Gå til innhold

nrk-lisensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det ikke en tv. En tv har en tuner, som gjør at man kan koble til en antenne og få inn tv-signaler. Hvis den ikke har en tuner, så er det ikke en tv men en monitor.

"..........................................."

Der har vi det! :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• Goliath

23

• Solsikkefrø

10

• hare1365380455

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men tenk om de begynner å argumentere og insistere på at jeg har teve når de overhode ikke har sett den hverken inn vinduet eller døra mi?

Forresten, for å kunne se teve'en fra utsida må man opp på terrassen vår, og da kan jeg vel bare ringe politiet hvis jeg hører noen uvedkommne gjester der. Enig?

Som sagt - de har ingen grunn til å komme inn, så om de vil argumentere så sier du bare "sorry, har ikke tid - hadet" og lukker døren :-)

"........................................"

Skrevet

Som sagt - de har ingen grunn til å komme inn, så om de vil argumentere så sier du bare "sorry, har ikke tid - hadet" og lukker døren :-)

"........................................"

Samboeren min påstår at de bare kan plutselig sende en regning i posten. Har de lov til det? Jeg trodde de måtte ha en underskrift, for det fikk de sist og da kom regningen i posten. Jeg var så dum og ikke skjønnte hvem som kom på døren den gang for 3 år siden, så jeg sa vi hadde tv jeg.

Har du forresten peiling på når de pleier å gå rundt på dørene og plage folk?

Skrevet

"Synes du de som har bil men ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utlandsnorge også burde forsøke å sno seg unna veiavgiften?"

For å kune bruke bilen en har kjøpt må man jo "kjøpe" skilter ved å betale veiavgiften. Det er fullt mulig å ha en bil uten å kjøre den, samme med en teve. Man kan ha teve, men man trenger ikke se på NRK fordet. Man kan ikke noe for at NRK plutselig dukker opp på skjermen når man egentlig ikke ønsker å se den.

Det jeg mener er at det må da for pokker være lov til å kjøpe seg en teve uten at man skal betale 2000 kr i året for å ha den stående i stua! NRK er som sagt noe jævla gjerrigknarker som driter i oss som har extremt liten inntekt!

Kjøper du en bil så betyr ikke det at du nødvendigvis bruker den på de dyre veiprosjektene i utkantnorge.

Og når du ser på kvaliteten og den veistandarden man har i sentrale strøk, så er det et godt argument for å forsøke å sno seg unna en del av de avgifter som ilegges bilistene.

Vedrørende det å kjøpe seg en TV, så gjør de fleste det for å bruke den. Ønsker du bare en monitor for bruk mot data og TV-spill, så er det bare å kjøpe en monitor (den er ikke lisensbelagt).

Og til sist - det er IKKE NRK som bestemmer når det gjelder lisensavgiften. Det er stortinget og våre kjære politikere.

Så ønsker du å kritisere noen for lisensen, så rett i hvert fall kritikken dit den hører hjemme.....

Skrevet

Men vår er plombert på et slags vis.

En monitor (en form for TV uten TV-mottaker/dekoder) er ikke lisenspliktig, siden den ikke kan ta i mot de TV signaler som sendes på kabel eller i lufta.

Men kobler du den til en dekoder (f.eks fra UPC eller en satelittmotaker med dekoder) så er disse lisenspliktig.

Skrevet

Samboeren min påstår at de bare kan plutselig sende en regning i posten. Har de lov til det? Jeg trodde de måtte ha en underskrift, for det fikk de sist og da kom regningen i posten. Jeg var så dum og ikke skjønnte hvem som kom på døren den gang for 3 år siden, så jeg sa vi hadde tv jeg.

Hvis du muntlig har bekreftet at du har TV, så kan du risikere å få en regning i posten.

Da blir det opp til dere hvordan dere ønsker å argumentere for hvorfor dere likevel ikke har TV.

