laban Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Kommer den nå i disse dager?? *Håper ikke* Den forfaller 1. september og er under utsending tror 0 Siter
Dory Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Den forfaller 1. september og er under utsending tror Ok..! Sukk. Alltid kjedelig med regninger. Men men:) Jeg ser en del på NRK da, så skal vel ikke klage. 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 På døra må de gjerne komme. Men det er bare fordi man står registrert hos dem. Hos meg slipper de ikke inn :-) "......................................." Da bør du sørge for å slå av lyden (eventuelt hele TV'n) når det ringer på hos deg. Har de skjellig grunn til å tro at du har TV (ved f.eks å høre lyden fra den), så vil du motta lisensinnkreving. Og nekter du å betale den risikerer du at namsmannen kommer for utpanting....:-) 0 Siter
Osiris Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 På døra må de gjerne komme. Men det er bare fordi man står registrert hos dem. Hos meg slipper de ikke inn :-) "......................................." De ringte til meg for noen år siden og spurte om det stemte at jeg ikke hadde tv. Jeg bekreftet det og sa at de gjerne måtte komme innom og sjekke. Siden har jeg ikke hørt fra dem heller. Men så har jeg kutta fasttelefon også da. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Da bør du sørge for å slå av lyden (eventuelt hele TV'n) når det ringer på hos deg. Har de skjellig grunn til å tro at du har TV (ved f.eks å høre lyden fra den), så vil du motta lisensinnkreving. Og nekter du å betale den risikerer du at namsmannen kommer for utpanting....:-) "Har de skjellig grunn til å tro at du har TV (ved f.eks å høre lyden fra den), så vil du motta lisensinnkreving." For at det skal være rettskraftig, må de faktisk ha sett tv-en. Men man bør selvfølgelig ikke ha tv-en slik at den høres utenfor døren. "Og nekter du å betale den risikerer du at namsmannen kommer for utpanting....:-)" Urettmessige krav tar jeg på strak arm. Jeg har vært i rettslig oppgjør med slikt før, så det skremmer overhodet ikke :-) "......................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 "Har de skjellig grunn til å tro at du har TV (ved f.eks å høre lyden fra den), så vil du motta lisensinnkreving." For at det skal være rettskraftig, må de faktisk ha sett tv-en. Men man bør selvfølgelig ikke ha tv-en slik at den høres utenfor døren. "Og nekter du å betale den risikerer du at namsmannen kommer for utpanting....:-)" Urettmessige krav tar jeg på strak arm. Jeg har vært i rettslig oppgjør med slikt før, så det skremmer overhodet ikke :-) "......................................." Men har du TV (eller ett eller annen produkt med TV-mottaker), så er det jo ikke et urettmessig krav...:-) 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Men har du TV (eller ett eller annen produkt med TV-mottaker), så er det jo ikke et urettmessig krav...:-) Nei, men det er urettmessig innkrevet med mindre det foreligger dokumentasjon på at jeg faktisk har det. Og er dokumentasjonen ugyldig, så er kravet juridisk sett urettmessig :-) Jeg er ikke totalist, forøvrig. Hadde lisensen vært...tja...halvparten av det den er, så hadde jeg betalt den. Men over 2.000,- i året til NRK? For å se på Simpsons på TV3 tre ganger i uka, og eller en og annen DVD? No way in hell. "........................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Nei, men det er urettmessig innkrevet med mindre det foreligger dokumentasjon på at jeg faktisk har det. Og er dokumentasjonen ugyldig, så er kravet juridisk sett urettmessig :-) Jeg er ikke totalist, forøvrig. Hadde lisensen vært...tja...halvparten av det den er, så hadde jeg betalt den. Men over 2.000,- i året til NRK? For å se på Simpsons på TV3 tre ganger i uka, og eller en og annen DVD? No way in hell. "........................................." Nå er det vel ikke derfor man har en statlig finansiert allmennkringkaster. Det har man (alle vesteuropeiske land + de fleste andre i-land verden over) for at ikke kapitalkreftene skal kunne påvirke viktig programinnhold (som nyheter, aktualitetsprogram med mer) - og for at det skal produseres program som inneholder og ivaretar de kulturelle og tradisjonelle verdier, uavhengig av om det finnes nok interesse til at det er økonomisk lønnsomt (på samme måte som staten driver andre kulturelle institusjoner etc). Man kunne tatt det over skatteseddelen, men da hadde det vært svært lett å lage politiske styringer/føringer for innholdet......vilket ville vært like ille som at kapitalkreftene hadde bestemt innholdet i f.eks nyhetene.... 