Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Denne byen kunne jeg glatt forelska meg i. Det er intet annet enn herlig her.

Hadde egentlig ingen planer om aa stikke innom nettet i loepet av disse dagene, men jeg gikk meg bort (igjen ...) og rusla plutselig forbi en nettkafe med oelservering. Greit nok.

Tegnoppsettet her er forresten hoeploest. Derfor blir det en del lite uritinerte tegn nedover her. Tror jeg.

Jeg har sett alle de store turistattraksjonene, men det er strengt tatt ikke de som er det deilige med byen. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er bare saa fordoemt behagelig aa vaere her. 20 meter utenfor hovedgatene og alt er stille og rolig og jeg faer nesten en saan kunstneraand over meg. Det er nummeret foer jeg setter meg ned og skriver dikt. Tror Ari Behn har vaert her og at det er hans tur hit som har faet ham til aa snakke som han gjoer.

I gaar (og i dag) har jeg sittet ned ved elva og nydt ooel og god mat mens jeg har roeyket (jeg roeker for mye naar jeg er paa tur) og sett opp mott slottet. For en fantastisk ro det bare er aa sitte saann.

Dette er ogsaa et greit sted for folk uten retningssans. Da jeg gikk meg bort i dag fant jeg en nydelig uteservering borte ved joedekvartertet og ble sittende der en time eller to. Helt herlig, rolig og fantastisk billig! 20 meter fra syttendemaitoget med folk som farer gjennom byen, innom attraksjonene, og alt er stille og rolig og 3 ganger saa billig som i sentrum, og det sier litt naar den dyreste ooelen jeg til naa har moet paa kostet 80 kc for halvliteren. Det er 25 norske.

Utelivet vet jeg egentlig ikke enormt mye om ennaa. Jeg bor i hovedgata, og livet er der, men saa fort moerket faller over byen, forandrer den seg til noe tilnaermet Red Light District. Det er strippeklubber overalt, og innkastere med det ene tilbudet bedre enn det andre. Come in here. Get 5 free beer Only 200 kc. Come to me. Free beer all night, only 200 kc.

Virker noe for godt til aa vaere sant saa er det gjerne det. Den siste der gikk jeg paa. Free beer all night for 200 kc (70 kroner) hoeres jo bra ut. Men jeg burde ant hvor landet laa da jeg fulgte innkasteren inn en godt skjult doer, opp en trapp og bortover en korridor. Innenfor var det riktignok free beer all night, men det var ogsaa et bordell. Saa det ble med en oel.

Men de tjekkiske damene er utrolig pene. Det er helt vannvittig. Gikk til frisoer i dag og hu som klipte meg maa ha vaert noe av det peneste jeg noensinne har sett. Hun snakket dog ikke et jaevla ord engelsk, noe jeg begynner aa merke at de faereste utenfor de verste turistgaten gjoer. Men det var billig. Rundt 100 norske kroner, og hun brukte utrolig lang tid, hodemassasje baade foer og etter klippinga.

Jeg er stiv etter all gaainga, saa naa skal jeg stikke aa faa meg thaimassasje.

Line. (Her skulle det vaert kolon, men jeg finner ikke det jaevla kolonet, ei heller andre morsomme tegn. Ikke engang smileys faar jeg til her). Den massasjegreia du anbefalte tror jeg er den som har tilknytning til hotellet mitt. Like ved NewYorker. Det er der jeg bor. Tenkte jeg skulle stikke dit naa.

Det er i hvert fall helt haerlig her, og jeg skal tilbake!

Jaja, naa faer jeg studere kartet, finne ut hvor jeg er og gaa. Kart er en fin ting. I gaar hadde jeg ikke det, og jeg befant meg en god stund veldig langt utenfor sentrum, fant jeg ut til slutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Når du leser dette er du nok hjemme igjen.

Takk for en fantastisk reiseskildring - det er i allefall ingen tvil om at du falt for byen.

Jeg synes du er dritkul som tar deg slike turer på egenhånd - man får ofte en helt annen opplevelse da. Spesielt er det lettere å komme i kontakt med andre, men det er klart at et felles språk er en forutsetning for det - og det er jo ikke alltid like lett i Praha.

Så flott at du hadde det så flott i alle fall. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1868430
Del på andre sider

Godt å høre at du har det bra og koser deg:-)

Drar til Tsjekkia selv neste helg (langhelg) for å se MotoGP i BRNO. Avsluttes med en overnatting og en dag i Praha.

Ser veldig frem til turen - ikke minst fordi jeg gjorde akkurat det samme for 2 år siden, og forstår godt hvorfor du liker deg der!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869070
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Så bra at du opplever Praha like fantastisk som jeg gjorde!

