke liker like godt.

Ellers har jeg en tendens til å stole på de som er enige med meg...

Skrevet

Det kommer jo litt an på svarene og hvem som svarer. Det er flere som vanker her på DOL som jeg liker og stoler på (kjenner dem bare her fra DOL). Jeg vektlegger nok svar fra dem tyngre enn svar fra andre DOL'ere jeg ikke liker like godt.

Ellers har jeg en tendens til å stole på de som er enige med meg...

Hehe, skriver under på det siste der :o)

Skrevet

Mange her har gode råd som jeg tar til meg. Men er det noe som går på tvers av mine prinsipper eller mitt livssyn, så avviser jeg rådene uten mye vurdering.

Rådene her er like mye verdt som familie og venners, men jeg tar høyde for at de ikke vet alt om meg og min situasjon.

Gjest Aviaana
Skrevet

Mange her har gode råd som jeg tar til meg. Men er det noe som går på tvers av mine prinsipper eller mitt livssyn, så avviser jeg rådene uten mye vurdering.

Rådene her er like mye verdt som familie og venners, men jeg tar høyde for at de ikke vet alt om meg og min situasjon.

Det er akkurat det du sier om de ikke vet alt om ens egen livssituasjon.

når en skrivet innlegg på DOL. så må en jo forkorte og komme til poenget (for at andre i det hele tatt skal orke å lese det). Kan ikke fortelle om andre ting i livet som har vært avgjørende for at en handler og tenker slik som en gjør.

Dessuten så kan vel ikke alt skrives? Hvis jeg føler meg trakassert av noen og skriver om det her, så kan ikke jeg skrive hvilke ansiktsuttrykk vedkommende brukte og akkurat HVA i situasjonen som gjorde at jeg reagerte. Det blir det veldig vanskelig å fortelle om sånt skriftlig.

Skrevet

Det er akkurat det du sier om de ikke vet alt om ens egen livssituasjon.

når en skrivet innlegg på DOL. så må en jo forkorte og komme til poenget (for at andre i det hele tatt skal orke å lese det). Kan ikke fortelle om andre ting i livet som har vært avgjørende for at en handler og tenker slik som en gjør.

Dessuten så kan vel ikke alt skrives? Hvis jeg føler meg trakassert av noen og skriver om det her, så kan ikke jeg skrive hvilke ansiktsuttrykk vedkommende brukte og akkurat HVA i situasjonen som gjorde at jeg reagerte. Det blir det veldig vanskelig å fortelle om sånt skriftlig.

Man trenger jo heller ikke bruke DOL til alt av problemer heller :)

Men si for eksempel en sak på jobben hvor du føler deg trakassert. I stedet for å beskrive ansiktsuttrykket til den aktuelle overtrederen, så skriver du hva du leste av kroppsspråket hans. Du spør oss jo ikke om det var en trakassering eller ikke, men heller hva du skal gjøre med saken. Om det er hold i saken din eller ikke, kan utenforstående uansett ikke svare på. For eksempel, da.

Skrevet

Fornuft...?

Tullinger....?

Hehe, du vet vel sjøl hvem du synes skriver fornuftig og hvem du synes er ufornuftig her inne :o)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Lurer på det samme. Og lurer også på hvilken kategori jeg hører til..

Var det jeg også lurte på..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...