puttelull Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Vi skal male/beise/lakkere stua, og skal begynne neste helg. Men vi er i tvil om hva vi skal gjøre: 1) Male med vanlig maling i en lys/hvit farge (lys toscana, magnolia eller noe i den dur) 2) Ha på panel-lakk i en hvit farge, slik at treet skinner igjennom 3) Eller lasere med en hvit farge. Vi aner ikke, og trenger hjelp! Hva blir finest? Hva er mest lettvint? Kostnad? Vi har ubehandlet furu-panel, med masse kvist (også kalt "liv i treet"...) Vet at det må mye kvistlakk til, men har hørt om sperregrunn, men vet i grunnen ikke hvordan det fungerer i praksis. Vi har også furu i taket, og hva skal vi gjøre med det? Det må jo få farge, det og`? Hvis noen har tips, både ang. fargevalg, teknikk og evt. andre lure ting å si, så blir jeg _veldig_ takknemlig! 0 Siter
EllaJo Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Malte panel i sommer, loftsgang og yttergang. Tror det er furu vi har også. Valgte å male med heldekkende maling (lyst farge, husker ikke hva den heter). Taket brukte vi hvit panellakk slik at treet skinner gjennom. Hadde først kvistlakk på (2 ganger), så grunning og til slutt ett strøk med maling. Startet med rull, men fant fort ut at det var enklere med en vanlig kost. Når det er ei stue du skal male, ville jeg brukt maling. Tror det blir finest. Sperregrunn har jeg ingen erfaring med. 0 Siter
puttelull Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 Malte panel i sommer, loftsgang og yttergang. Tror det er furu vi har også. Valgte å male med heldekkende maling (lyst farge, husker ikke hva den heter). Taket brukte vi hvit panellakk slik at treet skinner gjennom. Hadde først kvistlakk på (2 ganger), så grunning og til slutt ett strøk med maling. Startet med rull, men fant fort ut at det var enklere med en vanlig kost. Når det er ei stue du skal male, ville jeg brukt maling. Tror det blir finest. Sperregrunn har jeg ingen erfaring med. Takk! Personlig går jeg for vanlig maling i en lys farge, selv om jeg vet at det er en _stor_ jobb!;-) Men gubben vil helst ha på panelakk... *Det høres fint ut slik du gjorde det, kanskje jeg hermer!* 0 Siter
EllaJo Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Takk! Personlig går jeg for vanlig maling i en lys farge, selv om jeg vet at det er en _stor_ jobb!;-) Men gubben vil helst ha på panelakk... *Det høres fint ut slik du gjorde det, kanskje jeg hermer!* Det ble fint, til slutt Mye arbeid ja, men gangene virker nesten 10 ganger større og det er så lyst og fint nå! 0 Siter
Lisabeth Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Vi har granpanel i en stor del av takene. Vi har behandlet dem med panellakk med hvitfarge i. Det er sikkert ikke det kuleste i dag (vi bygde hus før minimalismen feide sin hvite hånd gjennom de norske hjem), men jeg trives godt med taket slik det er. Det har ikke gulnet nevnverdig siden vi satte det opp. Panellakk er veldig enkelt å påføre, den er vannløselig å lett å fjerne dersom det drypper (og det gjør det jo). Noen bekjente malte samme type takpanel hvitt. Det var _masse_ jobb. Kvistlakk og pussing, samt diverse strøk maling. Å male tak medfører nødvendigvis en svært ugunstig arbeidsstilling. Men det går sikkert an å gjøre malejobben enklere, det kommer an på hvor nøye du er med resultatet. Veggene ville jeg malt, det er en del enklere enn å male tak. Jeg liker synlig treverk mellom malte flater/tapet/flis, da synes jeg interiøret blir mindre sterilt og "bohuskatalogpreget". 0 Siter
Gyda Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Vi har malt panelvegger med heldekkende maling, og synes resultatet er kjempefint. Først salmiakkvann, så Heftgrunn, så to strøk maling. Panelet var så gammelt og gulbrunt at det ikke hadde blitt fint med transparent lakk/maling (vi testa det ut). Det var nok innsatt med noe fra før for maleren - ja, vi hadde en maler - brukte ikke kvistlakk. Det er tre år siden, og ingen kvae har kommet til syne heller. Paneltak ville jeg helt klart ha malt helt hvitt, og veggene i en litt annen lys variant - men det er jo en smakssak. (Jeg er i samme tankemodus ang. et loft.) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Åh, gjett om jeg har erfaring! Vi har furupanel i stua, og jeg fant ut at jeg ville bruke en sånn panelbeis som er hvit, men gjennomskinnelig. Etter tre strøk var jeg fremdeles ikke fornøyd - det ble rett og slett ikke lyst nok for meg. Så et års tid senere (da jeg hadde samlet motivasjon til en ny oppussingsrunde), malte jeg hele greia med en lys farge (Skygge). Det ble kjempefint! Tre år senere er jeg fremdeles like fornøyd. ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.