ingridmarie1365381009 Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hei,Har hatt hjertearytmi i over 25 år, som holdes under god kontroll ved bruk av Isoptin 80mgx3 etter 2 mislykkede forsøk med radiofrekvensablasjon (max hjerterytme v/anfall under inngrep målt til 270). Har normalt blodtrykk (også uten Isoptin). Er i overgangsalder, tar 1 mg Progynova daglig. Har tiltagende leddplager, til dels med store smerter i hoftene. Røntgen viser at dette ikke er slitasjegikt. Får tidvis behandling med betennelsesdempende midler, som virker, men som er meget ugunstig for magen bl.a. Har nå blitt anbefalt Helaflex gjennom en bekjent (tror urten heter djevelklo på norsk). Artikler om stoffet sier at medikamentet har svært få bivirkninger, og har god effekt særlig på hofteplager. I en svensk referanse på internett ser jeg at det står at medikamentet har 'avslappende virkning på pulsårene og kan virke blodtrykkssenkende' og at den kan 'minske styrken på hjerteslagene samt senke pulsen'. Før jeg evt tar dette i bruk vil jeg gjerne vite om det kan ha negativ effekt for min hjertearytmi eller er ugunstig i forhold til medisinene jeg tar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241423-hjertearytmi-og-hofteleddsmerter-bruk-av-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Svar til Ingridmarie. Først vil det være på sin plass å bemerke at du bør få vurdert hva som er årsaken til dine hofte- og leddsmerter. Det høres ut som du burde få gjort en slik vurdering hos en reumatolog, i stedet for å knaske diverse midler for å dempe smertene. Enkelte såkalte naturmedisiner kan ha effekt på medikamenter vi bruker : dels forsterke, dels svekke deres virkning. Det skjer gjennom at naturmidlene kan blokkere endel av de kjemiske system som er nødvendige for at medikamentene skal bli riktig omsatt i organismen. Hvordan dette gjelder for "Djevelklo" er ukjent, og dessuten vil det være store individuelle variasjoner når det gjelder slik virkning. Det er imidlertid ganske usannsynlig at du vil oppleve noen bivirkninger av stoffet. På den annen side er det lite rolig at du vil merke bedre regulering av din pulsfrekvens. Jeg antar at du har forkammerflimmer eller flutter, og hvis du er velregulert på såpass liten Isoptin-dose som 240 mg pr.døgn er det fint. Hvis du mot formodning skulle merke noe negetivt, vil det neppe være av alvorlig karakter, og slike effekter går høyst sannsynlig bort så snart du slutter med stoffet. Gjør din lege oppmerksom på hva du prøver, og observer pulsfrekvens og evt. blodtrykk i startfasen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241423-hjertearytmi-og-hofteleddsmerter-bruk-av-medisiner/#findComment-1882968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.