Gjest mij Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Lillegutt sitt pass går ut 8 februar 2007. Vi drar til "syden" 19 august, hjem igjen den 26. Må vi virkelig spandere nytt pass på 2-åringen fordi det er 5 mnd til det går ut ved hjemreise, og ikke 6? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg hadde ikke risikert det. Selv om dere får grønt lys på passkontoret, så kan dere bli stoppet på flyplassen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Før vi reiste på ferie for noen uker siden dro vi for å fornye passene til eldstejenta (9 år) og oss to voksne. Passene gikk ut rett før vi skulle dra. På politikammeret stemplet de passene slik at de varte en måned til (gratis). Mulig dette ikke går med pass til de aller minste barna? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg hadde ikke risikert det. Selv om dere får grønt lys på passkontoret, så kan dere bli stoppet på flyplassen. Nå har aldri noen av barna våre hatt pass - så dette kan jeg ikke noe om... Men altså hvorfor er ikke passet gyldig når det er månedsvis til datoen utløper???? En gyldighetsdato er vel en gyldighetsdato for søren???!!! 0 Siter
keinstein Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Noen land krever at passet er gyldig en viss periode etter ankomst. Det blir trøbbel om det ikke er det når du skal inn. Om de ikke oppdager det når du kommer, så går det greit når du reiser hjem. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Nå har aldri noen av barna våre hatt pass - så dette kan jeg ikke noe om... Men altså hvorfor er ikke passet gyldig når det er månedsvis til datoen utløper???? En gyldighetsdato er vel en gyldighetsdato for søren???!!! Heh, ja, det er merkelig. Men jeg hadde ikke satset på å forandre lovverket i det jeg ankom flyplassen 0 Siter
Atene Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Hva slags regler er dette? En gyldighetsdato er vel en gyldighetsdato, og hvis passet ikke er gyldig seks måneder før det, hvorfor er det ikke stemplet med den datoen da? Hadde aldri hørt om den regelen, og var nettopp i utlandet selv. Tiåringens pass går ut i oktober, og det gav ingen problemer. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Heh, ja, det er merkelig. Men jeg hadde ikke satset på å forandre lovverket i det jeg ankom flyplassen Nei, du har vel rett i det.... 0 Siter
Gjest ingen norsk regel Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Hva slags regler er dette? En gyldighetsdato er vel en gyldighetsdato, og hvis passet ikke er gyldig seks måneder før det, hvorfor er det ikke stemplet med den datoen da? Hadde aldri hørt om den regelen, og var nettopp i utlandet selv. Tiåringens pass går ut i oktober, og det gav ingen problemer. Det er ingen norsk regel, men en regel en del land har, da de antageligvis har opplevd mye rot med utlendinger som blir lenger enn planlagt og plutselig står uten gyldig pass. 0 Siter
Gjest ingen norsk regel Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Nå har aldri noen av barna våre hatt pass - så dette kan jeg ikke noe om... Men altså hvorfor er ikke passet gyldig når det er månedsvis til datoen utløper???? En gyldighetsdato er vel en gyldighetsdato for søren???!!! Det er ingen norsk regel, men en regel en del land har, da de antageligvis har opplevd mye rot med utlendinger som blir lenger enn planlagt og plutselig står uten gyldig pass. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Det er ingen norsk regel, men en regel en del land har, da de antageligvis har opplevd mye rot med utlendinger som blir lenger enn planlagt og plutselig står uten gyldig pass. OK. Takk for svar. 0 Siter
Gjest surrehøne Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg jobber med pass. I noen land eks Tyrkia forlanger de at passet er gyldig i 6 mnd etter hjemmreisedato. Men går passet ut i år og det er et gammelt pass (håndskrevet) er det ikke noe problem å forlenge det i 3 mnd. Gratis. Skal du bare til et land som er medlem av Schengen trenger han ikke pass. Ikke passpliktig. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg jobber med pass. I noen land eks Tyrkia forlanger de at passet er gyldig i 6 mnd etter hjemmreisedato. Men går passet ut i år og det er et gammelt pass (håndskrevet) er det ikke noe problem å forlenge det i 3 mnd. Gratis. Skal du bare til et land som er medlem av Schengen trenger han ikke pass. Ikke passpliktig. For ikke så lenge siden var det en sak i media om et par som ble nektet å reise til (eller fra?) feriestedet (Schengenland) fordi de ikke hadde med pass. Jeg forhørte meg på politistasjonen i sommer og der sa de at man måtte stole på godviljen til flyplasspersonellet dersom man ikke hadde med pass. Reglene er visstnok veldig uklare. Jeg hadde ikke turt å reise uten pass iallefall... 0 Siter
Gjest surrehøne Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Så lenge en skal til et land som er medlem av Scengen er det ikke passpliktig. Men pass er det eneste gyldige legitimasjon i utlandet. Men reiser en hel familie og foreldrene har pass og ikke barna, er ikke det noe problem. Men jeg vet at noen flyselskap forlanger pass. Men Så lenge det er et Shengenland er det ikke noen passkontroll. Jeg vet de er strenge på Torp. Men på Gardermoen er det ikke noe problem. 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Så lenge en skal til et land som er medlem av Scengen er det ikke passpliktig. Men pass er det eneste gyldige legitimasjon i utlandet. Men reiser en hel familie og foreldrene har pass og ikke barna, er ikke det noe problem. Men jeg vet at noen flyselskap forlanger pass. Men Så lenge det er et Shengenland er det ikke noen passkontroll. Jeg vet de er strenge på Torp. Men på Gardermoen er det ikke noe problem. Vi måtte vise pass på GArdermoen alle sammen da vi fløy til København før jul. Store som små. 0 Siter
Gjest neida ikke pass Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Vi måtte vise pass på GArdermoen alle sammen da vi fløy til København før jul. Store som små. Ikke pass men gyldig legitimasjon. Reiser ofte og viser sjelden pass. Viser førerkort eller bankkort. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Ikke pass men gyldig legitimasjon. Reiser ofte og viser sjelden pass. Viser førerkort eller bankkort. Sikkert derfor da - unga på 9 og 14 hadde jo ikke sertifikat - hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.