Gå til innhold

katte spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ute er de i større fare for å bli skadet, forsvinne eller dø, det tror jeg ingen kan nekte for.

De har det bedre inne.

unskyld at jeg blander meg inn i diskusjonen men her synes jeg du tar feil, jeg har hatt mange katter og jeg kunne aldri holdt dem bare innendørs, det ville blitt helt feil for et dyr som dette.... for oss mennesker ville det kanskje blitt komfortabelt, men for en katt ville det blitt mistrivsel garantert.... kanskje enkelte rasekatter kan leve sånn, men nå snakker jeg om den mer ordinære "huskatten":)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg vil heller at kattungene våre skal dø enn å bli innekatter. Har noen tenkt å ha dem til innekatter får de dem ikke fra oss. Slik er det. Det har vært en betingelse fra oss før vi gir fra oss kattunger. Og heldigvis har vi ikke møtt på sorten, så det har ikke blitt en problemstilling.

Det er ikke noe katteliv, slik mitt syn på katten er. Fra de er bittesmå kommer pusemammaen vår inn med mus og fugler for å lære opp ungene. Og når hun går ut henger de på døra for å titte ut. Og når de kommer ut sammen med mammaen sin er de lykkelige. Heller et kort og etter mitt syn bra katteliv enn å være en kosepus for engstelige eiere.

Men å diskutere kattehold her inne er som å sleppe en bombe.

Folk flyr i taket i større grad enn om vi diskuterte midtøstenkonflikten. Men jeg mener nå det jeg mener.

Jeg mener katter skal være inne. Det av hensyn til naboer og fuglelivet. En enkelt katt dreper alt som rører seg av bakkerugende fugler. F eks et kull med nyklekkede andunger på land er en enkel match, og kyllinger i hønsegårder. Over hele verden kan du se katastrofer i naturen som kun skyldes importerte katter. De hører ikke hjemme i norsk natur.

Skrevet

unskyld at jeg blander meg inn i diskusjonen men her synes jeg du tar feil, jeg har hatt mange katter og jeg kunne aldri holdt dem bare innendørs, det ville blitt helt feil for et dyr som dette.... for oss mennesker ville det kanskje blitt komfortabelt, men for en katt ville det blitt mistrivsel garantert.... kanskje enkelte rasekatter kan leve sånn, men nå snakker jeg om den mer ordinære "huskatten":)

Ofte er det slik at mange ganske enkelt ikke kan ha dyr av mange hensyn. Jeg kan ikke ha hund eller katt, selv om jeg ville.

Ikke kan jeg ha hest heller.

Skrevet

Selvfølgelig har han ikke lov å skyte katten din. Med mindre hans eget liv er i fare, og det skjer ikke.

Men dersom han skulle gjøre det så vil han fjerne liket og du vil aldri kunne bevise noe. Tviler på at politiet ville prioritert det.

Men hvorfor ikke prøve å se det fra hans side. Hvorfor er han så sint? Pisser og driter kattene på hans eiendom? Ødelegger de utemøble? Plager de hunden hans (om han har hund)? Bråker de utenfor om natten?

Skrevet

Jeg mener katter skal være inne. Det av hensyn til naboer og fuglelivet. En enkelt katt dreper alt som rører seg av bakkerugende fugler. F eks et kull med nyklekkede andunger på land er en enkel match, og kyllinger i hønsegårder. Over hele verden kan du se katastrofer i naturen som kun skyldes importerte katter. De hører ikke hjemme i norsk natur.

Jeg forstår på et vis det du skriver. Men da burde ikke vi hatT katter etter mitt syn. Vi er nok begge glade i katter. Jeg er det i hvertfall, og tror du er det også tiltross for diametrale motsetninger i ståsted.

For meg er det en smerte å tenke på kattedyret, som kan bli ganske så gammelt, værende inne i et hus i 15 år kanskje. Hva "forståsegpåere" sier om det hjelper ikke så mye, for det har med mitt syn på mennesket, dyr og naturen å gjøre. Livssynet mitt.

