Gjest Trives ellers på jobben Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 ...at jeg ønsker avspasering når jeg har jobbet utover min ordinære arbeidstid (70%)? (jeg har "gnålt" om dette før)I min situasjon er vi 2 om å dele jobben. En av oss skal alltid være her, ingen tredje-part skal overlappe oss. Ferier kan bli et problem, da en av oss alltid må være her, påsken, jul osv. Ingen andre skal overlappe oss, om vi skulle ønske både jul og påske-fri en gang.Her er det fellesferie for de fleste, men vi en av oss må være her, dvs. at ferien vår sjelden blir der vi vil. I fellesferien. (der må jeg forholde meg til ytterliger 2 stk, som jeg må ta over for)Klart det da blir vanskelig å få ferien der jeg vil. Når en av oss har ferie, må den andre jobbe full tid, og mer. Fra 0730-1600, og vi kan heller ikke ta lunsjpausen. Da er det ingen her på sentralbordet, og det går jo ikke. Så vi spiser mens vi jobber. Problemet nå, er jo at det blir mange timer tilgode. Dette blir jo "mertid" i følge arbeidsloven, jeg vet vi ikke har krav på å be om å avspasere dette. Det står også i arbeidskontrakten vår, at vi skal jobbe utover vår ordinære arbeidstid etter behov. Men ingenting om hvordan vi skal få bruke den overtiden er avtalt. Nå ønsker vi å avspasere, men det er helt uaktuellt. Vi får ikke beholde noen av timene til dette, alt skal ut i lønn. Skjønner jo at det kan bli problem for arbeidsgiver, for det blir jo en del timer, og vi kommer jo alldri ajur. Vi er i en spesiell situasjon, i motsetningen til de andre avdelingene her, som tar fri og avspaserer når de måtte ønske. Men de er jo flere på avdelingen, vi er bare oss to. Andre i lignende situasjon? Er jeg urimelig når jeg ønsker disse timene ut i fritid med barna, som tross alt har sett meg veldig lite i det siste... Eller er jeg vanskelig som synes det er problem å jobbe under slike omstendigheter? De har jo tross alt retten på sin side, ved å nekte oss avspasering. Men er jeg urimelig og vanskelig som synes dette byr på problemer?? 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Her synes jeg det er flere ting å ta hensyn til. Jeg forstå det slik hen at det ikke er mulig å få inn en tredjeperson her, så dette valget er da uaktuelt. Her på jobben sitter jeg noen ganger på sentralbordet, og vi har også support her. Vet ikke om dette kan sammenlignes med det du holder på med. Vi stenger sentralbordet da vi spiser lunsj. Om kundene ringer da må de ringe tilbake etter lunsjen. På de 10 årene jeg har jobbet her har ikke dette vært noe problem. Har aldri hørt om en eneste som har blitt sur for det. Vet ikke om det kan være en løsning for dere? Svært mange firmaer har også kortere åpningstid på sommeren. Kanskje det er mulig? Erfaringsmessig er det svært få som ringer oss i 5 uker på sommeren. En mulighet? Om det ikke går ut over jobben din (så masse jobb blir liggende) synes jeg det bør være mulig å avspasere. Dere to bør jo kunne avtale dette dere i mellom. Om mye blir liggende så forstår jeg at arbeidsgiver ikke vil la dere avspassere. Men dette er noe dere bør ta opp samtidig med lønnsforhandlinger/medarbeidersamtaler. Da kan man avtale at inntil x-antall mertimer kan tas ut som avspassering da dette passer. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er dyrere for arbeidsgiver å betale deg overtid, enn å la deg holde deg til din stillings%, og heller leie inn en vikar for det ekstra? Og jobber du vanligvis en time mindre hver dag, så kan man jo i en periode avtale at man jobber fulltid fire dager, og så har fri en dag, slik at man kan leie inn en vikar én hel dag fremfor en time hver dag. Jeg synes ikke det er urimelig av deg å "kreve" avspasering, nei. