Gå til innhold

et spørsmål om overgrep jeg lurer litt på...

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål fra en uvitende

Når en opplever seksuelle overgrep fra en man kjenner, er det sånn at man ofte kan si at DA skjedde det første overgrepet?, eller skjer det så gradvis at man har vanskelig for å sette ord på når det begynte å utvikle seg til et overgrep?

En søster til en bekjent av meg har blitt seksuelt misbrukt av stefar. jeg lurer litt på om dette kan ha skjedd så gradvis at hun ikke helt har forstått hva som skjedde , eller om overgrepet plutselig kom fra intet?

Kan alt være bra den ene dagen til å bli voldtatt eller utsatt for andre ting den neste?. Eller er det mest typisk at det er en glidende overgang her?.

Håper dere forsto spørsmålene mine

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare for meg selv... Jeg var ti år da det startet. Det veit jeg fordi jeg husker overgrepene fra et sted vi bodde kun en liten periode da jeg var ti. Ellers er jeg rimelig sikker på at jeg ikke hadde kunnet fastsette tidspunktet da det startet! Men dette var overgrep over et par år. Hadde det bare vært et par hendelser, hadde man kanskje husket det bedre?

Jeg har vel ikke faglig belegg for dette. Men i tillitsforhold hvor det skjer overgrep tror jeg mange opplever denne snikende tilnærmingen. Tøying av grenser. Bygge opp et tillitsforhold der det trengs. En gradvis opptrapping, hvor i noen tilfeller barnet eller ungdommen selv kan styre i en viss grad hvor langt det skal gå. (merk at jeg sa i noen tilfeller) Ofte kan det starte med berøring som den utsatte ikke helt vet hvordan hun skal definere/oppfatte. Man blir tatt på brystene sånn tilfeldig, mens den som gjør det later som om det ikke skjer.

Men det finnes sikkert alle varianter her.

Selv var jeg i starten av tenårene(han nesten 20 år eldre, og nettet ble så gradvis vevd rundt meg, det skjedde så umerkelig at jeg ble manipulert til å tro jeg ikke ble utsatt for overgrep. Jeg visste jo hva som skjedde på et plan, men det ble definert hele tiden som noe annet av ham. Et eksempel;"Jeg er så glad for at vi er venner", (med hånda på brystet mitt kjælende.) Drittsekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...