Vi synes det er "vakkert" med en katt som jakter og fanger mus og fugler, fortrinnsvis mus heldigvis. Men ser jo problemet med at de ikke har en god plass i vår "tilværelse." Så jeg synes ikke det bare er for alle å skaffe seg en katt. Eller en hund for den saks skyld. For meg er katten et villdyr, skapt til å jakte, deilig utemmelig, skapt til noe annet enn å være inne hele tiden. At katten kan skade seg er en sjanse vi bare må ta, etter mitt syn.

Skrevet

Jeg forstår på et vis det du skriver. Men da burde ikke vi hatT katter etter mitt syn. Vi er nok begge glade i katter. Jeg er det i hvertfall, og tror du er det også tiltross for diametrale motsetninger i ståsted.

For meg er det en smerte å tenke på kattedyret, som kan bli ganske så gammelt, værende inne i et hus i 15 år kanskje. Hva "forståsegpåere" sier om det hjelper ikke så mye, for det har med mitt syn på mennesket, dyr og naturen å gjøre. Livssynet mitt.

Vi synes det er "vakkert" med en katt som jakter og fanger mus og fugler, fortrinnsvis mus heldigvis. Men ser jo problemet med at de ikke har en god plass i vår "tilværelse." Så jeg synes ikke det bare er for alle å skaffe seg en katt. Eller en hund for den saks skyld. For meg er katten et villdyr, skapt til å jakte, deilig utemmelig, skapt til noe annet enn å være inne hele tiden. At katten kan skade seg er en sjanse vi bare må ta, etter mitt syn.

Jeg syns også det dyret er herlig og fasinerende. Koselig adferd og passe stort.

Men jeg har innsett at jeg ikke kan tenke ego. Jeg har en samvittighet for det ville dyrelivet.

Dessuten ville en god venn komme til å skyte katten så snart den viste seg i nærheten av hønsehuset eller andedammen hans. Katter har drept både andungene, hønsekyllingene og gåsungene hans. To ganger har en katt drept en hel besetning, 32 hønsekyllinger og 18 andunger. Kattene brøt seg en gang inn gjennom nettingen og den andre gangen smatt inn mens han matet dem uten at han så det.

Pipene fra kyllingene innefra husene lokker til seg katter langveis fra, og han skyter dem med salongrifle og lyddemper.

Skrevet

Jeg syns også det dyret er herlig og fasinerende. Koselig adferd og passe stort.

Men jeg har innsett at jeg ikke kan tenke ego. Jeg har en samvittighet for det ville dyrelivet.

Dessuten ville en god venn komme til å skyte katten så snart den viste seg i nærheten av hønsehuset eller andedammen hans. Katter har drept både andungene, hønsekyllingene og gåsungene hans. To ganger har en katt drept en hel besetning, 32 hønsekyllinger og 18 andunger. Kattene brøt seg en gang inn gjennom nettingen og den andre gangen smatt inn mens han matet dem uten at han så det.

Pipene fra kyllingene innefra husene lokker til seg katter langveis fra, og han skyter dem med salongrifle og lyddemper.

Hadde vi hatt naboer med hønser ville vi nok ikke valgt å ha katt. Vi har tatt en runde til alle naboer i området, men er klar over at vi ikke rekker over alle selv om pusen vår ikke er en "drifter", og de ti (ca)i nærområdet sier det ikke plager dem det minste. Katten gjør fra seg i skogen tydeligvis. Nå bor ikke jeg midt i en by eller langt på landet, noe midt i mellom.

ikke fast nick
Skrevet

Er kattene kastrerte? Hvis ikke bør du sørge for å få dem kastrerte. Er det markering og slåssing naboen din er lei av, vil det sannsynligvis bli mindre av det når kattene er kastrerte.

Sørg også for at de er godt merket, gjerne med både øremerking og halsbånd. Har de halsbånd på, så synes det i hvert fall fra lang avstand at katten har en eier, slik at vedkommende nabo ikke ville være i tvil om at det ikke er en villkatt han sikter på. Kjøp i såfall halsbånd med refleks på, slik at kattene synes godt om kvelden også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...