Gå til innhold

Rart bekjentskap

Gjest Har ikke nick i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt kjent med en mann som jeg ofte har spist lunsj med i kantina på mitt studiested. Han er en artig fyr som kan være hyggelig å prate med.

Etterhvert har jeg skjønt at han er litt spesiell, og jeg føler meg nærmest overvåket.

Selv om det er mange ting om meg selv jeg ikke har sagt til ham, så legger han ikke sjul på at han vet en del ting om meg, som han sannsynligvis har funnet fram til på internett. Han har gått inn på websidene til studiet mitt og funnet ut når jeg har forelesning, han har gått inn på websidene til idrettsklubben jeg er med i og sjekket treningstidene, slik at han har full oversikt over min timeplan som han forøvrig har pugget utenat.

Hvis jeg kommer til kantina til et annet tidspunkt enn jeg pleier, så begynner han å grave og spørre om årsakene til dette, eller hvis vi treffer på hverandre på et tidspunkt hvor han mener jeg burde vært på forelesning, trening eller liknende ifølge timeplanen han har i hodet, så spør han hvorfor.

Når vi snakker sammen, eller han spør meg om ting, så får jeg inntrykk av at han ikke spør av oppriktig interesse eller høflighet, men at han spør om ting for å få kontroll på hva jeg gjør eller hvor jeg er til forskjellige tider.

I tillegg mistenker jeg at han sitter i vinduet og følger med på når jeg er på vei til kantina, slik at han kan gå til matkøen akkurat når jeg kommer dit. Det er neppe tilfeldig at han alltid ankommer matkøen samtidig med meg, med mindre jeg går en omvei og sniker meg inn en bakvei, slik at han ikke ser når jeg kommer.

Problemet er nå at jeg synes det kan være hyggelig å snakke med ham iblant, men jeg har ikke lyst til å sitte ved samme bord som ham hver dag. Noen ganger har jeg lyst til å snakke med andre.

Hvis jeg går til kantina et annet tidspunkt enn jeg pleier, eller går inn en annen vei slik at han ikke kan følge med på når jeg kommer, så kommer det masse rare beskyldninger dagen etter, eller neste gang han ser meg. Da spør han meg hvor jeg var, hvorfor, hvilken vei jeg gikk, hvorfor jeg prøvde å unngå ham, om jeg hadde noe "bedre tilbud" eller "bedre lunsjsavtale" med noen andre og så videre. Jeg finner som regel på en eller annen unnskyldning.

Som dere skjønner er denne fyren litt psycho, og jeg lurer på hvordan jeg kan avvise ham på en pen måte. Ikke i den forstand at jeg vil bryte all kontakt, men på en slik måte at han forstår at jeg misliker den typen "overvåkning" han driver med, og slik at han forstår at jeg kan ha behov for å spise alene eller sammen med andre mennesker enn ham iblant når jeg er i kantina.

Rett som det er kommer det e-post fra ham hvor det står "vil du spise klokken xx?"

Noen ganger har jeg bare ignorert meldingen og gått til kantina på et annet tidspunkt enn han har foreslått, eller jeg har funnet på en dårlig unnskyldning. Men da må jeg ofte svare for det dagen etter.

Noen gode råd?

Som sagt er fyren forsovidt grei og morsom, men kan være litt slitsom i "store doser", og han har denne sykelige interessen for min person, som jeg oppfatter som ubehagelig.

Nå har han snakket om at han vil begynne i samme idrettsklubb som meg, noe jeg virkelig håper han ikke gjør.

Det er jo synd hvis han nærmest bruker livet sitt på å vente på meg og overvåke meg istedenfor å skaffe seg et liv (for å sette det litt på spissen), så jeg må vel prøve å få sagt at jeg ikke er så interessert i ham som han tydeligvis er i meg.

Jeg har ikke lyst til å slutte å gå i kantina heller.

Videoannonse
Annonse
Mrs. Wallace
Skrevet

Her er vel nøkkelordene "høflig, men bestemt".

Altså: Vær høflig og grei med ham, men ikke gi en millimeter mer enn det du føler er bekvemt.

Spør han deg om noe du ikke vil svare på, eller du synes virker kontrollerende, svarer du med motspørsmålet "Hvorfor lurer du på det?".

Fortsetter han da å spørre, er du i din fulle rett til å svare at "det synes jeg ikke du har noe med" eller "det vil jeg ikke snakke om".