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er dyrere for arbeidsgiver å betale deg overtid, enn å la deg holde deg til din stillings%, og heller leie inn en vikar for det ekstra? Og jobber du vanligvis en time mindre hver dag, så kan man jo i en periode avtale at man jobber fulltid fire dager, og så har fri en dag, slik at man kan leie inn en vikar én hel dag fremfor en time hver dag. Jeg synes ikke det er urimelig av deg å "kreve" avspasering, nei. Å bare "leie inn en vikar" er ofte ikke enkelt. Her i huset hadde ikke det virket i det hele tatt. Laaaaang opplæring for å få en person til å fungere. Så jeg foretrekker å heller jobbe litt ekstra selv. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Å bare "leie inn en vikar" er ofte ikke enkelt. Her i huset hadde ikke det virket i det hele tatt. Laaaaang opplæring for å få en person til å fungere. Så jeg foretrekker å heller jobbe litt ekstra selv. Ja - men dere kunne likevel leid inn noen for to uker f.eks, så kunne du avspasert alt du hadde opparbeidet. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Ja - men dere kunne likevel leid inn noen for to uker f.eks, så kunne du avspasert alt du hadde opparbeidet. Hjelper ikke å leie inn en person uten å gi opplæring. Da får jo ikke personen gjort noe på disse to ukene, og jeg måtte tatt alt da jeg kom tilbake. Da jeg hadde svangerskapspermisjon ble jeg 50% sykmeldt de siste 3 mnd. Vi tok da opplæringen mens jeg var delvis sykmeldt. Til tross for så lang opplæring klarte ikke personen alle oppgavene. Det kan jo hende at det samme gjelder her. Eller må vel andre kunne ha steppet inn her også? 0 Siter
Gjest Trives ellers på jobben Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Her synes jeg det er flere ting å ta hensyn til. Jeg forstå det slik hen at det ikke er mulig å få inn en tredjeperson her, så dette valget er da uaktuelt. Her på jobben sitter jeg noen ganger på sentralbordet, og vi har også support her. Vet ikke om dette kan sammenlignes med det du holder på med. Vi stenger sentralbordet da vi spiser lunsj. Om kundene ringer da må de ringe tilbake etter lunsjen. På de 10 årene jeg har jobbet her har ikke dette vært noe problem. Har aldri hørt om en eneste som har blitt sur for det. Vet ikke om det kan være en løsning for dere? Svært mange firmaer har også kortere åpningstid på sommeren. Kanskje det er mulig? Erfaringsmessig er det svært få som ringer oss i 5 uker på sommeren. En mulighet? Om det ikke går ut over jobben din (så masse jobb blir liggende) synes jeg det bør være mulig å avspasere. Dere to bør jo kunne avtale dette dere i mellom. Om mye blir liggende så forstår jeg at arbeidsgiver ikke vil la dere avspassere. Men dette er noe dere bør ta opp samtidig med lønnsforhandlinger/medarbeidersamtaler. Da kan man avtale at inntil x-antall mertimer kan tas ut som avspassering da dette passer. Det som er så leit her, er at jeg vet andre kan beherske sentralbordet. Andre har jobbet der før vi kom inn i bildet. Men nå har det blitt vårt problem, ingen andre skal steppe inn. Ergo så får vi ikke avspasere. Det er ikke arbeid som hoper seg opp, det handler kun om å være tilgjengelig på tlf. og ta imot ev. kunder som kommer innom. Vi klarer fint dette alene, og har ingen problem med sammarbeid oss i mellom. Det er ledelsen som ikke vil at vi skal "ta fri" eller samle opp avspasering (som vi henter inn da en av oss har ferie). De andre avdelingene kan ta ferien hver påske og hver jul. Da er det veldig rolig, nesten ingen tlf. Men da bare vi skal ha ansvaret her, er vi nødt å dele broderlig på disse høytidene. Selv om andre godt kunne tatt de få telefonene som ringer i denne tiden. Jeg synes dette er så vanskelig å godta, men vil ikke være urimelig. Jeg har spurt om å i det minste få en dag og to tilgode, og avspasere når det måtte passe bedriften, men NEI. Slik er regelen, får vi til svar. Og vi som har minst lønn, vi har også minst goder. Vi er låst på hender og føtter. Har lyst å prøve lykken andre steder, men det er vel kanskje likt over hele linja. Dette er deprimerende, men jeg er kanskje bare kravstor??? 0 Siter
red Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Nei, du er ikke urimelig. Jeg syns det er grisefrekt med arbeidsgivere som dytter personalmangelpolitikk over på arbeidstakere. La gå, alle trår til ekstra i perioder, men permanent underbemanningssituasjon er bare dust. Nå vet jeg ikke hvor mye overtid det er snakk om, men ikke glem at det er maksgrense på hvor mye du har lov til å jobbe overtid, og at overtid som permanent løsning ikke er lov. les gjerne på http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28157 0 Siter
fresja Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 På sentralbordet i den bedriften jeg jobber, er det helt vanlig med sommervikarer. Så slipper de deltidsansatte damene jobbe fullt. Det er tross alt normalt mye enklere å lære opp en sentralbordbetjent enn en ingeniør eller regnskapsmedarbeider. Sentralbordet er en av de på plassene vi rett som det er har vikarer fra byrå. Service framfor alt! Vårt sentralbord er alltid bemannet fra 7 til 16 (8 - 16 i fellesferien), også en avløser i lunsjen. På andre avdelinger får vi sjelden anledning å avspasere. Jeg har ofte 30-40 timer overtid (i tillegg til full jobb) i måneden, som jeg får utbetalt i lønn. 0 Siter
fresja Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det som er så leit her, er at jeg vet andre kan beherske sentralbordet. Andre har jobbet der før vi kom inn i bildet. Men nå har det blitt vårt problem, ingen andre skal steppe inn. Ergo så får vi ikke avspasere. Det er ikke arbeid som hoper seg opp, det handler kun om å være tilgjengelig på tlf. og ta imot ev. kunder som kommer innom. Vi klarer fint dette alene, og har ingen problem med sammarbeid oss i mellom. Det er ledelsen som ikke vil at vi skal "ta fri" eller samle opp avspasering (som vi henter inn da en av oss har ferie). De andre avdelingene kan ta ferien hver påske og hver jul. Da er det veldig rolig, nesten ingen tlf. Men da bare vi skal ha ansvaret her, er vi nødt å dele broderlig på disse høytidene. Selv om andre godt kunne tatt de få telefonene som ringer i denne tiden. Jeg synes dette er så vanskelig å godta, men vil ikke være urimelig. Jeg har spurt om å i det minste få en dag og to tilgode, og avspasere når det måtte passe bedriften, men NEI. Slik er regelen, får vi til svar. Og vi som har minst lønn, vi har også minst goder. Vi er låst på hender og føtter. Har lyst å prøve lykken andre steder, men det er vel kanskje likt over hele linja. Dette er deprimerende, men jeg er kanskje bare kravstor??? Dersom andre skal passe sentralbordet, må de ikke da sitte der, og har problemer med å få gjøre sitt arbeid? En gang for lenge siden hadde avdelingen jeg var på et eget sentralbord. En gang var de sekretærene som passet det borte. Sjefen forlangte at jeg eller en kollega satt der og ventet på telefoner! Vi ble irriterte, for vi hadde masse viktig arbeid som hopet seg opp. 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Vi har motsatt problem vi hos oss, her blir ikke mertid utbetalt med MÅ tas ut i avspasering. Jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt muligheten til å få litt høyere lønn innimellom jeg da... 0 Siter