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Nå er det vel ikke derfor man har en statlig finansiert allmennkringkaster. Det har man (alle vesteuropeiske land + de fleste andre i-land verden over) for at ikke kapitalkreftene skal kunne påvirke viktig programinnhold (som nyheter, aktualitetsprogram med mer) - og for at det skal produseres program som inneholder og ivaretar de kulturelle og tradisjonelle verdier, uavhengig av om det finnes nok interesse til at det er økonomisk lønnsomt (på samme måte som staten driver andre kulturelle institusjoner etc). Man kunne tatt det over skatteseddelen, men da hadde det vært svært lett å lage politiske styringer/føringer for innholdet......vilket ville vært like ille som at kapitalkreftene hadde bestemt innholdet i f.eks nyhetene.... Som sagt: Jeg akter ikke å betale 2.000,- i året for å ikke omtrent se på tv. Hadde jeg sett jevnlig på tv, så hadde det nok stilt seg annerledes. "......................................." 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Radiolisensen finnes ikke lenger. http://www.nrhf.no/nrhf-lisens.html http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html hmmmm... da har jeg lyst til å banke litt på hun dama som sa det til meg:S Men uansett, jeg har gått i streik jeg mot hele lisensgreia:D 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Som sagt: Jeg akter ikke å betale 2.000,- i året for å ikke omtrent se på tv. Hadde jeg sett jevnlig på tv, så hadde det nok stilt seg annerledes. "......................................." Vel - det blir som alt det du betaler for over skatteseddelen, men som mange ikke nyter godt av. Tenk hvordan det ville gått om man skulle fulgt det prinsippet også der? (jeg nekter å betale så mye i skatt, fordi jeg er en av de som ikke har spesielt stort behov for de sosiale tjenestene, tunnellene på vestlandet etc....) 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Som sagt: Jeg akter ikke å betale 2.000,- i året for å ikke omtrent se på tv. Hadde jeg sett jevnlig på tv, så hadde det nok stilt seg annerledes. "......................................." skulle vært polett-automat på tv-n,kanskje,for de som bruker den lite?putt på ei krone pr film,og så kan nrk sende folk rundt for å ta inn betalinga. hi,hi.ha en fin dag:) 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Vel - det blir som alt det du betaler for over skatteseddelen, men som mange ikke nyter godt av. Tenk hvordan det ville gått om man skulle fulgt det prinsippet også der? (jeg nekter å betale så mye i skatt, fordi jeg er en av de som ikke har spesielt stort behov for de sosiale tjenestene, tunnellene på vestlandet etc....) Ja, Goliath. Å la være å betale en svinehøy nrk-lisens er jo nøyaktig det samme som å la være å betale for alt det andre som er av skatter og avgifter. Jeg driter da en lang mars i andre ting; det er NRK-lisensen det er snakk om nå. Og jeg betaler den ikke, fordi den er altfor høy. OG jeg benytter meg ikke av det den finanisierer. Enkelt og greit. Jeg kjøper heller ikke andre varer jeg mener er for dyre, hvis jeg kan unngå det. Jeg snyter ikke på skatten, stjeler eller kjører med møkkete skilter gjennom bomringer av den grunn. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 skulle vært polett-automat på tv-n,kanskje,for de som bruker den lite?putt på ei krone pr film,og så kan nrk sende folk rundt for å ta inn betalinga. hi,hi.ha en fin dag:) Tja. Type pay-tv på spanske hoteller? Kanskje det :-) "......................................." 