Gå til innhold

Kan brysternærte babyer bli for feite?

Anbefalte innlegg

Vår førstefødte (en gutt) er nå 4 måneder. Fødselsvekten var 3.1 kg og nå veier han allerede 9 kg. Han er frisk, virker fornøyd og er glad i å bevege seg. I tillegg til brystmelk får han 2 teskjeer tran pr. dag, ikke noe annet. Det er god balanse mellom tilbudet og etterspørselen etter brystmelk. Han har stor appetitt og spiser i snitt 10 ggr pr. døgn. For det meste tømmer han da begge bryster. Om natten spiser han en til to ganger mellom kl. 00 og 06. Eneste måte å roe han på når han skriker er å gi han mat, og da er han alltid sulten og glupsk. Etter mat er han alltid fornøyd og rolig. Han får ikke smukk, men er glad i å suge på fingrene sine. Har vi grunn til bekymring for at han er så tung, eller kan vi regne med at han vil gå det av seg når han begynner å gå? Bør vi endre rutinene rundt amming, eller skal vi fremdeles gi han mat når han ønsker det og alltid la han spise seg mett?

Fortsetter under...

Det går ikke an å gi et brysternært barn for mye mat. Gi ham så mye han ønsker. Min er 3 mnd og litt over 7 kilo nå. Nabo-babyen var litt under 15 kilo da han var rundt 7 mnd hehe. Men gi ham så mye han orker, en baby skal aldri slankes eller nektes mat fordi den ser tjukk ut. Syns ikke 9 kilo hørtes for mye ut i 4 mnd alder, selv om han sikkert ser litt "godt i hold" ut :)

Det går ikke an å gi et brysternært barn for mye mat. Gi ham så mye han ønsker. Min er 3 mnd og litt over 7 kilo nå. Nabo-babyen var litt under 15 kilo da han var rundt 7 mnd hehe. Men gi ham så mye han orker, en baby skal aldri slankes eller nektes mat fordi den ser tjukk ut. Syns ikke 9 kilo hørtes for mye ut i 4 mnd alder, selv om han sikkert ser litt "godt i hold" ut :)

oi,15 kg for en baby var jammen mye! min jente på snart 5 veier jo det samme!

hun er nå lang og slank, men likevel da :-)

har også en baby på 5 mnd som veier i overkant av 6 kg.

mine barn er tydeligvis nette og lette :-)

det var bare en liten digresjon...

svar på spm ditt: nei, brysternærte barn kan ikke bli for feite. dette reguleres senere når de begynner å krabbe/stabbe og bevege seg mer.

oi,15 kg for en baby var jammen mye! min jente på snart 5 veier jo det samme!

hun er nå lang og slank, men likevel da :-)

har også en baby på 5 mnd som veier i overkant av 6 kg.

mine barn er tydeligvis nette og lette :-)

det var bare en liten digresjon...

svar på spm ditt: nei, brysternærte barn kan ikke bli for feite. dette reguleres senere når de begynner å krabbe/stabbe og bevege seg mer.

15 kilo kan ha vært litt mer enn det egentlig var. Men svær var han, og langt fra 15 kilo var han nok ikke :) hehe.

La ham spise seg mett, ikke nekt en 4mnd gammel baby pupp! Brysternærte barn kan lett bli tjukke, men det er ikke skadelig fedme. (Det har noe med fettet i morsmelken å gjøre.) Flaskebarn, derimot, må man passe litt bedre på. Jeg har forresten hørt om at i sjeldne tilfeller produserer mødre veldig feit morsmelk, nærmest fløte, og at ungen kan bli for tjukk, men dette er IKKE vanlig.

Når han begynner å krabbe, vil ikke vekten øke så fort og valpefettet forsvinner.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Det er store variasjonen når det gjelder vekst hos spedbarn. Brysternærte barn som regulerer inntaket selv, som er aktive og glade er det ingen grunn til å bekymre seg for. Dere vil sikkert snart oppleve at han etter hvert kan avledes og roes på andre måter enn med brystet og at interessen vil avta etter hvert slik at han innstiller seg på ferre måltider i døgnet. Nyere studier viser at morsmelkernæring forebygger mot overvekt i barnealder og voksen alder. Dette er en av de viktigste forebyggende effekter i forhold til helseproblem blandt barn og unge i den rike verden. Den nye gullstandarden for spebarns vekst som får kun morsmelk de første 4-6 mnd av sitt liv og som blir ammet i 1 år eller lengre ved siden av annen næringsrik mat, viser at veksten regulerer seg i løpet av det andre levehalvåret når barnet blir mere aktivt og at generellt morsmelkernærte barn er lettere ved 1 års alder enn barn som har fått tillegg. Lykke til videre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...