Men å gå seg bort der, var sandelig godt gjort. Ikke legg igjen kartet mer, vi vil gjerne ha deg tilbake i god form.

Fikk du tak i Praha-guide på Gardermoen?

Det var veldig enkelt å gå seg bort der. Grunnen var at det var så utrolig mange smågater og få punkter jeg kunne forholde meg til (de fleste bygningene var jo rimelig like), at det ikke skulle mye til før jeg ikke visste hva som var øst og vest og nord og sør. Men det var jo ikke noe stress. Jeg skulle se byen og fikk sett den. Det verste som kunne skje var at jeg brukte noen timer ekstra tilbake til hotellet, men selv i de lite trafikerte gatene måtte jeg aldri gå lenge før jeg fant mat og øl. Og det var jo alt jeg trengte. :)

Men det var for øvrig en ganske merkelig ting. Da jeg vandret rundt uten kart den første dagen og gikk meg bort, var det først den tredje personen (jeg spurte folk som jobba på øl-stedene jeg var innom) jeg spurte som kunne fortelle meg hvor hovedgata i Praha var. Selv hun som til slutt fikk meg i riktig retning ante ikke hvor den var. Men hun hadde kart, og da ordna det seg.

Det snåle med det der er uansett at den gata jeg bodde i var Prahas Karl Johan, og jeg var aldri mer enn 10 minutter unna den gata. Det blir litt som om folk som bor på Tøyen ikke skulle klare å peke i Karl Johans retning.

Vel, uansett: Nå er jeg hjemme. Det var utrolig deilig.

Og jeg er ikke engang fyllesyk. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869127
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Så fint og høre fra deg:-)

og enda bedre at du likte Praha så godt, var litt bekymret om jeg kanskje måtte rømme landet når du kom hjem igjen, hehe

Nyt dagene du:)

Det gikk så bra så. Selv flyturene gikk fint. Jeg er fortsatt ikke spesielt begeistret for verken takeoff eller landinga, men det går greit.

Og turen tilbake tok faktisk ikke mer enn 1 time og 30 minutter.

Jeg trodde for øvrig at verden hadde gått under i går. Jeg hadde jo ikke lest nyheter eller sett på tv siden jeg dro hjemmefra, og ryktene på byen var ikke at de engelske myndighetene hadde avverget et gedigent terrorangrep (som jeg nå leser at er tilfellet), men at det faktisk hadde skjedd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869132
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Det var veldig enkelt å gå seg bort der. Grunnen var at det var så utrolig mange smågater og få punkter jeg kunne forholde meg til (de fleste bygningene var jo rimelig like), at det ikke skulle mye til før jeg ikke visste hva som var øst og vest og nord og sør. Men det var jo ikke noe stress. Jeg skulle se byen og fikk sett den. Det verste som kunne skje var at jeg brukte noen timer ekstra tilbake til hotellet, men selv i de lite trafikerte gatene måtte jeg aldri gå lenge før jeg fant mat og øl. Og det var jo alt jeg trengte. :)

Men det var for øvrig en ganske merkelig ting. Da jeg vandret rundt uten kart den første dagen og gikk meg bort, var det først den tredje personen (jeg spurte folk som jobba på øl-stedene jeg var innom) jeg spurte som kunne fortelle meg hvor hovedgata i Praha var. Selv hun som til slutt fikk meg i riktig retning ante ikke hvor den var. Men hun hadde kart, og da ordna det seg.

Det snåle med det der er uansett at den gata jeg bodde i var Prahas Karl Johan, og jeg var aldri mer enn 10 minutter unna den gata. Det blir litt som om folk som bor på Tøyen ikke skulle klare å peke i Karl Johans retning.

Vel, uansett: Nå er jeg hjemme. Det var utrolig deilig.

Og jeg er ikke engang fyllesyk. :)

Velkommen hjem igjen!

Jeg er enig, det var veldig rart at de ikke visste hvor hovedgata var.

Nå har du vel studert nok brostein for en stund?

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869150
Del på andre sider

Det gikk så bra så. Selv flyturene gikk fint. Jeg er fortsatt ikke spesielt begeistret for verken takeoff eller landinga, men det går greit.

Og turen tilbake tok faktisk ikke mer enn 1 time og 30 minutter.

Jeg trodde for øvrig at verden hadde gått under i går. Jeg hadde jo ikke lest nyheter eller sett på tv siden jeg dro hjemmefra, og ryktene på byen var ikke at de engelske myndighetene hadde avverget et gedigent terrorangrep (som jeg nå leser at er tilfellet), men at det faktisk hadde skjedd.

hehe tror jeg får bli med deg på en flytur:-) jeg elsker take off og landing.. kanskje ikke så rart siden jeg i nevnte tilfeller kan sitte på setet og nyte det;)

ellers må jeg løpe beina av meg, hehehe .. uansett jeg er så glad turen din var velykket, du fortjente en sånn ferie virkelig:) klem fra meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869558
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Når du leser dette er du nok hjemme igjen.

