smurf78 Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Noen som har prøvd å lage sorbet uten sukker, men med søtningsmiddel av et eller annet slag? Er så utrolig glad i sorbet for tiden, men er en del sukker i det og tenkte kanskje det finnes en sunnere erstatning? 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Litt sunnere er det i hvertfall med fruktose. Det er også litt søtere så du kan bruke litt mindre. Det er heller ikke et kunstig søtningsstoff. 0 Siter
citygirl Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Litt sunnere er det i hvertfall med fruktose. Det er også litt søtere så du kan bruke litt mindre. Det er heller ikke et kunstig søtningsstoff. Fruktose inneholder akkurat like mange kalorier som vanlig sukker. Og sunnere???? Neppe. 0 Siter
citygirl Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Lag smoothies i stedet; Feks banan + vaniljeyoghurt (sans . lite sukker og fett) + frosne bær eller annen frukt. Søk på nettet etter smoothiesoppskrifter, de finnes i masse varianter, og de fleste er ikke tilsatt sukker. Det blir søtt nok med den naturlige søtsmaken fra frukten / litt fra youghurten. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Fruktose er søtere. Dvs. at du kan bruke mindre av det. Fruktose gir også en mindre blodsukkerstigning, og det er bedre for oss. Så jeg sier ikke at det er bare å spise alt du vil av det, men at det er et bedre valg enn vanlig sukker. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Fruktose er søtere. Dvs. at du kan bruke mindre av det. Fruktose gir også en mindre blodsukkerstigning, og det er bedre for oss. Så jeg sier ikke at det er bare å spise alt du vil av det, men at det er et bedre valg enn vanlig sukker. . 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Lag smoothies i stedet; Feks banan + vaniljeyoghurt (sans . lite sukker og fett) + frosne bær eller annen frukt. Søk på nettet etter smoothiesoppskrifter, de finnes i masse varianter, og de fleste er ikke tilsatt sukker. Det blir søtt nok med den naturlige søtsmaken fra frukten / litt fra youghurten. Det er godt, men det er noe helt annet enn sorbet. 0 Siter
citygirl Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Fruktose er søtere. Dvs. at du kan bruke mindre av det. Fruktose gir også en mindre blodsukkerstigning, og det er bedre for oss. Så jeg sier ikke at det er bare å spise alt du vil av det, men at det er et bedre valg enn vanlig sukker. Det finnes det lite belegg for foreløpig! Det pågår studier på dette - foreløpig ser det ut til at det muligens kan gi økt lagring av fett i forhold til vanlig sukker - men resultatene er altså ikke klare ennå. Fruktose er en motegreie de ikke helt kan forutsi konsekvensene av. Man bør uansett ikke spise mye sukker eller fruktose. :-) 0 Siter
citygirl Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er godt, men det er noe helt annet enn sorbet. Jada... bare et forslag til noe som kan minne om is nå i varmen;-) 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det finnes det lite belegg for foreløpig! Det pågår studier på dette - foreløpig ser det ut til at det muligens kan gi økt lagring av fett i forhold til vanlig sukker - men resultatene er altså ikke klare ennå. Fruktose er en motegreie de ikke helt kan forutsi konsekvensene av. Man bør uansett ikke spise mye sukker eller fruktose. :-) At det er søtere er det vel i hvertfall ingen tvil om. Jeg bruker mindre av det enn av vanlig sukker, og maten blir like søt. Men jeg bruker nok generelt ganske lite sukker, så det hadde vel ikke spilt så mye rolle for meg:-) 0 Siter
fresja Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er kommet et nytt "sukker" i salg. Det heter Splenda, er laget av sukker, men er mye lettere. Så en dl Splenda har langt mindre kalorier enn en dl vanlig sukker, men det er minst like søtt. Kan også brukes til baking. 0 Siter
smurf78 Skrevet 9. august 2006 Forfatter Skrevet 9. august 2006 Lag smoothies i stedet; Feks banan + vaniljeyoghurt (sans . lite sukker og fett) + frosne bær eller annen frukt. Søk på nettet etter smoothiesoppskrifter, de finnes i masse varianter, og de fleste er ikke tilsatt sukker. Det blir søtt nok med den naturlige søtsmaken fra frukten / litt fra youghurten. Joda jeg er glad i smoothies også, har t.o.m. en smoothiemaker, men har nettopp kjøpt meg iskremmaskin og har fått helt dilla på sorbet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.