Gjest heffalumpen Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hvor blir det av gamle gravsteiner, blir de knust, for eksempel? Går det an å beholde en gammel gravstein som har vært en vanlig naturstein? Eller er det makabert? 0 Siter
Hawkwind Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tror det er vanligst å knuse gravsteiner fra graver hvor festetiden er utgått. Som regel blir steinene stående i noe tid etter festetidens utløp før de blir knust - især om det har vært vanskelig å få tak i fester. I enkelte tilfeller; ved særskilte originale og/eller estetisk vakre gravsteiner, vil de bli stående også etter festetidens utløp. Antar at det samme er tilfelle med historisk viktige personer. Om man kan komme og hente en gammel gravstein vet jeg faktisk ikke - men under forutsetning at du er den som er fester til gravstedet så kan du jo ringe kirkegårdsadministrasjonen på ditt hjemsted for å sjekke. Om du ikke er den som har festet til graven hvor gravsteinen står, bør du nok slå tanken fra deg. Og ja, det høres makabert ut det her. Selv om det selvsagt er fullt mulig å få slipt bort teksten på gravsteinen. 0 Siter
flisa Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg syns ikek det høres så makabert ut - har hørt om folk som har en sånn til trapp foran huset. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/07/19/212044.html 0 Siter
Gjest vår variant Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg syns ikek det høres så makabert ut - har hørt om folk som har en sånn til trapp foran huset. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/07/19/212044.html Jeg synes en forutsetning for slik gjenbruk må være at ikke navnene synes. Ellers tok vi motsatt variant: Tok en trappestein fra setra og brukte til gravstein. Avdøde hadde sittet mye på den steinen som barn. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg syns ikek det høres så makabert ut - har hørt om folk som har en sånn til trapp foran huset. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/07/19/212044.html Bekravelsesagenten i den artikkelen høres lite empatisk ut. Tenk å skylde på sjalusi når naboene opplever bruken hans av gravstener som respektløs! 0 Siter
Kalevala Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg synes absolutt at du skal beholde den med navn og andre inskripsjoner. Jeg har forståelse for at noen kan synes det er makabert, men gamle gravsteiner er både kulturminner og slektshistorie som er vel verdt å ta vare på. (De som har motforestillinger, kan prøve å tenke på at makabert-følelsen blir mindre og mindre for hver generasjon - dvs. at en 20 år gammel gravstein kan virke litt rart å ha i hagen, men når den er 150 år gammel blir det ikke så ekkelt lenger ;o) I det siste har kirkene og kommunene også fått øynene opp for dette, og tar i mye større grad vare på gamle gravsteiner enn for bare noen få år siden. 0 Siter
Gjest damedamen Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg synes en forutsetning for slik gjenbruk må være at ikke navnene synes. Ellers tok vi motsatt variant: Tok en trappestein fra setra og brukte til gravstein. Avdøde hadde sittet mye på den steinen som barn. Så fint! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.