Gjest hvordan blir det? Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Hvis arbeidsgiveren har gjort feil, og trukket for lite skatt, kan de rette opp feilen igjen da? Eller er skatten trukket når skatten er trukket, og man vil da få tilbakebetalt under skatteoppgjøret? Jeg er blitt trekt 50 % istedet for 28 % (ikke min feil), og ønsker å få pengene snarest. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Tviler på at du får pengene før skatteoppgjøret. Det skjedde meg en gang, trygdekontoret hadde ikke mottatt skattekortet mitt fra ligningskontoret (det skal skje automatisk og det står på skattekortet også) og det ble en trang februarmåned. De nektet å betale meg tilbake. 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er nok desverre sånn at du ikke får det igjen før til neste år engang:( Her ble det jo trukket for mye skatt og ikke for lite. Hadde meg en prat med likningskontoret når dette hendte meg engang, og det eneste han sa til meg var at jeg da kunne se på det som sparing:S kjipt når man trenger pengene der og da:( 0 Siter
Gjest skatteetaten.no Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Hvis arb.giver trakk 50% fordi det manglet skattekort må du bare vente til skatteoppgjøret neste år. Men hvis arb.giver har trukklet for mye i forhold til hva skattekortet foreskriver, kan dette justeres ned i senere måneder. Du får ikke pengene tilbake, men trekket justeres ned i påfølgende måneder. Du kan også søke likngingskontoret om å få endret skattekort, der du oppgir forventet inntekt for hele året, samt hvor mye du har tjent hittil pluss hvor mye du har blitt trukket i skatt hittil. Da kan også skattetrekket justeres i gjenværende måneder. Søknadsskjema finnes på skatteetaten.no 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Jeg ble trekt feil og fikk det justert til på nesten lønning 0 Siter
Søssa Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Jeg jobber med lønn og tror det kommer mye an på velvilligheten hos den som utbetaler lønn. De få gangene jeg har opplevd dette har jeg blitt enig med arbeidstakeren om å trekke mindre neste gang. Har det vært nødvendig har arbeidstakeren fått det manglende utbetalt som forskudd inntil neste lønn. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Tviler på at du får pengene før skatteoppgjøret. Det skjedde meg en gang, trygdekontoret hadde ikke mottatt skattekortet mitt fra ligningskontoret (det skal skje automatisk og det står på skattekortet også) og det ble en trang februarmåned. De nektet å betale meg tilbake. Det skjedde med datra mi nå også -hun hadde frikort, enda ble hun trukket i skatt -og hun som hadde DE utgiftene! -men nei -"du får dem igjen neste år!" var svaret fra arbeidsgiveren. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det skjedde med datra mi nå også -hun hadde frikort, enda ble hun trukket i skatt -og hun som hadde DE utgiftene! -men nei -"du får dem igjen neste år!" var svaret fra arbeidsgiveren. De har ikke forståelse for at folk trenger mat og har regninger å betale. Jeg synes de kunne innse at de har gjort feil og rette opp det øyeblikkelig. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 De har ikke forståelse for at folk trenger mat og har regninger å betale. Jeg synes de kunne innse at de har gjort feil og rette opp det øyeblikkelig. Ja, men sånt skjønner de ikke. Når de kan betale lusne 10.000,- brutto for en heltidsstilling -så sier det seg sjøl. Luselønn. Etter skatt - så får hun jo mindre enn det hun har krav på fra sosialen. Ikke rart folk ikke gidder å jobbe enkelte ganger. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Ja, men sånt skjønner de ikke. Når de kan betale lusne 10.000,- brutto for en heltidsstilling -så sier det seg sjøl. Luselønn. Etter skatt - så får hun jo mindre enn det hun har krav på fra sosialen. Ikke rart folk ikke gidder å jobbe enkelte ganger. Nei, det er ikke rart. Jeg har fått regnet ut hvordan jeg havner ut hvis jeg begynner å jobbe og jeg taper ca 3200 kr + at jeg må betale mer i skatt. Jeg har gitt opp, først vil ingen ansette meg for jeg tar for stor plass(?) og deretter taper jeg altfor mye penger så jeg har rett og slett ikke råd til å jobbe. Litt av et regelverk vi har, jeg vil som de fleste andre helst jobbe, men jeg vil helst slippe å betale for det. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Nei, det er ikke rart. Jeg har fått regnet ut hvordan jeg havner ut hvis jeg begynner å jobbe og jeg taper ca 3200 kr + at jeg må betale mer i skatt. Jeg har gitt opp, først vil ingen ansette meg for jeg tar for stor plass(?) og deretter taper jeg altfor mye penger så jeg har rett og slett ikke råd til å jobbe. Litt av et regelverk vi har, jeg vil som de fleste andre helst jobbe, men jeg vil helst slippe å betale for det. Det er jo vanvittig. Kan ikke han Jostein Gaarder skrive om sånt`? 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er jo vanvittig. Kan ikke han Jostein Gaarder skrive om sånt`? Jeg skjønner ikke at ngen reagerer. Men jeg skal ha møte om det i morra, men det hjelper jo ikke, regelverket er sånn. Jeg får prøve å finne meg en frivillig jobb. 0 Siter
Speak Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg jobber med lønn. En slik feil ville jeg rettet opp på neste lønn og trukket tilsvarende mindre i skatt da. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tviler på at du får pengene før skatteoppgjøret. Det skjedde meg en gang, trygdekontoret hadde ikke mottatt skattekortet mitt fra ligningskontoret (det skal skje automatisk og det står på skattekortet også) og det ble en trang februarmåned. De nektet å betale meg tilbake. Legg merke til at resepekten for enkeltmennsket mer og mer skal vike for at myndighetens ansatte skal få en lettere jobb. Respektløsheten viser seg også i at gruppetenkingen i etatene går ut på at folk skal straffes for sine "feil" at de ikke setter seg inn i regler som etaten selv har laget. Reglene er ofte svært kompliserte og utilgjengelige, du får ikke hjelp til å tolke dem og feil som blir gjort av etatene får enkeltmenneskene lide for. De fjerner seg fra vanlige folk, blir utilgjengelige og mister bakkekontakt, mister kontakten med sitt opprinnelige formål: å hjelpe enkeltmennesket. Menneskene går over fra å være tjenesteyter for systemet, og systemet "glemmer" hvem de opprinnelig var opprettet for. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.