Det er i hvert fall svært lite fornuftig å unnlate å betale den regningen du får, og "håpe på" at det ikke skjer noe mer. Slike ubetalte regninger går til statens innkrevingssentral, og der ilegges det forholdsvis høye straffegebyrer (også statlig bestemte).

Skrevet

En monitor (en form for TV uten TV-mottaker/dekoder) er ikke lisenspliktig, siden den ikke kan ta i mot de TV signaler som sendes på kabel eller i lufta.

Men kobler du den til en dekoder (f.eks fra UPC eller en satelittmotaker med dekoder) så er disse lisenspliktig.

Ja jeg vet det :)

Skrevet

Kjøper du en bil så betyr ikke det at du nødvendigvis bruker den på de dyre veiprosjektene i utkantnorge.

Og når du ser på kvaliteten og den veistandarden man har i sentrale strøk, så er det et godt argument for å forsøke å sno seg unna en del av de avgifter som ilegges bilistene.

Vedrørende det å kjøpe seg en TV, så gjør de fleste det for å bruke den. Ønsker du bare en monitor for bruk mot data og TV-spill, så er det bare å kjøpe en monitor (den er ikke lisensbelagt).

Og til sist - det er IKKE NRK som bestemmer når det gjelder lisensavgiften. Det er stortinget og våre kjære politikere.

Så ønsker du å kritisere noen for lisensen, så rett i hvert fall kritikken dit den hører hjemme.....

En monitor? *litt uvitende* Hva er det? hørtes spennende ut!

Skrevet

De sender jo regning hvis de har deg på listene sine. Så du må passe på å bli slettet. Når de går rundt og ringer på dører aner jeg ikke - sikker samtidig som de bløffer om at de "peiler" etter tv-mottakere :-)

"........................................."

Skrevet

Det man betaler lisens for er for at Norge skal ha en statlig finansiert allmennkringkaster (et "uheldig begrep", for det er egentlig en statlig finansiert radio- og fjernsynsprodusent som alle skal ha mulighet til å se/høre på som man mener med begrepet), som ikke skal kunne styres av kapitalkreftene.

Dvs at programmene som blir produsert skal være uavhengig av ulike kapitalkrefter, og ingen andre enn NRK (kringkasteren) skal kunne styre eller påvirke programinnholdet.

Det er hva man betaler for, og det er også årsaken til at alle vesteuropeiske land + et stort antall andre i-land verden over har en allmennkringkaster som på en eller annen måte er statlig finansiert.

"Dvs at programmene som blir produsert skal være uavhengig av ulike kapitalkrefter, og ingen andre enn NRK (kringkasteren) skal kunne styre eller påvirke programinnholdet"

Og takk og pris for at det fortsatt finnes slike kanaler!!!! :-D

Skrevet

De sender jo regning hvis de har deg på listene sine. Så du må passe på å bli slettet. Når de går rundt og ringer på dører aner jeg ikke - sikker samtidig som de bløffer om at de "peiler" etter tv-mottakere :-)

"........................................."

Jah den der har jeg hørt. At de bruker "peilere", men det har jeg aldri trodd på selv om jeg er litt redd det er sant likevel. Men tenk om man ikke har antennen koblet til, eller ikke har antenne eller tv-signaler i det hele tatt? Da har de jo driti på draget hvis de kommer med den! Vi er nok slettet fra listene, har ikke fått regning på godt og vel et år...

Skrevet

"Dvs at programmene som blir produsert skal være uavhengig av ulike kapitalkrefter, og ingen andre enn NRK (kringkasteren) skal kunne styre eller påvirke programinnholdet"

Og takk og pris for at det fortsatt finnes slike kanaler!!!! :-D

Veldig enig med deg der:-)

Skrevet

En monitor? *litt uvitende* Hva er det? hørtes spennende ut!

Det er en form for TV men uten mottaker/dekoder.

Du kan derfor ikke bruke den til å ta i mot og dekode et antennesignal, men du kan koble til forskjellige spillmaskiner, videokamera etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...