Gå til innhold

Denne nrk-lisensen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hadde vi kontrollmannen på døra i forrige uke. Og når døra åpnes ser man rett inn på tven.

Men jeg betaler lisens jeg altså ;o)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

16

• Goliath

8

• laban

4

• Åsemor

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Skal man ikke betale bare man har en radio da?

Det er mange år siden radiolisensen forsvant.

Skrevet

"så fremt du kritiserer de som forsøker å snyte på andre statlige skatter og avgifter."

Men hvor har jeg gjort det, da?

"........................................"

Jeg fikk inntrykk av at du syntes det var galt å snyte på skatten, men det er mulig jeg tar feil?

Poenget mitt er at jeg synes det er litt merkelig at det skal være OK å unnlate å rettmessig betale NRK avgiften (en statlig pålagt avgift bestemt av Stortinget), mens det skal være "galt" å snyte på andre skatter og avgifter.

Det er vel essensen i det jeg skriver her, og jeg beklager hvis det ble litt personlig - men jeg opplevde deg (muligens noe urettferdig) som et godt eksempel på det.

Skrevet

Jeg fikk inntrykk av at du syntes det var galt å snyte på skatten, men det er mulig jeg tar feil?

Poenget mitt er at jeg synes det er litt merkelig at det skal være OK å unnlate å rettmessig betale NRK avgiften (en statlig pålagt avgift bestemt av Stortinget), mens det skal være "galt" å snyte på andre skatter og avgifter.

Det er vel essensen i det jeg skriver her, og jeg beklager hvis det ble litt personlig - men jeg opplevde deg (muligens noe urettferdig) som et godt eksempel på det.

Så du mener altså at det ikke skal kunne gå an å være mer eller mindre enig i forskjellige skatter og avgifter? Enten må man omfavne alle, eller ingen?

Og igjen må jeg spørre om du faktisk mener at man skal være moralsk forpliktet til å betale lisensen fordi man har et tv-apparat, som ikke brukes til tv?

Skrevet

Så du mener altså at det ikke skal kunne gå an å være mer eller mindre enig i forskjellige skatter og avgifter? Enten må man omfavne alle, eller ingen?

Og igjen må jeg spørre om du faktisk mener at man skal være moralsk forpliktet til å betale lisensen fordi man har et tv-apparat, som ikke brukes til tv?

Skrevet

Skrevet

Så fremt du ikke benytter den til TV men kun som en monitor(dvs ikke bruker dekoderen), så er jeg enig med deg i at det rent prinsipielt (og moralskt) er riktig ikke å betale lisens.

Men du har lagt frem en del andre argumenter som jeg er uenig med deg i - rent prinsipielt og moralskt (vilket ikke betyr at jeg nødvendigvis klarer å leve like moralskt korrekt som jeg argumenterer for nå:-)

Skrevet

Så fremt du ikke benytter den til TV men kun som en monitor(dvs ikke bruker dekoderen), så er jeg enig med deg i at det rent prinsipielt (og moralskt) er riktig ikke å betale lisens.

Men du har lagt frem en del andre argumenter som jeg er uenig med deg i - rent prinsipielt og moralskt (vilket ikke betyr at jeg nødvendigvis klarer å leve like moralskt korrekt som jeg argumenterer for nå:-)

"Men du har lagt frem en del andre argumenter som jeg er uenig med deg i - rent prinsipielt og moralsk"

Hvilke argumenter da? At det er for dyrt er ikke ment som noe fellende argument, men som en stadfestelse av fakta.

".........................................."

Skrevet

"Men du har lagt frem en del andre argumenter som jeg er uenig med deg i - rent prinsipielt og moralsk"

Hvilke argumenter da? At det er for dyrt er ikke ment som noe fellende argument, men som en stadfestelse av fakta.

At det er for dyrt er det samme argymentet man kan bruke overfor de fleste andre skatter og avgifter - og holder ikke moralskt sett, mener jeg.

Men rent menneskelig sett har jeg stor forståelse for det:-)

Skrevet

At det er for dyrt er det samme argymentet man kan bruke overfor de fleste andre skatter og avgifter - og holder ikke moralskt sett, mener jeg.

Men rent menneskelig sett har jeg stor forståelse for det:-)

Nei, men så har jeg vel heller ikke brukt det som argument, men som begrunnelse for hvorfor jeg ikke betaler det?

Gjest Bjørksti
Skrevet

Nei, men det er urettmessig innkrevet med mindre det foreligger dokumentasjon på at jeg faktisk har det. Og er dokumentasjonen ugyldig, så er kravet juridisk sett urettmessig :-)

Jeg er ikke totalist, forøvrig. Hadde lisensen vært...tja...halvparten av det den er, så hadde jeg betalt den. Men over 2.000,- i året til NRK? For å se på Simpsons på TV3 tre ganger i uka, og eller en og annen DVD? No way in hell.

"........................................."

Mener du at du ikke betaler lisens enda du har TV?

Har man virkelig lov å nekte dem å komme inn å sjekke dette?

Men da må du vel ha døra låst hele tida da, for du vet aldri når de kommer, eller har du insideinfo?

Skrevet

Ok..!

Sukk. Alltid kjedelig med regninger. Men men:)

Jeg ser en del på NRK da, så skal vel ikke klage.

:)

Den lå i postkassa i dag....

Skrevet

Mener du at du ikke betaler lisens enda du har TV?

Har man virkelig lov å nekte dem å komme inn å sjekke dette?

Men da må du vel ha døra låst hele tida da, for du vet aldri når de kommer, eller har du insideinfo?

Lisenskontrollørene er ikke politiet. De har altså overhodet ingen rett til å komme inn til deg og se etter en tv. Hvis de ringer på døra, er svaret "beklager, men som jeg ringte dere for lenge siden og sa i fra om, så har jeg ikke tv."

De eneste som kan kreve å komme inn hos deg er politiet - med en rettslig kjennelse, vel og merke.

Gjest Bjørksti
Skrevet

Lisenskontrollørene er ikke politiet. De har altså overhodet ingen rett til å komme inn til deg og se etter en tv. Hvis de ringer på døra, er svaret "beklager, men som jeg ringte dere for lenge siden og sa i fra om, så har jeg ikke tv."

De eneste som kan kreve å komme inn hos deg er politiet - med en rettslig kjennelse, vel og merke.

Så jeg kan nekte dem altså?

Det må jeg prøve.

Men har du døra alltid låst da eller, ettersom de ikke kan tråve rett inn i stua og sjekke overraskende?

Skrevet

Så jeg kan nekte dem altså?

Det må jeg prøve.

Men har du døra alltid låst da eller, ettersom de ikke kan tråve rett inn i stua og sjekke overraskende?

I alle dager...det skal være en rimelig frekk kontrollør om h*n kommer ubedt inn. Det tviler jeg på at du opplever. Men de kan nok be om å komme inn og se, hvorpå du selvfølgelig kan nekte.

Forøvrig pleier jeg å ha utgangsdøren låst, ja :-)

ikke fast nick
Skrevet

ja,eller en innretning som registrerer hvor mange timer i døgnet tv-n faktisk står på(og opplysningene blir reg. hos nrk)-så det blir litt rettferdighet i det med betalingen.

så får tv-slavene svi;)

Ikke bare tv-slavene som ville fått svi da, nei! Det ville også jeg som stadig sovner fra tv'n.

*zzz*

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Ikke bare tv-slavene som ville fått svi da, nei! Det ville også jeg som stadig sovner fra tv'n.

*zzz*

huff,da.det tenkte jeg ikke på

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...