Sannsynligvis er han ensom og kontaktsøkende, og for enkelte er det da lett å komme inn i en litt ond sirkel: Han blir for klengete med de han får kontakt med, noe som fører til at de også går lei etter en stund osv.

Men om du føler at det virkelig blir ekkelt, må du være flink til å sette grenser.

Skrevet

Her er vel nøkkelordene "høflig, men bestemt".

Altså: Vær høflig og grei med ham, men ikke gi en millimeter mer enn det du føler er bekvemt.

Spør han deg om noe du ikke vil svare på, eller du synes virker kontrollerende, svarer du med motspørsmålet "Hvorfor lurer du på det?".

Fortsetter han da å spørre, er du i din fulle rett til å svare at "det synes jeg ikke du har noe med" eller "det vil jeg ikke snakke om".

Sannsynligvis er han ensom og kontaktsøkende, og for enkelte er det da lett å komme inn i en litt ond sirkel: Han blir for klengete med de han får kontakt med, noe som fører til at de også går lei etter en stund osv.

Men om du føler at det virkelig blir ekkelt, må du være flink til å sette grenser.

Takk for råd. Det høres fornuftig ut. Jeg skal forsøke å være høflig og bestemt fra nå av.

Gjest sandex
Skrevet

Gjør det klinkende klart for han at du ikke er interessert i han - på den måten...

enten må han skjerpe seg, eller du må bryte kontakten helt totalt...

Jeg ville ihvertfall ikke tatt sjansen på å ha noe mer med han å gjøre...

Gjest been there,
Skrevet

Sånn folk kan være "farlige". Jeg hadde kuttet ham helt ut, uansett hvor hyggelig han er å ta en matbit sammen med. Han er antagelig sykelig sjalu og kontrollerende, og slike folk er ikke greie å ha med å gjøre.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Mitt råd: kutt ham helt ut.

Måten: La ham bli fornærmet på deg, slik at HAN tror HAN kutter DEG ut.

Du kan fornærme ham ved å være sur, ikke svare, ikke gidde å konversere når dere sitter sammen. Aldri svar på hans kontroll-spørsmål. Hvis du er HELT konsekvent - la det gå sport i det! - vil han miste interessen, og droppe deg. Og uten at du risikerer de straffe-reaksjoner du risikerer hvis det er du som bryter kontakten.

Lykke til, forbered deg godt mentalt, før du setter i gang den nye taktikken. Og vær bare glad du slipper unna det mennesket.

Skrevet

Her blinker psykopatlampen min heftig.

Kutt ut all kontakt med denne fyren, du vil ALDRI kunne forandre ham, og slike personer er farlige!

Fortell ham klart og tydelig at du ikke ønsker noe mer kontakt med ham, og ser du ham etter det - gå vekk og oppsøk andre mennesker istedet.

Hvis han fortsetter å "stalke" deg - kontakt politiet/studieadministrasjonen!

Gjest damedamen
Skrevet

Enig med heffalumpen og citygirls siste oppfordring.

Skrevet

Her blinker psykopatlampen min heftig.

Kutt ut all kontakt med denne fyren, du vil ALDRI kunne forandre ham, og slike personer er farlige!

Fortell ham klart og tydelig at du ikke ønsker noe mer kontakt med ham, og ser du ham etter det - gå vekk og oppsøk andre mennesker istedet.

Hvis han fortsetter å "stalke" deg - kontakt politiet/studieadministrasjonen!

Hvis jeg skal si klart ifra om at jeg ikke ønsker mer kontakt med ham, hva skal jeg gi som begrunnelse hvis han spør hvorfor, uten å fornærme ham og risikere eventuelle "straffereaksjoner"?

Skrevet

Mitt råd: kutt ham helt ut.

Måten: La ham bli fornærmet på deg, slik at HAN tror HAN kutter DEG ut.

Du kan fornærme ham ved å være sur, ikke svare, ikke gidde å konversere når dere sitter sammen. Aldri svar på hans kontroll-spørsmål. Hvis du er HELT konsekvent - la det gå sport i det! - vil han miste interessen, og droppe deg. Og uten at du risikerer de straffe-reaksjoner du risikerer hvis det er du som bryter kontakten.

Lykke til, forbered deg godt mentalt, før du setter i gang den nye taktikken. Og vær bare glad du slipper unna det mennesket.

