Gå til innhold

Kan du ha et pseudonym når...?

Anbefalte innlegg

Gjest Bokskriving
Skrevet

Kan du skrive en bok under et pseudonym (slik som artister har et valgt artistnavn) for å være bittelitt mer anonym når du skriver boka.

Eller må boka uten unntak signeres med riktig navn og etternavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan ha pseudonym. Det må bare avklares med forlaget.

nattsvermeren1365380995
Skrevet

jeg har i allefall utgitt flere bøker under pseudonym.

:)

Gjest Bokskriving
Skrevet

Klart du kan ha pseudonym. Det må bare avklares med forlaget.

La oss si at du skriver en slags biografi, går det an med pseudonym da også, eller blir det litt søkt og lite troverdig?

Skrevet

Forfatterpseudonymer har vært utbredt gjennom historien.

Noen eksempler: Nancy Drew (forfatterkollektiv som sto bak frøken Detektivbøkene), Marshall Grover (et større antall forfattere som brukte dette pseudonymet til Bill & Ben bøkene), James Herriot (dyrlegen het noe helt annet egentlig).

Andre Bjerke brukte pseudonym når han skrev krimbøker.

Og Kjell Hallbing kalte seg Louis Masterson da han skrev bøkene om Morgan Kane.

For å nevne de jeg kommer på i farten.

Gjest Bokskriving
Skrevet

jeg har i allefall utgitt flere bøker under pseudonym.

:)

Men da har du sikkert skrevet bøker fra fri fantasi, ikke biografi?

Er det sånn at du er helt anonym for meg når jeg kjøper/leser boka di, står ikke navnet noe oppletbart sted?

Gjest Princess Peach
Skrevet

La oss si at du skriver en slags biografi, går det an med pseudonym da også, eller blir det litt søkt og lite troverdig?

Går an å skrive biografi under pseudonym også.

Skrevet

Det kommer helt an på innholdet. Skriver du om noe du _må_ være anonym for å utgi?

Gjest Bokskriving
Skrevet

Går an å skrive biografi under pseudonym også.

Hvordan vet du det? :)

Gjest Bokskriving
Skrevet

Det kommer helt an på innholdet. Skriver du om noe du _må_ være anonym for å utgi?

Nei jeg må ikke, men jeg ville ønske det slik.

Det blir veldig belastende med eget navn, litt spesiell sak.

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Men da har du sikkert skrevet bøker fra fri fantasi, ikke biografi?

Er det sånn at du er helt anonym for meg når jeg kjøper/leser boka di, står ikke navnet noe oppletbart sted?

jeg har ikke skrevet biografi,så jeg vet ikke hvordan det stiller seg i slike tilfeller.

men når man utgir under pseudonym,er det KUN bokforlaget som vet ditt egentlige navn.og det står selvfølgelig heller ikke skrevet noe sted i boken.

Skrevet

Flere som har skrevet biografier under pseudonymer.

James Herriot nevnte jeg over, selvbiografiske bøker fra hans eget liv.

Erindrer og en bok som het "Rød var min barndoms dal", en biografi om mishandling m.v. under oppveksten. Forfatteren av boka brukte pseudonymet "Sigrun tale" - om jeg husker korrekt.

Skrevet

Nei jeg må ikke, men jeg ville ønske det slik.

Det blir veldig belastende med eget navn, litt spesiell sak.

Skjønner. Så lenge forlaget synes det er ok, kan du så absolutt skrive under pseudonym.

Du bør si dette til forlaget med det samme, slik at du kan være selektiv mht valg av forlag.

Husk - det er du som velger forlag, ikke omvendt.

Masse lykke til!

Gjest Bokskriving
Skrevet

Flere som har skrevet biografier under pseudonymer.

James Herriot nevnte jeg over, selvbiografiske bøker fra hans eget liv.

Erindrer og en bok som het "Rød var min barndoms dal", en biografi om mishandling m.v. under oppveksten. Forfatteren av boka brukte pseudonymet "Sigrun tale" - om jeg husker korrekt.

Hvordan promotere en bok under pseudonym? står forlaget for promoteringen om du vil være helt anonym, eller hvordan skjer det?

Skrevet

Jeg har en venninne som har gitt ut bok anonymt - hun beskriver barndommen med overgrep etc -derfor er den skrevet slik. Ikke jeg har lest den engang.

Gjest Bokskriving
Skrevet

Jeg vet alt. ;)

Å, så på vis, en allviter altså! ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Å, så på vis, en allviter altså! ;)

Nettopp! :D

Gjest Bokskriving
Skrevet

Jeg har en venninne som har gitt ut bok anonymt - hun beskriver barndommen med overgrep etc -derfor er den skrevet slik. Ikke jeg har lest den engang.

Hvorfor har du ikke lest den, vet du ikke hvilken bok det er? ;)

Kjipt med slike overgrepsskildringer, jeg styrer unna bøker av den sorten for å beskytte meg selv.

Skrevet

Hvordan promotere en bok under pseudonym? står forlaget for promoteringen om du vil være helt anonym, eller hvordan skjer det?

Det kan være litt forskjellig.

Ikke så mange slike utgivelser jeg vet noe om, men erindrer ihvertfall at i tilfellet med boka til Sigrun Tale, fikk aviser o.l. muligheten til å intervjue dama - så lenge hun ikke ble avbildet, beskrevet eller på annen måte gjort gjenkjennelig.

Ellers er det vel som vanlig bokomtaler som er det som benyttes som promoteringsmiddel; direkte ved mye og bred omtale, indirekte ved å plukke sitater fra disse til å bruke i annonser.

Men har ikke erfaring fra forlagsbransjen, så dette er mer observasjoner fra utsiden ;-)

Tipper det er andre enn meg her som vet mye mer om promotering *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...