Takk for en fantastisk reiseskildring - det er i allefall ingen tvil om at du falt for byen.

Jeg synes du er dritkul som tar deg slike turer på egenhånd - man får ofte en helt annen opplevelse da. Spesielt er det lettere å komme i kontakt med andre, men det er klart at et felles språk er en forutsetning for det - og det er jo ikke alltid like lett i Praha.

Så flott at du hadde det så flott i alle fall. :)

Synes jeg er litt tøff som gjør sånt alene jeg også. Spesielt nå som jeg bare kasta meg på en tur veldig spontant. Det er deilig å rusle rundt uten mål og mening uten å vite hvor jeg ender opp, for så å nyte en øl eller noe mat ved minste mulighet.

Men jeg har reist veldig lite og er derfor litt nervøs for opplegget rundt det å finne fram på flyplassen og den slags. Det var dog veldig enkelt, selv om jeg stressa litt på tilbaketuren. Jeg ankom flyplassen 2 timer før avreise, men det var nesten i siste liten. Køene var enorme, og alt tok lang tid. Men det er mulig det kan ha hatt noe med ekstra sikkerhet etter terrorplanene i England å gjøre. Jeg fikk i hvert fall kun noen få minutter på en stol før boardinga, så jeg begynner å forstå det med å ha litt ekstra tid på en flyplass.

Praha er i hvert fall en by jeg skal tilbake til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1869732
Del på andre sider

Enig med deg! Jeg har vært i Praha 2 ganger nå, og planlegger den 3.turen, sammen med samboeren. Den skal vi ta til våren, tenkte vi! Jeg har vårt der sommer (i år) og høst (3 år sida), så nå skal vi prøve våren der.

Jeg _er_ forelska i byen! Har jo hørt om frankofile, men jeg er nok "tsjekkoprahafil"...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1872524
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva det het der hvor massasjen var, men det luktet kanel der, var noen fontener, og det var utrolig behagelig bare å gå ned der. Jeg hadde veldig lyst å gå tilbake, men mine kjære venninner var så opptatt av shopping at det aldri ble noe med oss. Vi var på massasjestedet som het Thai Massage, nede ved Powder Tower et sted... det var langt fra så behagelig som det andre stedet, men man skal jo tilbake! :)

Hva het hotellet du bodde på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1876738
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg husker ikke hva det het der hvor massasjen var, men det luktet kanel der, var noen fontener, og det var utrolig behagelig bare å gå ned der. Jeg hadde veldig lyst å gå tilbake, men mine kjære venninner var så opptatt av shopping at det aldri ble noe med oss. Vi var på massasjestedet som het Thai Massage, nede ved Powder Tower et sted... det var langt fra så behagelig som det andre stedet, men man skal jo tilbake! :)

Hva het hotellet du bodde på?

Du, jeg har glemt rapporten. Er i feriemodus og husker knapt opp og ned på øl-en om dagen. :)

Jeg skal skrive en rapport en av dagene! :)

Hotellet het Ambassador Zlata House.

Jeg fikk nok massasjen min der du sier at den ikke var så behagelig. Like ved Puddertårnet, opp noen trapper og til en resepsjon hvor det satt en fyr.

Da skal jeg forsøke den andre neste gang. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1876947
Del på andre sider

Du, jeg har glemt rapporten. Er i feriemodus og husker knapt opp og ned på øl-en om dagen. :)

Jeg skal skrive en rapport en av dagene! :)

Hotellet het Ambassador Zlata House.

Jeg fikk nok massasjen min der du sier at den ikke var så behagelig. Like ved Puddertårnet, opp noen trapper og til en resepsjon hvor det satt en fyr.

Da skal jeg forsøke den andre neste gang. :)

Det var der vi også var. Fikk en sånn lekker oransje teskjorte og blomstrete shorts som vi skulle ha på, om jeg ikke husker feil. Helt kurant sånn sett, bortsett fra at jeg fryktet at en gammel strekkskade i ryggen skulle komme tilbake i full fart da han der lille fyren (jeg fikk en liten mann, ikke ei lita dame) satte seg bak meg, ba meg legge armene bak nakken, og strakk meg laaangt bakover mens han vridde overkroppen min. Sjelden jeg har vært så anspent for å klare å holde igjen litt! Det gikk heldigvis greit... :-p

Jeg får nett hjemme nå om ei ukes tid, den 28. er jeg blitt lovet. Vi får taste litt da! Hadde vært trivelig! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241390-fantastiske-praha/#findComment-1879669
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...