Gjest Trives ellers på jobben Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Dersom andre skal passe sentralbordet, må de ikke da sitte der, og har problemer med å få gjøre sitt arbeid? En gang for lenge siden hadde avdelingen jeg var på et eget sentralbord. En gang var de sekretærene som passet det borte. Sjefen forlangte at jeg eller en kollega satt der og ventet på telefoner! Vi ble irriterte, for vi hadde masse viktig arbeid som hopet seg opp. Skjønner problemet, men ta f.eks. en romjul: En fra kontorene som tidligere satt i sentralen, får fri romjul og påsker. Hver gang. Men å be om at denne personen kunne steppet inn for oss, der vi begge ønsker fri, er ikke aktuelt. Men denne personen kan ta helt fri! Selv om argumentet for at andre ikke skal involveres er nettopp at tingene deres hopes opp! Det er dette jeg synes blir et dårlig argument, og dårlig mentalitet. Klart de andre sin jobb også er viktig, men hvorfor får de ta helt fri, isteden for å steppe inn for oss, og gi oss LITT frihet. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det som er så leit her, er at jeg vet andre kan beherske sentralbordet. Andre har jobbet der før vi kom inn i bildet. Men nå har det blitt vårt problem, ingen andre skal steppe inn. Ergo så får vi ikke avspasere. Det er ikke arbeid som hoper seg opp, det handler kun om å være tilgjengelig på tlf. og ta imot ev. kunder som kommer innom. Vi klarer fint dette alene, og har ingen problem med sammarbeid oss i mellom. Det er ledelsen som ikke vil at vi skal "ta fri" eller samle opp avspasering (som vi henter inn da en av oss har ferie). De andre avdelingene kan ta ferien hver påske og hver jul. Da er det veldig rolig, nesten ingen tlf. Men da bare vi skal ha ansvaret her, er vi nødt å dele broderlig på disse høytidene. Selv om andre godt kunne tatt de få telefonene som ringer i denne tiden. Jeg synes dette er så vanskelig å godta, men vil ikke være urimelig. Jeg har spurt om å i det minste få en dag og to tilgode, og avspasere når det måtte passe bedriften, men NEI. Slik er regelen, får vi til svar. Og vi som har minst lønn, vi har også minst goder. Vi er låst på hender og føtter. Har lyst å prøve lykken andre steder, men det er vel kanskje likt over hele linja. Dette er deprimerende, men jeg er kanskje bare kravstor??? Dersom det "bare" er sentralbordet det er snakk om synes jeg dette er kjempeurimelig. Hvorfor i all verden skal dere belastes så mye. Prøv å samle sammen gode argumenter, og så går dere samlet til ledelsen med dette. Prøv å samle argumenter som også gagner bedriften, og allier dere gjerne med andre som kan steppe inn litt. - Billigere med avspasering enn å betale overtid - Andre stiller gjerne opp da det er rolig slik som i høytider. (Her gjelder det å ha alliert seg på forhånd) - Belastende for familien at dere må jobbe på slike dager - Dere klarer greit å avspassere. Dette er ikke noe problem for personen som er igjen på jobben den/disse dagene Prøv å fikk så mye dere kan. Jeg synes i hvertfall det er veldig urimelig. 0 Siter
Speak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Dersom andre skal passe sentralbordet, må de ikke da sitte der, og har problemer med å få gjøre sitt arbeid? En gang for lenge siden hadde avdelingen jeg var på et eget sentralbord. En gang var de sekretærene som passet det borte. Sjefen forlangte at jeg eller en kollega satt der og ventet på telefoner! Vi ble irriterte, for vi hadde masse viktig arbeid som hopet seg opp. Min jobb består kanskje 5% av sentralbord. Dvs. at jeg svarer på telefoner som "renner over", og som de på sentralbordet ikke får tatt. Det er ikke snakk om mange telefonene i løpet av dagen. Litt forstyrrende er det jo, men det får man jo takle. Et sentralbord kan oftest kobles til en bærbar telefon. Denne kan da en person ha med seg mens den gjør sitt vanlige arbeide. Klart at det ikke alltid vil fungere, men med litt godvilje ordner mye seg. 0 Siter
