Gå til innhold

Utleie av bolig??

Gjest tar gjerne imot synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg vil gjerne ha innspill på dette med å leie ut - fordeler/ulemper, viktige ting å huske på osv.

Vi har nylig kjøpt oss feriebolig i en sommerby. Vi har pusset opp og kjøpt nye møbler. Hytta har boligstandard og har vært brukt som helårsbolig av selger.

Men vi er usikre på om vi skal leie ut til studenter i skoleåret. Ulempen er at vi da ikke får brukt hytta i helger vår og høst. Fordelen er pengene, som kan gi oss råd til å f.eks. dra til utlandet i f.eks. høstferie.

Men gruer for tanken på å slippe til ukjente i helt nyoppusset bolig, nye møbler/seng etc. Blir det vildsomt mye slitasje på utleie? Eller har boligen alt i alt godt av å være i bruk, mer oppvarmet osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe, pusse opp og møblere en feriebolig sånn at man kan leie den ut og dra til utlandet i ferien...?

Nei, jeg hadde ikke gjort det ;-p

Neida... men hadde jeg først kjøpt en hytte og gjort så mye jobb der så ville jeg ikke leiet den ut til studenter, nei. Som du sier - det er kjipt å ikke ha tilgang til den i helgene, og det blir jo endel slitasje.

Er det ikke litt kjipt å tenke på at noen andre skal få nyte av din ferske oppussingsjobb og når du endelig skal få bo der litt så er hytta allerede innbodd?

Skrevet

Kjøpe, pusse opp og møblere en feriebolig sånn at man kan leie den ut og dra til utlandet i ferien...?

Nei, jeg hadde ikke gjort det ;-p

Neida... men hadde jeg først kjøpt en hytte og gjort så mye jobb der så ville jeg ikke leiet den ut til studenter, nei. Som du sier - det er kjipt å ikke ha tilgang til den i helgene, og det blir jo endel slitasje.

Er det ikke litt kjipt å tenke på at noen andre skal få nyte av din ferske oppussingsjobb og når du endelig skal få bo der litt så er hytta allerede innbodd?

Ja, akkurat slik har vi tenkt. Vi har vært der i hele sommer, så vi har rukket å nyte den allerede, men den ser fortsatt veldig nyoppusset ut, og hvert minste hakk i gulvet vil bli lagt merke til.... :(

Men dette med helgene er ikke det verste argumentet, for dette er et typisk sommersted hvor det ikke vil være så aktuelt å dra til året rundt. Et par helger i mai og et par om høsten kanskje.

Tror ikke vi leier ut dette skoleåret ihvertfall....kanskje neste?

Skrevet

Viktigst med utleie, synes jeg, er å ha rolige leietakere, og å ha minst 2 x månedsleie i depositum. Det er vel lov å ta 3 x. Kontrakten må også være i orden.

Det er en stor fordel å leie ut til et firma. Da er du bedre sikret mot problemer.

Gjest tyskere er bedre.
Skrevet

Lei heller ut til Tyskere noen uker i året. Sesongen på Vestlandet der jeg kommer fra begynner i april og holder på til september. Da får man 5-6000 pr uke i høysesongen, noe mindre ellers.

De behandler tingene pent.

Og så tjener du like mye på noen uker som du gjør på å leie ut et helt år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...