andland Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Fikk et vepsestikk fredag ettermiddag, dvs for tre-fire dager siden.Hele underarmen hovnet opp,unntatt å angripe håndleddet,men var på vei inn i albueleddet. Stikket var på midten på innsiden av hø. underarm.Etter å ha konferert med Legevakten igår (mandag) ble det oppfattet som en allergisk reaksjon uten mistanke om infeksjon.Legevakten oppfattet armen som varm og øm,men ikke mye varme. Det var normal følelse i fingrene.Jeg brukte de tre første dagene 10 mg zyrtec daglig, uten at hevelsen avtok, og tok derfor kontakt med legevakten.De forventer hevelsen går ned i dag eller imorgen. Videre ble gitt 40 mg prednisolon for å få det til å roe seg raskere, hevelsen. Hevelsen er redusert også. Min bekymring tilknytter seg til at jeg fikk et råd av en annen lege, enn legevakten, som daglig jobber endel med abscesser og pasienter med endel infeksjoner, om å sykmelde meg 6-7 dg og la armen være uten belastning og i ro. Fordi det kunne gi øket risiko for at infeksjonen kunne bli mer omfattende ved et senere vepsestikk, tilknyttet hypersensitivitet.På legevakten trodde de ikke dette var nødvendig utover og spørre om jeg trengte sykemelding. Jeg er jo oppegående tross stikket,men har en jobb der jeg kan være avhengig av å bruke begge armer.Er det anbefalt at jeg tar en slik lengre sykemelding?mvh andreas 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241950-vepsestikk-og-hvile-etterp%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 En sterk lokal hevelse etter vepsestikk er vanligvis ikke allergisk betinget, men en betennelsesreaksjon (ikke infeksjon). Slike betennelseseaksjoner behandles oftest med betennelsesdempende medisiner som f.eks. Prednisolon eller ikke steroide betennelseshemmere som f.eks. Naprosyn/ Ibux eller liknende. Stedet som har en slik betennelsesreaksjon (som en arm eller et bein) bør holdes i ro i den forstand at man ikke driver voldsom aktivitet som løfting/bæring av tunge ting eller løping når det dreier seg om bein. Sykemelding må selvsagt vurderes av legen som ser pasienten og vurderer om arbeidet er så tungt at det er nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241950-vepsestikk-og-hvile-etterp%C3%A5/#findComment-1876262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.