fresja Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Min jobb består kanskje 5% av sentralbord. Dvs. at jeg svarer på telefoner som "renner over", og som de på sentralbordet ikke får tatt. Det er ikke snakk om mange telefonene i løpet av dagen. Litt forstyrrende er det jo, men det får man jo takle. Et sentralbord kan oftest kobles til en bærbar telefon. Denne kan da en person ha med seg mens den gjør sitt vanlige arbeide. Klart at det ikke alltid vil fungere, men med litt godvilje ordner mye seg. Tror ikke sentralbordet hos min arbeidsgiver kan kobles til bærbar eller annen telefon. Da jeg jobbben i kommunen forlot sentralbordbetjentene noen gangen sentralbordet (f.eks. i lunsjen). Da havnet telefonene hos en eller annen av oss andre spm jobbet på kommunehuset (tilfeldig, tror jeg). Jeg husker at sjefen min ble meget irritert om han fikk telefoner til andre i lunsjen. 0 Siter
Speak Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tror ikke sentralbordet hos min arbeidsgiver kan kobles til bærbar eller annen telefon. Da jeg jobbben i kommunen forlot sentralbordbetjentene noen gangen sentralbordet (f.eks. i lunsjen). Da havnet telefonene hos en eller annen av oss andre spm jobbet på kommunehuset (tilfeldig, tror jeg). Jeg husker at sjefen min ble meget irritert om han fikk telefoner til andre i lunsjen. Et sentralbord blir programmert til å virke slik vi ønsker. Dvs. at vi her hos oss har satt spesifikasjon på hvordan dette skal virke, og en "telefonprogrammerer" har fikset dette etterpå. Dvs. at dersom ikke noen svarer på sentralbordet ringer det på vår bærbar telefon. Vi har IKKE et nytt sentralbord her hos oss. Det er sikkert 15 år gammelt. De nye sentralbordene er ofte mye mer fleksible enn det vi har her. Så det hadde jo gått an å undersøke litt her. 0 Siter
Gjest Trives ellers på jobben Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Et sentralbord blir programmert til å virke slik vi ønsker. Dvs. at vi her hos oss har satt spesifikasjon på hvordan dette skal virke, og en "telefonprogrammerer" har fikset dette etterpå. Dvs. at dersom ikke noen svarer på sentralbordet ringer det på vår bærbar telefon. Vi har IKKE et nytt sentralbord her hos oss. Det er sikkert 15 år gammelt. De nye sentralbordene er ofte mye mer fleksible enn det vi har her. Så det hadde jo gått an å undersøke litt her. Hos oss kan hvem som helst jobbe med hva som helst mens de sitter på sentralbordet. Vi er alle koblet opp mot den samme serveren, og programmer. Det går godt an for andre å ta arbeidet sitt med her. Dette er med på å forsterke frustasjonen vår, da det skal være så vanskelig med en avløser. Sentralbordet kan også settes på nattstilling, og da finner telefonen selv frem til hvem på bygget som har åpen linje, så om noen i 2 etg. sitte på kontoret, vil denne personen kunne besvare innkommende telefoner. Her går det på godvilje, mener jeg. Og samarbeid. 0 Siter
Speak Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hos oss kan hvem som helst jobbe med hva som helst mens de sitter på sentralbordet. Vi er alle koblet opp mot den samme serveren, og programmer. Det går godt an for andre å ta arbeidet sitt med her. Dette er med på å forsterke frustasjonen vår, da det skal være så vanskelig med en avløser. Sentralbordet kan også settes på nattstilling, og da finner telefonen selv frem til hvem på bygget som har åpen linje, så om noen i 2 etg. sitte på kontoret, vil denne personen kunne besvare innkommende telefoner. Her går det på godvilje, mener jeg. Og samarbeid. Jøss, da er det jo helt utrolig. Løsningen er servert, men ledelsen boikotter den???? Blir de andre grinete om de må svare noen ganger da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.