Det høres fristende ut å gjøre det slik.

Men det høres mer redelig ut å si rett ut at jeg ikke ønsker mer kontakt.

Skrevet

Takk for råd. Det høres fornuftig ut. Jeg skal forsøke å være høflig og bestemt fra nå av.

Ikke gjør det, se til og kom deg vekk ifra han. Den typen kontakt leder aldri til noe positivt. Det er ikke et spørsmål om hvor mye kontroll du gir han, det er et spørsmål om hvor mye kontroll han har. Tro meg, fyren er psyko og det er farlige mennesker å ha rund seg. Ta deg ur vennskapen men du fortsatt kan! Jeg syns at heffalumpen gir deg et veldig godt råd.

Lykke til!

Gjest Vera Wang
Skrevet

Bli sur når han spør hvor du har vært, hvorfor du ikke var der i går ol, og hvis han spør om du heller vil sitte med noen andre, svar JA. Si det som det er, at du selvfølgelig ikke ønsker å snakke med ham hver dag, og at du synes det blir for mye, at han har ingenting med hvor du er og hva du gjør, at du har andre venner og må prioritere dem. Bli irritert hvis han passer deg opp, og be ham om å ligge unna.

Skrevet

Bli sur når han spør hvor du har vært, hvorfor du ikke var der i går ol, og hvis han spør om du heller vil sitte med noen andre, svar JA. Si det som det er, at du selvfølgelig ikke ønsker å snakke med ham hver dag, og at du synes det blir for mye, at han har ingenting med hvor du er og hva du gjør, at du har andre venner og må prioritere dem. Bli irritert hvis han passer deg opp, og be ham om å ligge unna.

Takk for tips!

Skrevet

Dette høres litt skummelt ut! Jeg tror du kommer best ut av det hvis du følger heffalumpens råd.

Og informer gjerne studievenninner, sånn at de kan sette seg sammen med deg. Ikke vær helt alene med ham!

Skrevet

Dette høres litt skummelt ut! Jeg tror du kommer best ut av det hvis du følger heffalumpens råd.

Og informer gjerne studievenninner, sånn at de kan sette seg sammen med deg. Ikke vær helt alene med ham!

Gjest heffalumpen
Skrevet

Det høres fristende ut å gjøre det slik.

Men det høres mer redelig ut å si rett ut at jeg ikke ønsker mer kontakt.

Helt enig med deg i det. Men faren er at han aldri tilgir deg, og aldri "slipper" deg. Det kan iallfall ta lang tid.

Føler han selv at det er han somm ikke gidder ha kontakt, slipper du dette.

Av og til må man ta hensyn til seg selv, heller enn å ta hensyn til slike plageånder. Som i verste fall kan gjøre livet surt for en!

Skrevet

Hvis jeg skal si klart ifra om at jeg ikke ønsker mer kontakt med ham, hva skal jeg gi som begrunnelse hvis han spør hvorfor, uten å fornærme ham og risikere eventuelle "straffereaksjoner"?

Du skal ikke trenge å forklare deg! Man bestemmer selv hvem man vil omgås og ikke. Hvis han spør hvorfor; bare si fordi du ikke ønsker det!

Ønsker deg lykke til, håper du kommer deg ut av dette...

Skrevet

Du skal ikke trenge å forklare deg! Man bestemmer selv hvem man vil omgås og ikke. Hvis han spør hvorfor; bare si fordi du ikke ønsker det!

Ønsker deg lykke til, håper du kommer deg ut av dette...

Jeg håper også jeg kommer ut av dette. Takk for rådene!

Skrevet

Jeg håper også jeg kommer ut av dette. Takk for rådene!

Jeg blir litt bekymret for deg...

Har du en god kompis / studievenn du kan alliere deg med? Sånn at du kan få følge en stund?

Skrevet

Jeg blir litt bekymret for deg...

Har du en god kompis / studievenn du kan alliere deg med? Sånn at du kan få følge en stund?

Jeg tror ikke denne fyren er så farlig at det vil utgjøre noen trussel, ivhertfall slik som tilstanden er nå.

Han tar heller ikke kontakt med meg i annen forbindelse enn lunsj i kantina, så jeg tror ikke det er noe å frykte.

Men jeg kan jo selvsagt tenke på å alliere meg med noen, eller ihvertfall nevne for noen hvordan han er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...