Gå til innhold

Spørsmål:

Anbefalte innlegg

Gjest waterproof
Skrevet

Har en tidligere arbeidsgiver lov til å gi dårlige referanser når han ikke er bedt om å være referanse?

Jeg mener det må være forskjell på å ha bedt noen om å være referanse, og når du ikke har bedt om det.

Har ikke en arbeidsgiver taushetsplikt i forhold til både tidligere og nåværende ansatte? I tillegg kan jeg nevne at punktene det gis dårlige referanser for i brevs form er bestridet, og ikke hverken konkretisert eller dokumentert, enda det er bedt om det.

I sin ytterste konsekvens: Kan en arbeidsgiver si hva som helst bare fordi han rett og slett har noe imot vedkommende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Ja, det kan de.

Jeg kontakter ofte tidliere arbeidsgivere som ikke er listet som referanser, for det gir et mer nyansert bilde av vedkommende.

Man siler selvfølgelig informajsonen som kommer, men man har ikke taushetsplikt på spørsmål om du har utført det du ble bedt om å utføre, om du var presis, til å stole på, viste initiativ, lærevillig - i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...