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Tja. Type pay-tv på spanske hoteller? Kanskje det :-) "......................................." ja,eller en innretning som registrerer hvor mange timer i døgnet tv-n faktisk står på(og opplysningene blir reg. hos nrk)-så det blir litt rettferdighet i det med betalingen. så får tv-slavene svi;) 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Ja, Goliath. Å la være å betale en svinehøy nrk-lisens er jo nøyaktig det samme som å la være å betale for alt det andre som er av skatter og avgifter. Jeg driter da en lang mars i andre ting; det er NRK-lisensen det er snakk om nå. Og jeg betaler den ikke, fordi den er altfor høy. OG jeg benytter meg ikke av det den finanisierer. Enkelt og greit. Jeg kjøper heller ikke andre varer jeg mener er for dyre, hvis jeg kan unngå det. Jeg snyter ikke på skatten, stjeler eller kjører med møkkete skilter gjennom bomringer av den grunn. "......................................." Det du gjør er å snyte på pålagte skatter og avgifter. Og det må du selvfølgelig bare gjøre hvis du synes det er moralskt OK. Men det blir patetisk å forsøke å bortforklare det moralske aspektet i det med at denne avgiften kun har med NRK å gjøre og ikke kan settes i sammenheng med å snyte på andre statlige avgifter og skatter. Som nevnt i en annen tråd - hvorfor skal jeg f.eks betale full veiavgift når jeg ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utkantnorge? Du oppfordrer jo andre til å la være å betale lisensavgiften (en lovpålagt statlig avgift). Vilke andre statlige eller kommunale avgifter er det moralskt OK å forsøke å snyte på, og vilke bør man moralskt sett betale? ps: jeg kritiserer deg ikke for at du ikke betaler lisensen. men jeg setter et kritisk spørsmålstegn ved dobbeltmoralen som ligger i det - så fremt du kritiserer de som forsøker å snyte på andre statlige skatter og avgifter. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 ja,eller en innretning som registrerer hvor mange timer i døgnet tv-n faktisk står på(og opplysningene blir reg. hos nrk)-så det blir litt rettferdighet i det med betalingen. så får tv-slavene svi;) Mistenker at enkelte hadde begynte å se betraktelig mindre på tv hvis noe sånt hadde blitt innført :-) "........................................." 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Mistenker at enkelte hadde begynte å se betraktelig mindre på tv hvis noe sånt hadde blitt innført :-) "........................................." ja,det hadde kanskje vært sunt.. nei,noen avgifter må vi vel bare leve med 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det du gjør er å snyte på pålagte skatter og avgifter. Og det må du selvfølgelig bare gjøre hvis du synes det er moralskt OK. Men det blir patetisk å forsøke å bortforklare det moralske aspektet i det med at denne avgiften kun har med NRK å gjøre og ikke kan settes i sammenheng med å snyte på andre statlige avgifter og skatter. Som nevnt i en annen tråd - hvorfor skal jeg f.eks betale full veiavgift når jeg ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utkantnorge? Du oppfordrer jo andre til å la være å betale lisensavgiften (en lovpålagt statlig avgift). Vilke andre statlige eller kommunale avgifter er det moralskt OK å forsøke å snyte på, og vilke bør man moralskt sett betale? ps: jeg kritiserer deg ikke for at du ikke betaler lisensen. men jeg setter et kritisk spørsmålstegn ved dobbeltmoralen som ligger i det - så fremt du kritiserer de som forsøker å snyte på andre statlige skatter og avgifter. "så fremt du kritiserer de som forsøker å snyte på andre statlige skatter og avgifter." Men hvor har jeg gjort det, da? "........................................" 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 "så fremt du kritiserer de som forsøker å snyte på andre statlige skatter og avgifter." Men hvor har jeg gjort det, da? "........................................" kanskj det blir innført orgasmeavgift,også? da må vi passe oss.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.