Gjest dialekt til besvær Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Det var en nordlening som ringe meg i dag ang noen papirer jeg skulle sende til en instans. Jeg syntes at hun hørtes så arrogant og sur ut. Det var mest tonefallet jeg reagerte på. Så lurer jeg litt på om dialekten har litt å si her?. Ville jeg ha reagert på samme måte om det var en med østlandsdialekt som sa det samme?. Hadde en romkamerat som var nordfra og jeg syntes også at hun var sur og grinete. Hvor mye har dialekten å si her? 0 Siter
Gjest damedamen Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Min erfaring er at det kan stemme, ja. Dialekten kan føre til at noen høres litt sure ut. Ikke bare dialekten, men måten de prater på også. Banning, f.eks 0 Siter
Gjest dialekt til besvær Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Min erfaring er at det kan stemme, ja. Dialekten kan føre til at noen høres litt sure ut. Ikke bare dialekten, men måten de prater på også. Banning, f.eks Har de også en tendens til å være mere direkte enn hva feks østlendinger er? (uten å generalisere) 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Ka farsken e det du prøve å antyde? Jævla søring. Gå å hæng dæ! 0 Siter
Gjest damedame .no Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Har de også en tendens til å være mere direkte enn hva feks østlendinger er? (uten å generalisere) Er vel vanskelig å ikke generalisere her Nå fikk jeg lyst til å sjekke ut om det finnes en forskningsrapport på dette. 0 Siter
Gjest dialekt til besvær Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Er vel vanskelig å ikke generalisere her Nå fikk jeg lyst til å sjekke ut om det finnes en forskningsrapport på dette. vel jeg skrev dette, for å unngå å få sure norlendinger på nakken:) håper du finner forskning på dette! 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Åjada! En del som kommer fra Helgelandskysten kan høres direkte grinete ut selv om de slettes ikke er det! ) 0 Siter
Prozak Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hun var sikkert en jødehater. :-) "........................................." 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Nå kjenner ikke jeg så mange nordlendinger, men de jeg kjenner høres iallfall ikke sure ut. Kanskje jeg bare er forutinntatt fordi jeg vet hvor hyggelige de er. 0 Siter
Gjest dialekt til besvær Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Nå kjenner ikke jeg så mange nordlendinger, men de jeg kjenner høres iallfall ikke sure ut. Kanskje jeg bare er forutinntatt fordi jeg vet hvor hyggelige de er. Det er kanskje en forskjell mellom å prate med et menneske som du ser, og et menneske gjennom telefonen?. Jeg kjenner en hyggelig nordlending. men hvis jeg skulle pratet med henne i telefonen og ikke møtt henne utenom det, så vet jeg ikke om jeg hadde syntes at hun var så hyggelig, ut fra den samtalen. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hun var sikkert en jødehater. :-) "........................................." Slik som deg? 0 Siter
Gjest Happy nordlending Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hælvete du må jo å ha møtt de to einaste sure nordlændingan vi har i nord. Nordlendinga søng når de snakka, de kan dæffør ikkje oppleves som sur. 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Syns nordlendinger er topp og har bra humor,sure de? Neida Men de har mange spesielle utrykk og replikker,vet det,halve slekta mi bor der. Hyggelige og gjestefri,man skal lete lenge etter folk med slik humor...men selvsakt er de som folk ellers,forskjellige av gemytt 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg kjenner mange og de er sinte, ikke sure ) 0 Siter
muriel Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Jeg har hørt tvert imot, at det høres ut som de "synger". Forstå det den som kan ) 0 Siter
Mañana Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Synes ikke nordlendingene er sånn!! Men mørngene derimot synes jeg er så aggressive i tonefallet... 0 Siter
Babette Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 I mine ører er dette landets vakreste og mest sexy dialekter. Bare så det er sagt. Men det kan høres ut som om de tar litt på vei uten å gjøre det. De tar liksom litt ekstra i. Ikke sure, ikke sinte, men litt...oppbrakte. Og noen høres ut som om de surver, særlig de fra Rana-området. Hva het nå han kombinertløperen som har en bror. Tom og Jim. Den ene surver når han snakker. Og Nordmark trøkker litt, men han snakker sexy. Narvik, tror jeg. Hehe. Jeg synes totninger høres enfoldige ut. 0 Siter
Gjest Hva folk skal nå henge seg opp i! Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Noen reagerer på tonefall, andre på dårlig rettskriving. 0 Siter
KaVa Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Åjada! En del som kommer fra Helgelandskysten kan høres direkte grinete ut selv om de slettes ikke er det! ) Helgelandsdialekten høres sutrete ut, nesten uansett, synes jeg. (Og jeg er nordlending selv :-) Ellers så har jeg flere ganger opplevd å oppfatte folk med flere dialekter som sure og tverre gjennom telefonen, men i virkeligheten er de kjempegreie og slett ikke slik "telefonstemmen" deres virker. (Værste eksempel er ei sentralborddame i et firma jeg ringer ganske ofte - hun høres ut som om jeg plager henne ved å ringe sentralbordet - men når jeg møter henne i virkeligheten, er hun kjempesøt! Merkelig det der. Hun er forresten østlending) 0 Siter
Gjest dialekt til besvær Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Noen reagerer på tonefall, andre på dårlig rettskriving. du må være nordlending, sikkert i fra Helgeland ! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.